صفحهها:
13-
تاریخ دریافت: 1394/09/13
تاریخ پذیرش: 1395/01/28
چکیده:
تعلیم و تربیت با رشد و کمال انسان و زندگى شایسته او سروکار دارد. ازآنجاکه انسان موجودى است پیچیده، تعلیم و تربیت او نیز پیچیده و مستلزم تمهید مقدمات فراوان و بهره گیرى از روش هاى تربیتى مؤثر است. بدین روى، براى سامان دهى به تعلیم و تربیت، باید از منابع غنى و باارزشى همچون قرآن کریم و اولیاى دین و معصومان علیهم السلام استفاده کرد. این تحقیق با هدف بررسى و تبیین روش هاى تربیتى مبتنى بر پرورش بعد عقلانى در «صحیفه سجادیه» و با روش توصیفى ـ تحلیلى صورت گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر این است که «صحیفه سجادیه» جایگاه فوق العاده اى براى انسان قایل است. به همین دلیل، برنامه ها و روش هاى تربیتى مطمئنى براى تربیت انسان ها و سعادت و رستگارى بشر معرفى مى کند که با به کاربستن آنها، انسان به سوى سعادت واقعى رهنمون مى شود. در این زمینه، روش هاى تربیت عقلانى از جمله، تزکیه، تعلیم حکمت، مشاهده، عبرت آموزى، تجربه اندوزى، پرسش و پاسخ و مانند آن از این کتاب استخراج گردیده است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و پنجم ـ شماره 228 (ویژه علوم تربیتى)
فاطمه ایرانمنش / دانشجوى دکترى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه باهنر کرمان fa_ir2012@yahoo.com
عباسعلى رستمى نسب / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه باهنر کرمان rostaminasab@uk.ic.ir
دریافت: 26/10/94 پذیرش: 2/6/95
چکیده
تعلیم و تربیت با رشد و کمال انسان و زندگى شایسته او سروکار دارد. ازآنجاکه انسان موجودى است پیچیده، تعلیم و تربیت او نیز پیچیده و مستلزم تمهید مقدمات فراوان و بهره گیرى از روش هاى تربیتى مؤثر است. بدین روى، براى سامان دهى به تعلیم و تربیت، باید از منابع غنى و باارزشى همچون قرآن کریم و اولیاى دین و معصومان علیهم السلام استفاده کرد. این تحقیق با هدف بررسى و تبیین روش هاى تربیتى مبتنى بر پرورش بعد عقلانى در «صحیفه سجادیه» و با روش توصیفى ـ تحلیلى صورت گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر این است که «صحیفه سجادیه» جایگاه فوق العاده اى براى انسان قایل است. به همین دلیل، برنامه ها و روش هاى تربیتى مطمئنى براى تربیت انسان ها و سعادت و رستگارى بشر معرفى مى کند که با به کاربستن آنها، انسان به سوى سعادت واقعى رهنمون مى شود. در این زمینه، روش هاى تربیت عقلانى از جمله، تزکیه، تعلیم حکمت، مشاهده، عبرت آموزى، تجربه اندوزى، پرسش و پاسخ و مانند آن از این کتاب استخراج گردیده است.
کلیدواژه ها: صحیفه سجادیه، جایگاه انسان، تربیت عقلانى، روش هاى تربیتى.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ایرانمنش، فاطمه، رستمی نسب، عباسعلی.(1395) روش هاى تربیت عقلانى در «صحیفه سجادیه». فصلنامه معرفت، 25(9)، 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فاطمه ایرانمنش؛ عباسعلی رستمی نسب."روش هاى تربیت عقلانى در «صحیفه سجادیه»". فصلنامه معرفت، 25، 9، 1395، 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ایرانمنش، فاطمه، رستمی نسب، عباسعلی.(1395) 'روش هاى تربیت عقلانى در «صحیفه سجادیه»'، فصلنامه معرفت، 25(9), pp. 13-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ایرانمنش، فاطمه، رستمی نسب، عباسعلی. روش هاى تربیت عقلانى در «صحیفه سجادیه». معرفت، 25, 1395؛ 25(9): 13-