صفحهها:
65-
تاریخ دریافت: 1394/12/29
تاریخ پذیرش: 1395/05/13
چکیده:
دیدگاه علامه طباطبائى درباره معرفى جایگاه تربیتى قرآن و چگونگى تأثیرگذارى آن در سیر تکاملى انسان، قابل تأمل است و براى تقویت هرگونه تربیت با محوریت قرآن لازم به نظر مى رسد. درحالى که پژوهشى با تمرکز بر نگاه تفسیرى این قرآن شناس معاصر و با نگاه مرحله اى به تربیت قرآنى نپرداخته است. این چارچوب مى تواند چشم انداز فعالیت هاى تربیتى قرآن محور را تا حدى روشن تر کند. در این پژوهش، برخى از اندیشه هاى تفسیرى علامه طباطبائى، با هدف صورتبندىِ مراحلِ تربیت قرآنى مدنظر قرار گرفته و در این زمینه، از روش «تحلیل زبان فنىِ ـ رسمى با تأکید بر سیاق» استفاده شده است. یافته اصلى این پژوهش بسط چهار مرحله بیدارگرى (موعظه)، درمانگرى (شفا)، هدایتگرى (هدى)، و رحمت گرى (رحمت) براى تربیت قرآنى، قابل برداشت از دیدگاه علامه طباطبائى با محوریت آیه 57 سوره «یونس» است. علاوه بر این، تأکید بر شأن هدایتى قرآن و حالت ایجابى آن، نقش زمینه اى و حالت سلبى مراحل اول و دوم، و هدف گونه دیدنِ مرحله رحمت گرى، جایگاه هر مرحله را ترسیم مى کند. تحلیل این مراحل نشان مى دهد که پالایش درونى مقدم بر پالایش اعمال بیرونى است. زندگى سعادتمندانه انسانى در پرتو این مراحل، در ارتباط با قرآن محقق مى شود.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و پنجم ـ شماره 223 (ویژه علوم تربیتى)
فاطمه بهره مند / کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران fbahremand@ut.ac.ir
محمدرضا شرفى / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران msharafi@ut.ac.ir
نرگس سجادیه / استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران n.sajadieh@gmail.com
دریافت: 29/3/94 پذیرش: 2/12/94
چکیده
دیدگاه علامه طباطبائى درباره معرفى جایگاه تربیتى قرآن و چگونگى تأثیرگذارى آن در سیر تکاملى انسان، قابل تأمل است و براى تقویت هرگونه تربیت با محوریت قرآن لازم به نظر مى رسد. درحالى که پژوهشى با تمرکز بر نگاه تفسیرى این قرآن شناس معاصر و با نگاه مرحله اى به تربیت قرآنى نپرداخته است. این چارچوب مى تواند چشم انداز فعالیت هاى تربیتى قرآن محور را تا حدى روشن تر کند. در این پژوهش، برخى از اندیشه هاى تفسیرى علامه طباطبائى، با هدف صورتبندىِ مراحلِ تربیت قرآنى مدنظر قرار گرفته و در این زمینه، از روش «تحلیل زبان فنىِ ـ رسمى با تأکید بر سیاق» استفاده شده است. یافته اصلى این پژوهش بسط چهار مرحله بیدارگرى (موعظه)، درمانگرى (شفا)، هدایتگرى (هدى)، و رحمت گرى (رحمت) براى تربیت قرآنى، قابل برداشت از دیدگاه علامه طباطبائى با محوریت آیه 57 سوره «یونس» است. علاوه بر این، تأکید بر شأن هدایتى قرآن و حالت ایجابى آن، نقش زمینه اى و حالت سلبى مراحل اول و دوم، و هدف گونه دیدنِ مرحله رحمت گرى، جایگاه هر مرحله را ترسیم مى کند. تحلیل این مراحل نشان مى دهد که پالایش درونى مقدم بر پالایش اعمال بیرونى است. زندگى سعادتمندانه انسانى در پرتو این مراحل، در ارتباط با قرآن محقق مى شود.
کلیدواژه ها: تربیت قرآنى، علامه طباطبائى، تفسیر المیزان، موعظه، شفا، رحمت، هدایت.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهره مند، فاطمه، شرفی، محمدرضا.(1395) مراحل تربیت قرآنى از منظر علامه طباطبائى در تفسیر المیزان. فصلنامه معرفت، 25(4)، 65-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فاطمه بهره مند؛ محمدرضا شرفی."مراحل تربیت قرآنى از منظر علامه طباطبائى در تفسیر المیزان". فصلنامه معرفت، 25، 4، 1395، 65-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهره مند، فاطمه، شرفی، محمدرضا.(1395) 'مراحل تربیت قرآنى از منظر علامه طباطبائى در تفسیر المیزان'، فصلنامه معرفت، 25(4), pp. 65-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهره مند، فاطمه، شرفی، محمدرضا. مراحل تربیت قرآنى از منظر علامه طباطبائى در تفسیر المیزان. معرفت، 25, 1395؛ 25(4): 65-