صفحهها:
53-
تاریخ دریافت: 1395/05/20
تاریخ پذیرش: 1395/10/09
چکیده:
هدف تعلیم و تربیت و اینکه انسانِ محصول نهایى تعلیم و تربیت باید چگونه انسانى باشد، همواره از موضوعات مهم و بحث برانگیز بوده، اندیشه هاى تربیتى بسیارى را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله به روش تحلیلى ـ توصیفى، مبانى فلسفى اندیشه هاى تربیتى فارابى و غزالى را بررسى مى کند. در مبانى هستى شناسى فارابى، خداوند را به عنوان عقل کل، واجب الوجود و سازنده جهان و نظم و هماهنگى آن به ذهن انسان متبادر مى کند. از نظر وى، براى رسیدن به این هدف در معرفت شناسى، باید انواع معرفت را در نظر داشت. در نظام ارزش شناسى فارابى، مقصود انسان رسیدن به سعادت است که براى نیل به آن، نیازمند شناخت عواملى است که در گرو انجام رفتار صحیح، و انجام رفتار صحیح مشروط به آن است، و از طریق تعلیم و تربیت، باید تمام ظرفیت هاى وجودى انسان شکوفا شود. غزالى در هستى شناسى، به خدامحورى و غایت مندى آن معتقد است. همچنین انسان در معرفت شناسى، از راه آموزش متعارف در مدارس به شناخت دست مى یابد که این کار به یارى عقل و حواس صورت مى گیرد. وى به تربیت اخلاقى توجه داشت و مبناى فلسفه آموزش را تحقق سعادت انسان مى داند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و پنجم ـ شماره 228 (ویژه علوم تربیتى)
محمد فولادى / استادیار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره fooladi@iki.ac.ir
کیومرث حیدریان / دانشجوى دکترى تاریخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم kh.1342@yahoo.com
دریافت: 25/11/94 پذیرش: 22/6/95
چکیده
هدف تعلیم و تربیت و اینکه انسانِ محصول نهایى تعلیم و تربیت باید چگونه انسانى باشد، همواره از موضوعات مهم و بحث برانگیز بوده، اندیشه هاى تربیتى بسیارى را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله به روش تحلیلى ـ توصیفى، مبانى فلسفى اندیشه هاى تربیتى فارابى و غزالى را بررسى مى کند. در مبانى هستى شناسى فارابى، خداوند را به عنوان عقل کل، واجب الوجود و سازنده جهان و نظم و هماهنگى آن به ذهن انسان متبادر مى کند. از نظر وى، براى رسیدن به این هدف در معرفت شناسى، باید انواع معرفت را در نظر داشت. در نظام ارزش شناسى فارابى، مقصود انسان رسیدن به سعادت است که براى نیل به آن، نیازمند شناخت عواملى است که در گرو انجام رفتار صحیح، و انجام رفتار صحیح مشروط به آن است، و از طریق تعلیم و تربیت، باید تمام ظرفیت هاى وجودى انسان شکوفا شود. غزالى در هستى شناسى، به خدامحورى و غایت مندى آن معتقد است. همچنین انسان در معرفت شناسى، از راه آموزش متعارف در مدارس به شناخت دست مى یابد که این کار به یارى عقل و حواس صورت مى گیرد. وى به تربیت اخلاقى توجه داشت و مبناى فلسفه آموزش را تحقق سعادت انسان مى داند.
کلیدواژه ها: فارابى، غزالى، هستى شناسى، معرفت شناسى، ارزش شناسى.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فولادی وندا، محمد، حیدریان، کیومرث.(1395) بررسى و مقایسه مبانى فلسفى اندیشه هاى تربیتى فارابى و غزالى. فصلنامه معرفت، 25(9)، 53-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد فولادی وندا؛ کیومرث حیدریان."بررسى و مقایسه مبانى فلسفى اندیشه هاى تربیتى فارابى و غزالى". فصلنامه معرفت، 25، 9، 1395، 53-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فولادی وندا، محمد، حیدریان، کیومرث.(1395) 'بررسى و مقایسه مبانى فلسفى اندیشه هاى تربیتى فارابى و غزالى'، فصلنامه معرفت، 25(9), pp. 53-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فولادی وندا، محمد، حیدریان، کیومرث. بررسى و مقایسه مبانى فلسفى اندیشه هاى تربیتى فارابى و غزالى. معرفت، 25, 1395؛ 25(9): 53-