صفحهها:
59-
تاریخ دریافت: 1395/12/17
تاریخ پذیرش: 1396/06/13
چکیده:
این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى، درصدد تبیین نظریه علامه طباطبائى در خصوص اندیشه هاى تربیتى مى باشد. علامه به تناسب، در مباحث علمى ـ فلسفى خود به بحث هاى مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته است. نظرات ایشان با توجه به رویکرد فلسفى و توجه ویژه به حکمت متعالیه و تکمیل آن، بستر مناسبى براى طرح ریزى یک نظام جامع تربیتى برآمده از فلسفه اسلامى است. خصوصیات کم نظیر و گاهى هم منحصردبه فرد ایشان، از جمله اشراف بر مباحث فلسفه اسلامى و ارائه نظرات مبتکرانه از طرفى و آشنایى با فلسفه غرب و مبانى آن از سوى دیگر، مى تواند از دلایل اقبال عموم فرهیختگان حوزوى و دانشگاهى به ایشان باشد.
ازاین رو، پرداختن به آراى این اندیشمند فرزانه، گامى به سوى نظام تعلیم و تربیت اسلامى مى باشد. در این تحقیق سعى شده است با بیان دیدگاه علامه طباطبائى درباره فلسفه آموزش و پرورش، بعد نگرشى آن و استلزامات تربیتى آن در آموزش و پرورش، با نقل قول مستقیم و گاهى هم با برداشت هاى محتاطانه از تفسیر شریف المیزان، به طور اجمالى نظام تربیتى اسلامى بر اساس دیدگاه ایشان ترسیم شود.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 236 (ویژه علوم تربیتى)
محمدصادق سنگى / دانشجوى دکترى فقه تربیتى جامعة المصطفى العالمیه sadeghsangi@gmail.com
محمدهاشم رضایى / دانشیار گروه روان شناسى تربیتى دانشگاه پیام نور M-hrezaee@yahoo.com
دریافت: 28/5/95 پذیرش: 29/11/95
چکیده
این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى، درصدد تبیین نظریه علامه طباطبائى در خصوص اندیشه هاى تربیتى مى باشد. علامه به تناسب، در مباحث علمى ـ فلسفى خود به بحث هاى مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته است. نظرات ایشان با توجه به رویکرد فلسفى و توجه ویژه به حکمت متعالیه و تکمیل آن، بستر مناسبى براى طرح ریزى یک نظام جامع تربیتى برآمده از فلسفه اسلامى است. خصوصیات کم نظیر و گاهى هم منحصردبه فرد ایشان، از جمله اشراف بر مباحث فلسفه اسلامى و ارائه نظرات مبتکرانه از طرفى و آشنایى با فلسفه غرب و مبانى آن از سوى دیگر، مى تواند از دلایل اقبال عموم فرهیختگان حوزوى و دانشگاهى به ایشان باشد.
ازاین رو، پرداختن به آراى این اندیشمند فرزانه، گامى به سوى نظام تعلیم و تربیت اسلامى مى باشد. در این تحقیق سعى شده است با بیان دیدگاه علامه طباطبائى درباره فلسفه آموزش و پرورش، بعد نگرشى آن و استلزامات تربیتى آن در آموزش و پرورش، با نقل قول مستقیم و گاهى هم با برداشت هاى محتاطانه از تفسیر شریف المیزان، به طور اجمالى نظام تربیتى اسلامى بر اساس دیدگاه ایشان ترسیم شود.
کلیدواژه ها: تعلیم و تربیت، استلزامات تربیتى، معلم، شاگرد، روش تدریس و تشویق و تنبیه.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سنگی، محمد صادق، رضایی، محمد هاشم.(1396) درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى. فصلنامه معرفت، 26(5)، 59-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد صادق سنگی؛ محمد هاشم رضایی."درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى". فصلنامه معرفت، 26، 5، 1396، 59-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سنگی، محمد صادق، رضایی، محمد هاشم.(1396) 'درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى'، فصلنامه معرفت، 26(5), pp. 59-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سنگی، محمد صادق، رضایی، محمد هاشم. درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى. معرفت، 26, 1396؛ 26(5): 59-