معرفت، سال بیست و ششم، شماره پنجم، پیاپی 236، مرداد 1396، صفحات 13-

    هدف غایى تربیت اخلاقى در قرآن از منظر تفسیر «المیزان»

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیداحمد فقیهی / *استادیار - گروه تفسیر و علوم قرآن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / Faghihi@qabas.net
    یونس حسنی / *دانشجوی دکتری - تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / Uhasani@mihanmail.ir
    چکیده: 
    «تربیت اخلاقى» عبارت از فرایند زمینه سازى و آموزش و به کارگیرى راه کارهاى معرفتى و انگیزشى و عملى و رفع موانع به منظور تزکیه نفس و رشد و شکوفایى انسان براى نیل به کمال نهایى است. براى تربیت اخلاقى، اهداف متعددى در ابعاد بینش، گرایش و رفتار آدمى ترسیم مى شود که در مجموع، همه این اهداف در راستاى هدف نهایى واحدى قرار مى گیرد. هدف پژوهش حاضر ارزیابى برخى دیدگاه هاى مطرح شده براى هدف غایى و تبیین تعابیر ناظر به آن و واکاوى ارتباط و نسبت بین آنها و در نتیجه، بیان هدف غایى براى تربیت اخلاقى در قرآن کریم از نگاه تفسیر المیزان است. پژوهش حاضر با روش توصیفى و تحلیلى، به این موضوع پرداخته است. عناوین «هدایت»، «عبادت»، «سعادت»، «فوز» و «فلاح»، «رحمت»، «قرب» و «رضوان الهى» در قرآن کریم، مشیر به هدف واحد نهایى است. با بررسى نسبت این تعابیر با یکدیگر و تبیین نقش مقدمى بودن برخى از آنها نسبت به برخى دیگر، نیل به قرب و رضوان الهى به عنوان هدف غایى تربیت اخلاقى، حاصل پژوهش حاضر است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 236 (ویژه علوم تربیتى)

    یونس حسنى / کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره   hasaniuones@gmail.com

    سیداحمد فقیهى / استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره   faghihi@qabas.net

    دریافت: 12/11/95               پذیرش: 19/3/96

     

    چکیده

    «تربیت اخلاقى» عبارت از فرایند زمینه سازى و آموزش و به کارگیرى راه کارهاى معرفتى و انگیزشى و عملى و رفع موانع به منظور تزکیه نفس و رشد و شکوفایى انسان براى نیل به کمال نهایى است. براى تربیت اخلاقى، اهداف متعددى در ابعاد بینش، گرایش و رفتار آدمى ترسیم مى شود که در مجموع، همه این اهداف در راستاى هدف نهایى واحدى قرار مى گیرد. هدف پژوهش حاضر ارزیابى برخى دیدگاه هاى مطرح شده براى هدف غایى و تبیین تعابیر ناظر به آن و واکاوى ارتباط و نسبت بین آنها و در نتیجه، بیان هدف غایى براى تربیت اخلاقى در قرآن کریم از نگاه تفسیر المیزان است. پژوهش حاضر با روش توصیفى و تحلیلى، به این موضوع پرداخته است. عناوین «هدایت»، «عبادت»، «سعادت»، «فوز» و «فلاح»، «رحمت»، «قرب» و «رضوان الهى» در قرآن کریم، مشیر به هدف واحد نهایى است. با بررسى نسبت این تعابیر با یکدیگر و تبیین نقش مقدمى بودن برخى از آنها نسبت به برخى دیگر، نیل به قرب و رضوان الهى به عنوان هدف غایى تربیت اخلاقى، حاصل پژوهش حاضر است.

     

    کلیدواژه ها: هدف غایى، تربیت، اخلاق، تربیت اخلاقى، علامه طباطبائى، المیزان.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فقیهی، سیداحمد، حسنی، یونس.(1396) هدف غایى تربیت اخلاقى در قرآن از منظر تفسیر «المیزان». ماهنامه معرفت، 26(5)، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیداحمد فقیهی؛ یونس حسنی."هدف غایى تربیت اخلاقى در قرآن از منظر تفسیر «المیزان»". ماهنامه معرفت، 26، 5، 1396، 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فقیهی، سیداحمد، حسنی، یونس.(1396) 'هدف غایى تربیت اخلاقى در قرآن از منظر تفسیر «المیزان»'، ماهنامه معرفت، 26(5), pp. 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فقیهی، سیداحمد، حسنی، یونس. هدف غایى تربیت اخلاقى در قرآن از منظر تفسیر «المیزان». معرفت، 26, 1396؛ 26(5): 13-