صفحهها: 
				71-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1395/12/08
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1396/06/04
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
این پژوهش به بررسى فلسفه تربیتى کودکان استثنایى در زمینه مبانى، اصول و اهداف تربیت مى پردازد. این تحقیقاز نوع نظرى و روش آن تحلیلى ـ اسنادى است و در این زمینه، گردآورى اطلاعات نیز از طریق مطالعاتکتابخانه اى انجام گرفته است. یافته هاى پژوهش دلالت دارد بر اینکه براى کودکان استثنایى، تعلیم و تربیت اهمیتویژه و جایگاه رفیعى در زندگانى دارد. بنابراین، مبانى تربیت کودکان استثنایى عبارت است از: کرامت انسان،برخوردارى انسان ها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان، عدالت به عنوان اساسى ترینارزش اجتماعى، و احسان متمم عدالت. اهداف تربیت عبارت است از: رسیدن به فلاح، خودشناسى، تکریم وپرورش روحیه احترام، کاهش آسیب رشد از طریق مداخله زودهنگام، و پرورش استعدادها. اصول تربیت هم عبارتاست از: اصل «پرورش شخصیت با اتکا به عزت نفس»، اصل «پرورش خلاقیت»، اصل «فعالیت» و اصل «ایثار».
 
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396
مجید خارى آرانى / دانشجوى دکترى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد    khari322_m@yahoo.com 
اکبر رهنما / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه شاهد         rahnama_akbar43@yahoo.com 
رسول برخوردار / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمى  rasoolbarkhordar@yahoo.com 
دریافت: 6/9/95               پذیرش: 11/2/96
 
چکیده
این پژوهش به بررسى فلسفه تربیتى کودکان استثنایى در زمینه مبانى، اصول و اهداف تربیت مى پردازد. این تحقیقاز نوع نظرى و روش آن تحلیلى ـ اسنادى است و در این زمینه، گردآورى اطلاعات نیز از طریق مطالعاتکتابخانه اى انجام گرفته است. یافته هاى پژوهش دلالت دارد بر اینکه براى کودکان استثنایى، تعلیم و تربیت اهمیتویژه و جایگاه رفیعى در زندگانى دارد. بنابراین، مبانى تربیت کودکان استثنایى عبارت است از: کرامت انسان،برخوردارى انسان ها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان، عدالت به عنوان اساسى ترینارزش اجتماعى، و احسان متمم عدالت. اهداف تربیت عبارت است از: رسیدن به فلاح، خودشناسى، تکریم وپرورش روحیه احترام، کاهش آسیب رشد از طریق مداخله زودهنگام، و پرورش استعدادها. اصول تربیت هم عبارتاست از: اصل «پرورش شخصیت با اتکا به عزت نفس»، اصل «پرورش خلاقیت»، اصل «فعالیت» و اصل «ایثار».
 
کلیدواژه ها: فلسفه تعلیم و تربیت، کودکان استثنایى، مبانى، اهداف، اصول.
 
 			 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رهنما، اکبر، اعتمادی مهر، مجید، برخوردار، رسول.(1396) تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول. فصلنامه معرفت، 26(6)، 71-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
اکبر رهنما؛ مجید اعتمادی مهر؛ رسول برخوردار."تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول". فصلنامه معرفت، 26، 6، 1396، 71-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رهنما، اکبر، اعتمادی مهر، مجید، برخوردار، رسول.(1396) 'تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول'، فصلنامه معرفت، 26(6), pp. 71-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رهنما، اکبر، اعتمادی مهر، مجید، برخوردار، رسول. تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 71-