معرفت، سال بیست و پنجم، شماره دوم، پیاپی 221، اردیبهشت 1395، صفحات 99-

    بررسى انتقادى حسن و قبح در اندیشه محقق اصفهانى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدعلی اسماعیلی / *دانشجوی دکتری - فلسفه جامعه المصطفی العالمیه / mali.esm91@yahoo.com
    چکیده: 
    در مسئله حسن و قبح، سه محور اصلى مطرح است: حسن و قبح ذاتى؛ حسن و قبح عقلى؛ سنخ  قضایاى حسن و قبح. پرسش اصلى این است که آیا حسن و قبح، ذاتى براى افعال اند؟ و آیا عقل  انسان توان ادراک حسن و قبح افعال را دارد؟ و قضایاى حسن و قبح آیا جزء قضایاى یقینى اند که  ریشه در واقع و نفس الامر دارند یا جزء قضایاى مشهور بالمعنى الاخص اند که تنها پشتوانه آنها توافق  آراء عقلاست؟ این پژوهش با هدف تبیین و ارزیابى دیدگاه هاى محقق اصفهانى و با روش توصیفى ـ  تحلیلى به این مسئله پرداخته است. محقق اصفهانى، حسن و قبح به معناى استحقاق مدح و ذم ذاتى  را جزء عوارض ذاتى افعال دانسته و در مقام اثبات، توانایى عقلا را بر ادراک حسن و قبح اشیاء به  نحو ایجاب جزئى مى پذیرد. ایشان قضایاى حسن عدل و قبح ظلم را جزء قضایاى مشهور  بالمعنى الاخص دانسته و تنها پشتوانه آنها را توافق آراء عقلا مى داند. دیدگاه ایشان در کنار نقاط  قوت، برخى کاستى ها نیز دارد که در این نوشتار تبیین مى شوند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 221 (ویژه فلسفه)

    محمدعلى اسماعیلى / سطح چهار جامعه المصطفى العالمیه و دانشجوى دکترى کلام مرکز تخصصى کلام             mali.esm91@yahoo.com

    دریافت: 17/2/94               پذیرش: 19/7/94

     

    چکیده

    در مسئله حسن و قبح، سه محور اصلى مطرح است: حسن و قبح ذاتى؛ حسن و قبح عقلى؛ سنخ  قضایاى حسن و قبح. پرسش اصلى این است که آیا حسن و قبح، ذاتى براى افعال اند؟ و آیا عقل  انسان توان ادراک حسن و قبح افعال را دارد؟ و قضایاى حسن و قبح آیا جزء قضایاى یقینى اند که  ریشه در واقع و نفس الامر دارند یا جزء قضایاى مشهور بالمعنى الاخص اند که تنها پشتوانه آنها توافق  آراء عقلاست؟ این پژوهش با هدف تبیین و ارزیابى دیدگاه هاى محقق اصفهانى و با روش توصیفى ـ  تحلیلى به این مسئله پرداخته است. محقق اصفهانى، حسن و قبح به معناى استحقاق مدح و ذم ذاتى  را جزء عوارض ذاتى افعال دانسته و در مقام اثبات، توانایى عقلا را بر ادراک حسن و قبح اشیاء به  نحو ایجاب جزئى مى پذیرد. ایشان قضایاى حسن عدل و قبح ظلم را جزء قضایاى مشهور  بالمعنى الاخص دانسته و تنها پشتوانه آنها را توافق آراء عقلا مى داند. دیدگاه ایشان در کنار نقاط  قوت، برخى کاستى ها نیز دارد که در این نوشتار تبیین مى شوند.

     

    کلیدواژه ها: حسن، قبح، ذاتى، عقلى، یقینیات، مشهورات بالمعنى الاخص، محقق اصفهانى.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، محمدعلی.(1395) بررسى انتقادى حسن و قبح در اندیشه محقق اصفهانى. فصلنامه معرفت، 25(2)، 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلی اسماعیلی."بررسى انتقادى حسن و قبح در اندیشه محقق اصفهانى". فصلنامه معرفت، 25، 2، 1395، 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، محمدعلی.(1395) 'بررسى انتقادى حسن و قبح در اندیشه محقق اصفهانى'، فصلنامه معرفت، 25(2), pp. 99-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، محمدعلی. بررسى انتقادى حسن و قبح در اندیشه محقق اصفهانى. معرفت، 25, 1395؛ 25(2): 99-