معرفت، سال بیست و چهارم، شماره یازدهم، پیاپی 218، بهمن 1394، صفحات 29-

    نقد و بررسى سیر تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سید ناصر علم الهدی / *دانشجوی دکتری - فلسفه اقتصاد اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / alamolhoda.naser@gmail.com
    محمدجواد توکلی / *دانشیار - گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / tavakoli@qabas.net
    چکیده: 
    «انسان اقتصادى» یکى از فروض اساسى اقتصاد متعارف است. این فرض پایه اى از لحاظ تاریخى توسط اقتصاددانان کلاسیک معرفى و به وسیله اقتصاددانان نئوکلاسیک به عنوان یک ایده منسجم گسترش یافت. این مقاله به روش تحلیلى روند تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف را نقد و بررسى مى کند. یافته هاى مقاله نشان مى دهد اندیشه «انسان اقتصادى» ابتدا در چارچوب انسان منفعت طلب توسط آدام اسمیت معرفى شد. در ادامه، جان استوارت میل با الهام از فلسفه «لذت گروى» بنتام آن را در قالب انسان لذت گرا وارد ادبیات اقتصادى کرد. اقتصاددانان نئوکلاسیک نیز با کمّى سازى این فرض مبنایى، مفهوم «انسان محاسبه گر» را معرفى کردند. مفهوم «انسان اقتصادى» معرفى شده داراى برخى تناقض هاى درونى بوده و پیامدهاى نامطلوبى بر جاى گذاشته است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى بهمن 1394

    سیدناصر علم الهدى / دانشجوى دکترى فلسفه اقتصاد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره

    محمدجواد توکلى / استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره             tavakoli@qabas.net

    دریافت: 17/3/94               پذیرش: 29/10/94

     

    چکیده

    «انسان اقتصادى» یکى از فروض اساسى اقتصاد متعارف است. این فرض پایه اى از لحاظ تاریخى توسط اقتصاددانان کلاسیک معرفى و به وسیله اقتصاددانان نئوکلاسیک به عنوان یک ایده منسجم گسترش یافت. این مقاله به روش تحلیلى روند تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف را نقد و بررسى مى کند. یافته هاى مقاله نشان مى دهد اندیشه «انسان اقتصادى» ابتدا در چارچوب انسان منفعت طلب توسط آدام اسمیت معرفى شد. در ادامه، جان استوارت میل با الهام از فلسفه «لذت گروى» بنتام آن را در قالب انسان لذت گرا وارد ادبیات اقتصادى کرد. اقتصاددانان نئوکلاسیک نیز با کمّى سازى این فرض مبنایى، مفهوم «انسان محاسبه گر» را معرفى کردند. مفهوم «انسان اقتصادى» معرفى شده داراى برخى تناقض هاى درونى بوده و پیامدهاى نامطلوبى بر جاى گذاشته است.

     

    کلیدواژه ها: انسان اقتصادى، عقلانیت اقتصادى، اقتصاد کلاسیک، اقتصاد نئوکلاسیک.

     

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علم الهدی، سید ناصر، توکلی، محمدجواد.(1394) نقد و بررسى سیر تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف. ماهنامه معرفت، 24(11)، 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سید ناصر علم الهدی؛ محمدجواد توکلی."نقد و بررسى سیر تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف". ماهنامه معرفت، 24، 11، 1394، 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علم الهدی، سید ناصر، توکلی، محمدجواد.(1394) 'نقد و بررسى سیر تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف'، ماهنامه معرفت، 24(11), pp. 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علم الهدی، سید ناصر، توکلی، محمدجواد. نقد و بررسى سیر تحول اندیشه انسان اقتصادى در اقتصاد متعارف. معرفت، 24, 1394؛ 24(11): 29-