صفحهها:
111-
تاریخ دریافت: 1393/10/27
تاریخ پذیرش: 1394/04/22
چکیده:
«عدالت» مفهومى است که بشر همواره به دنبال آن بوده و نظریه پردازان آرمان شهر، جامعه ایده آل خود را بر پایه آن بنا کرده اند. قرآن عدالت را هدف بعثت انبیا مى داند. یکى از مهم ترین ابعاد عدالت، «عدالت توزیعى» یا «عدالت اقتصادى» است. یکى از این اندیشمندان جان رالز، با طرح نظریه «عدالت به مثابه انصاف» کوشیده است مفهوم «عدالت» را در بستر لیبرالیسم تبیین کند که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. اسلام نیز به «عدالت توزیعى» توجه ویژه نشان داده و اندیشمندان مسلمان از جمله، شهید صدر، عدالت توزیعى را یکى از سه رکن مکتب اقتصادى اسلام مى داند و با طرح نظریه «توازن»، عدالت توزیعى را از دیدگاه اسلام، تبیین کرده است. این پژوهش به روش تحلیلى و تطبیقى این دو نظریه را بررسى کرده و تبیین نموده است که با وجود شباهت ظاهرى دو نظریه، در موضوعاتى همچون توجه به عدالت توزیعى و جایگاه فقرا، تمایزهاى مهمى میان این دو وجود دارد؛ مثل تمایز در منشأ عدالت، تمایز در مبانى، و تمایز در قلمرو. این پژوهش بیان مى کند که نظریه رالز با توجه به مبانى آن، قابل طرح و اجرا در جوامع مذهبى و غیرلیبرال نیست.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى بهمن 1394
محمدآصف تقوى / دانشجوى دکترى اقتصاد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره taqawi@gmail.com
على جابرى / استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره jaberi@qabas.net
دریافت: 27/10/93 پذیرش: 12/9/94
چکیده
«عدالت» مفهومى است که بشر همواره به دنبال آن بوده و نظریه پردازان آرمان شهر، جامعه ایده آل خود را بر پایه آن بنا کرده اند. قرآن عدالت را هدف بعثت انبیا مى داند. یکى از مهم ترین ابعاد عدالت، «عدالت توزیعى» یا «عدالت اقتصادى» است. یکى از این اندیشمندان جان رالز، با طرح نظریه «عدالت به مثابه انصاف» کوشیده است مفهوم «عدالت» را در بستر لیبرالیسم تبیین کند که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. اسلام نیز به «عدالت توزیعى» توجه ویژه نشان داده و اندیشمندان مسلمان از جمله، شهید صدر، عدالت توزیعى را یکى از سه رکن مکتب اقتصادى اسلام مى داند و با طرح نظریه «توازن»، عدالت توزیعى را از دیدگاه اسلام، تبیین کرده است. این پژوهش به روش تحلیلى و تطبیقى این دو نظریه را بررسى کرده و تبیین نموده است که با وجود شباهت ظاهرى دو نظریه، در موضوعاتى همچون توجه به عدالت توزیعى و جایگاه فقرا، تمایزهاى مهمى میان این دو وجود دارد؛ مثل تمایز در منشأ عدالت، تمایز در مبانى، و تمایز در قلمرو. این پژوهش بیان مى کند که نظریه رالز با توجه به مبانى آن، قابل طرح و اجرا در جوامع مذهبى و غیرلیبرال نیست.
کلیدواژه ها: عدالت، انصاف، رالز، صدر، توازن.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
تقوی، محمد آصف، جابری، علی.(1394) بررسى تطبیقى نظریات «عدالت» شهید صدر و جان رالز. فصلنامه معرفت، 24(11)، 111-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد آصف تقوی؛ علی جابری."بررسى تطبیقى نظریات «عدالت» شهید صدر و جان رالز". فصلنامه معرفت، 24، 11، 1394، 111-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
تقوی، محمد آصف، جابری، علی.(1394) 'بررسى تطبیقى نظریات «عدالت» شهید صدر و جان رالز'، فصلنامه معرفت، 24(11), pp. 111-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
تقوی، محمد آصف، جابری، علی. بررسى تطبیقى نظریات «عدالت» شهید صدر و جان رالز. معرفت، 24, 1394؛ 24(11): 111-