جايگاه كرامت انسانى در تربيت اخلاقى و اجتماعى با تكيه بر آراء شهيد مطهرى
ضمیمه | اندازه |
---|---|
2.pdf | 744.34 کیلو بایت |
سال بيست و پنجم ـ شماره 223 (ويژه علوم تربيتى)
محمد نجفى / استاديار دانشگاه اصفهان mdnajafi@yahoo.com
فاطمه رمضانى / دانشجوى دكترى علوم تربيتى دانشگاه اصفهان framezani.1390@yahoo.com
احسان ياورى / دانشجوى دكترى دانشگاه قم ehsanyavari.1390@yahoo.com
دريافت: 23/6/94 پذيرش: 11/12/94
چكيده
در ديدگاه اسلامى، نظر بر كرامت و ارزشمندى شخصيت انسان است؛ زيرا انسان در اين ديدگاه، از بهره هايى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختيار، متناسب ترين خلقت، جايگاه خليفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى كه ساير مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به اين سؤال مهم كه «جايگاه كرامت ذاتى انسان، در تربيت اجتماعى و اخلاقى كجاست؟» هدف اين پژوهش است كه با تكيه بر آراء شهيد مطهرى دنبال كرده و از روش توصيفى ـ تحليلى براى رسيدن به پاسخ سؤال مذكور استفاده كرده است.
نتايج به دست آمده بيانگر اين است كه آگاهى متربى نسبت به كرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ و ارتقاى اين دارايى وجودى بر تنظيم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنين تخلق به اخلاقيات پسنديده تأثيرگذار است و تحقق تربيت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.
كليدواژه ها: كرامت، تربيت اخلاقى و اجتماعى، شهيد مطهرى.