معرفت، سال بیست و ششم، شماره دهم، پیاپی 241، دی 1396، صفحات 75-

    بررسی عوامل مؤثر در کلاس شاد با تبیین شادی در دیدگاه اسلام و روان‌شناسی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    چکیده: 
    محیط آموزشی دومین محیط بعد از خانواده است که انسان در آن، اجتماعی شده، در معرض آموزش هایی قرار می گیرد. اما زمانی این آموزش ها مؤثرخواهند بود که قضاوت درخصوص کیفیت آموزش مطلوب تلقی شود و دانش آموزان از آموزش و محصول آن، یعنی یادگیری احساس رضایت و شادمانی داشته باشند. مقالة حاضر به بررسی نقش سه عامل «معلم و سبک های تدریس او» ، «محتوای برنامة درسی» ، و «سبک یادگیری دانش آموز»  به عنوان عوامل مؤثر بر ایجاد کلاس شاد پرداخته است. در گردآوری اطلاعات از روش «توصیفی- تحلیلی»  از منابع کتابخانه ای و مقالات استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که استفاده از سبک های تدریس دوجانبه و یا سبک تعاملات منعطف، که در دسته سبک های غیرمستقیم قرار می گیرد، می تواند فضای پذیرش و آزادی ایجاد کند که منجر به افزایش سطح خلاقیت و نگرش مثبت به دیگران در دانش آموزان شود. همچنین اگر محتوای آموزشی برخاسته از نیاز دانش آموزان باشد و کاربرد عملی آن در زندگی به خوبی تبیین گردد، قطعاً درآنان برای همراهی با معلم ایجاد انگیزه خواهد کرد. معلم در برخورد با یادگیرندگان گوناگون، باید بپذیرد که هریک از آنان ممکن است با سبک خاصی از یادگیری به انجام تکالیف یادگیری در موضوع های گوناگون بپردازد. بنابراین، باید آماده باشد تا با هریک از آنان برخوردی متناسب با سبک یادگیری اش داشته باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 241 (ویژة روان شناسی)

    مریم شریفی دروازه / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان                                                        sharifi.m2012@gmail.com

    مینو شریفی دروازه / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی اراک                                           z.sharifi2013@gmail.com

    مرضیه شریفی دروازه / دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)                  marziehsharifi709@gmail.com  

    دریافت: 11/3/96 ـ پذیرش: 4/8/96

     

    چکیده

    محیط آموزشی دومین محیط بعد از خانواده است که انسان در آن، اجتماعی شده، در معرض آموزش هایی قرار می گیرد. اما زمانی این آموزش ها مؤثرخواهند بود که قضاوت درخصوص کیفیت آموزش مطلوب تلقی شود و دانش آموزان از آموزش و محصول آن، یعنی یادگیری احساس رضایت و شادمانی داشته باشند. مقالة حاضر به بررسی نقش سه عامل «معلم و سبک های تدریس او» ، «محتوای برنامة درسی» ، و «سبک یادگیری دانش آموز»  به عنوان عوامل مؤثر بر ایجاد کلاس شاد پرداخته است. در گردآوری اطلاعات از روش «توصیفی- تحلیلی»  از منابع کتابخانه ای و مقالات استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که استفاده از سبک های تدریس دوجانبه و یا سبک تعاملات منعطف، که در دسته سبک های غیرمستقیم قرار می گیرد، می تواند فضای پذیرش و آزادی ایجاد کند که منجر به افزایش سطح خلاقیت و نگرش مثبت به دیگران در دانش آموزان شود. همچنین اگر محتوای آموزشی برخاسته از نیاز دانش آموزان باشد و کاربرد عملی آن در زندگی به خوبی تبیین گردد، قطعاً درآنان برای همراهی با معلم ایجاد انگیزه خواهد کرد. معلم در برخورد با یادگیرندگان گوناگون، باید بپذیرد که هریک از آنان ممکن است با سبک خاصی از یادگیری به انجام تکالیف یادگیری در موضوع های گوناگون بپردازد. بنابراین، باید آماده باشد تا با هریک از آنان برخوردی متناسب با سبک یادگیری اش داشته باشد.

    کلیدواژه ها: شادی، معلم، محتوای برنامه درسی، سبک تدریس، سبک یادگیری.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1396) بررسی عوامل مؤثر در کلاس شاد با تبیین شادی در دیدگاه اسلام و روان‌شناسی. ماهنامه معرفت، 26(10)، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."بررسی عوامل مؤثر در کلاس شاد با تبیین شادی در دیدگاه اسلام و روان‌شناسی". ماهنامه معرفت، 26، 10، 1396، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1396) 'بررسی عوامل مؤثر در کلاس شاد با تبیین شادی در دیدگاه اسلام و روان‌شناسی'، ماهنامه معرفت، 26(10), pp. 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). بررسی عوامل مؤثر در کلاس شاد با تبیین شادی در دیدگاه اسلام و روان‌شناسی. معرفت، 26, 1396؛ 26(10): 75-