صفحهها: 
				13-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1394/11/22
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1395/05/14
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
در دیدگاه اسلامى، نظر بر کرامت و ارزشمندى شخصیت انسان است؛ زیرا انسان در این دیدگاه، از بهره هایى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختیار، متناسب ترین خلقت، جایگاه خلیفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى که سایر مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به این سؤال مهم که «جایگاه کرامت ذاتى انسان، در تربیت اجتماعى و اخلاقى کجاست؟» هدف این پژوهش است که با تکیه بر آراء شهید مطهرى دنبال کرده و از روش توصیفى ـ تحلیلى براى رسیدن به پاسخ سؤال مذکور استفاده کرده است.
     نتایج به دست آمده بیانگر این است که آگاهى متربى نسبت به کرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ  و ارتقاى این دارایى وجودى بر تنظیم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنین تخلق به اخلاقیات پسندیده تأثیرگذار است و تحقق تربیت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.
 
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و پنجم ـ شماره 223 (ویژه علوم تربیتى)
محمد نجفى / استادیار دانشگاه اصفهان                      mdnajafi@yahoo.com
فاطمه رمضانى / دانشجوى دکترى علوم تربیتى دانشگاه اصفهان                      framezani.1390@yahoo.com
احسان یاورى / دانشجوى دکترى دانشگاه قم                 ehsanyavari.1390@yahoo.com
دریافت: 23/6/94               پذیرش: 11/12/94
 
	چکیده
در دیدگاه اسلامى، نظر بر کرامت و ارزشمندى شخصیت انسان است؛ زیرا انسان در این دیدگاه، از بهره هایى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختیار، متناسب ترین خلقت، جایگاه خلیفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى که سایر مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به این سؤال مهم که «جایگاه کرامت ذاتى انسان، در تربیت اجتماعى و اخلاقى کجاست؟» هدف این پژوهش است که با تکیه بر آراء شهید مطهرى دنبال کرده و از روش توصیفى ـ تحلیلى براى رسیدن به پاسخ سؤال مذکور استفاده کرده است.
     نتایج به دست آمده بیانگر این است که آگاهى متربى نسبت به کرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ  و ارتقاى این دارایى وجودى بر تنظیم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنین تخلق به اخلاقیات پسندیده تأثیرگذار است و تحقق تربیت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.
 
کلیدواژه ها: کرامت، تربیت اخلاقى و اجتماعى، شهید مطهرى.
 
 
 			 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
نجفی، محمد، رمضانی، فاطمه.(1395) جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى. فصلنامه معرفت، 25(4)، 13-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
محمد نجفی؛ فاطمه رمضانی."جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى". فصلنامه معرفت، 25، 4، 1395، 13-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
نجفی، محمد، رمضانی، فاطمه.(1395) 'جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى'، فصلنامه معرفت، 25(4), pp. 13-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
نجفی، محمد، رمضانی، فاطمه. جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى. معرفت، 25, 1395؛ 25(4): 13-