معرفت، سال بیست و ششم، شماره پنجم، پیاپی 236، مرداد 1396، صفحات 59-

    درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد صادق سنگی / *دانشجوی دکتری - فقه تربیتی جامعه المصطفی العالمیه / sadeghsangi@gmail.com
    محمد هاشم رضایی / *دانشیار - گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور / m-hrezaee@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى، درصدد تبیین نظریه علامه طباطبائى در خصوص اندیشه هاى تربیتى مى باشد. علامه به تناسب، در مباحث علمى ـ فلسفى خود به بحث هاى مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته است. نظرات ایشان با توجه به رویکرد فلسفى و توجه ویژه به حکمت متعالیه و تکمیل آن، بستر مناسبى براى طرح ریزى یک نظام جامع تربیتى برآمده از فلسفه اسلامى است. خصوصیات کم نظیر و گاهى هم منحصردبه فرد ایشان، از جمله اشراف بر مباحث فلسفه اسلامى و ارائه نظرات مبتکرانه از طرفى و آشنایى با فلسفه غرب و مبانى آن از سوى دیگر، مى تواند از دلایل اقبال عموم فرهیختگان حوزوى و دانشگاهى به ایشان باشد.      ازاین رو، پرداختن به آراى این اندیشمند فرزانه، گامى به سوى نظام تعلیم و تربیت اسلامى مى باشد. در این تحقیق سعى شده است با بیان دیدگاه علامه طباطبائى درباره فلسفه آموزش و پرورش، بعد نگرشى آن و استلزامات تربیتى آن در آموزش و پرورش، با نقل قول مستقیم و گاهى هم با برداشت هاى محتاطانه از تفسیر شریف المیزان، به طور اجمالى نظام تربیتى اسلامى بر اساس دیدگاه ایشان ترسیم شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 236 (ویژه علوم تربیتى)

    محمدصادق سنگى / دانشجوى دکترى فقه تربیتى جامعة المصطفى العالمیه             sadeghsangi@gmail.com

    محمدهاشم رضایى / دانشیار گروه روان شناسى تربیتى دانشگاه پیام نور               M-hrezaee@yahoo.com

    دریافت: 28/5/95               پذیرش: 29/11/95

    چکیده

    این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى، درصدد تبیین نظریه علامه طباطبائى در خصوص اندیشه هاى تربیتى مى باشد. علامه به تناسب، در مباحث علمى ـ فلسفى خود به بحث هاى مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته است. نظرات ایشان با توجه به رویکرد فلسفى و توجه ویژه به حکمت متعالیه و تکمیل آن، بستر مناسبى براى طرح ریزى یک نظام جامع تربیتى برآمده از فلسفه اسلامى است. خصوصیات کم نظیر و گاهى هم منحصردبه فرد ایشان، از جمله اشراف بر مباحث فلسفه اسلامى و ارائه نظرات مبتکرانه از طرفى و آشنایى با فلسفه غرب و مبانى آن از سوى دیگر، مى تواند از دلایل اقبال عموم فرهیختگان حوزوى و دانشگاهى به ایشان باشد.

         ازاین رو، پرداختن به آراى این اندیشمند فرزانه، گامى به سوى نظام تعلیم و تربیت اسلامى مى باشد. در این تحقیق سعى شده است با بیان دیدگاه علامه طباطبائى درباره فلسفه آموزش و پرورش، بعد نگرشى آن و استلزامات تربیتى آن در آموزش و پرورش، با نقل قول مستقیم و گاهى هم با برداشت هاى محتاطانه از تفسیر شریف المیزان، به طور اجمالى نظام تربیتى اسلامى بر اساس دیدگاه ایشان ترسیم شود.

    کلیدواژه ها: تعلیم و تربیت، استلزامات تربیتى، معلم، شاگرد، روش تدریس و تشویق و تنبیه.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سنگی، محمد صادق، رضایی، محمد هاشم.(1396) درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى. فصلنامه معرفت، 26(5)، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد صادق سنگی؛ محمد هاشم رضایی."درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى". فصلنامه معرفت، 26، 5، 1396، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سنگی، محمد صادق، رضایی، محمد هاشم.(1396) 'درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى'، فصلنامه معرفت، 26(5), pp. 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سنگی، محمد صادق، رضایی، محمد هاشم. درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى. معرفت، 26, 1396؛ 26(5): 59-