معرفت، سال بیست و ششم، شماره ششم، پیاپی 237، شهریور 1396، صفحات 71-

    تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول

    نویسندگان:
    اکبر رهنما / *دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / rahnama_akbar43@yahoo.com
    مجید خاری آرانی / *دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد / khari322_m@yahoo.com
    رسول برخوردار / *کارشناس ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی / rasoolbarkhordar@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش به بررسى فلسفه تربیتى کودکان استثنایى در زمینه مبانى، اصول و اهداف تربیت مى پردازد. این تحقیقاز نوع نظرى و روش آن تحلیلى ـ اسنادى است و در این زمینه، گردآورى اطلاعات نیز از طریق مطالعاتکتابخانه اى انجام گرفته است. یافته هاى پژوهش دلالت دارد بر اینکه براى کودکان استثنایى، تعلیم و تربیت اهمیتویژه و جایگاه رفیعى در زندگانى دارد. بنابراین، مبانى تربیت کودکان استثنایى عبارت است از: کرامت انسان،برخوردارى انسان ها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان، عدالت به عنوان اساسى ترینارزش اجتماعى، و احسان متمم عدالت. اهداف تربیت عبارت است از: رسیدن به فلاح، خودشناسى، تکریم وپرورش روحیه احترام، کاهش آسیب رشد از طریق مداخله زودهنگام، و پرورش استعدادها. اصول تربیت هم عبارتاست از: اصل «پرورش شخصیت با اتکا به عزت نفس»، اصل «پرورش خلاقیت»، اصل «فعالیت» و اصل «ایثار».  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396

    مجید خارى آرانى / دانشجوى دکترى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد    khari322_m@yahoo.com

    اکبر رهنما / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه شاهد         rahnama_akbar43@yahoo.com

    رسول برخوردار / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمى  rasoolbarkhordar@yahoo.com

    دریافت: 6/9/95               پذیرش: 11/2/96

     

    چکیده

    این پژوهش به بررسى فلسفه تربیتى کودکان استثنایى در زمینه مبانى، اصول و اهداف تربیت مى پردازد. این تحقیقاز نوع نظرى و روش آن تحلیلى ـ اسنادى است و در این زمینه، گردآورى اطلاعات نیز از طریق مطالعاتکتابخانه اى انجام گرفته است. یافته هاى پژوهش دلالت دارد بر اینکه براى کودکان استثنایى، تعلیم و تربیت اهمیتویژه و جایگاه رفیعى در زندگانى دارد. بنابراین، مبانى تربیت کودکان استثنایى عبارت است از: کرامت انسان،برخوردارى انسان ها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان، عدالت به عنوان اساسى ترینارزش اجتماعى، و احسان متمم عدالت. اهداف تربیت عبارت است از: رسیدن به فلاح، خودشناسى، تکریم وپرورش روحیه احترام، کاهش آسیب رشد از طریق مداخله زودهنگام، و پرورش استعدادها. اصول تربیت هم عبارتاست از: اصل «پرورش شخصیت با اتکا به عزت نفس»، اصل «پرورش خلاقیت»، اصل «فعالیت» و اصل «ایثار».

     

    کلیدواژه ها: فلسفه تعلیم و تربیت، کودکان استثنایى، مبانى، اهداف، اصول.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنما، اکبر، خاری آرانی، مجید، برخوردار، رسول.(1396) تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول. ماهنامه معرفت، 26(6)، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبر رهنما؛ مجید خاری آرانی؛ رسول برخوردار."تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول". ماهنامه معرفت، 26، 6، 1396، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنما، اکبر، خاری آرانی، مجید، برخوردار، رسول.(1396) 'تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول'، ماهنامه معرفت، 26(6), pp. 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنما، اکبر، خاری آرانی، مجید، برخوردار، رسول. تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 71-