معرفت، سال بیست و ششم، شماره یازدهم، پیاپی 242، بهمن 1396، صفحات 37-

    بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدحسین طاهری آکردی / *دانشیار - گروه ادیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / Taheri-akerdi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    «جهانی بودن دین» یعنی: ظرفیت هایی که یک دین برای حکومت جهانی دارد. این موضوع از مباحث پرچالش در میان اندیشمندان مسلمان و کاتولیک است، اما تاکنون به صورت تطبیقی میان مسیحیت و اسلام بررسی نشده است. این تحقیق شباهت ها و تفاوت های مبانی جهانی بودن دین در تشیع با کاتولیک را به صورت توصیفی و تحلیلی پیش روی می نهد. مبانی جهانی­بودن مسیحیت کاتولیک با مبانی جهانی بودن تشیع در ادله‌ی نقلی جهانی بودن و جاودانگی شباهت دارند. در هر دو، عبارات دال بر جهانی بودن کتابی مقدس است، اگرچه در مسیحیت، عباراتی که از حضرت عیسی علیه السلام بر جهانی بودن دلالت دارد، دچار تناقض است. این در حالی است که همه‌ی مبانی جهانی بودن در تشیع، به طور کامل هماهنگ است. در تشیع، مبانی جهانی بودن، هم عقلی است و هم مبتنی بر آیات قرآن و روایات. اما در مسیحیت، مبانی جهانی بودن دین کاملاً هماهنگ نیست و گاهی تعارض دارد. ناگفته نماند که برخی از مبانی مختص تشیع است، درحالی که مسیحیت از این مبانی محروم است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 242 ( ویژه روانشناسی )

    محمدباقر ولی ابرقویی / دانش پژوه کارشناسی ارشد دین شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

    valiabarghoei@gmail.com

    محمدحسین طاهری آکردی / استادیار گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

    Taheri-akerdi@iki.ac.ir

    دریافت: 3/12/95     پذیرش: 15/5/96

    چکیده

    «جهانی بودن دین» یعنی: ظرفیت هایی که یک دین برای حکومت جهانی دارد. این موضوع از مباحث پرچالش در میان اندیشمندان مسلمان و کاتولیک است، اما تاکنون به صورت تطبیقی میان مسیحیت و اسلام بررسی نشده است. این تحقیق شباهت ها و تفاوت های مبانی جهانی بودن دین در تشیع با کاتولیک را به صورت توصیفی و تحلیلی پیش روی می نهد. مبانی جهانی­بودن مسیحیت کاتولیک با مبانی جهانی بودن تشیع در ادلة نقلی جهانی بودن و جاودانگی شباهت دارند. در هر دو، عبارات دال بر جهانی بودن کتابی مقدس است، اگرچه در مسیحیت، عباراتی که از حضرت عیسی علیه السلام بر جهانی بودن دلالت دارد، دچار تناقض است. این در حالی است که همة مبانی جهانی بودن در تشیع، به طور کامل هماهنگ است. در تشیع، مبانی جهانی بودن، هم عقلی است و هم مبتنی بر آیات قرآن و روایات. اما در مسیحیت، مبانی جهانی بودن دین کاملاً هماهنگ نیست و گاهی تعارض دارد. ناگفته نماند که برخی از مبانی مختص تشیع است، درحالی که مسیحیت از این مبانی محروم است.

    کلیدواژه ها: بررسی تطبیقی، مبانی، جهانی بودن، مسیحیت کاتولیک، تشیع.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهری آکردی، محمدحسین، ولی ابرقویی، محمدباقر.(1396) بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع. فصلنامه معرفت، 26(11)، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسین طاهری آکردی؛ محمدباقر ولی ابرقویی."بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع". فصلنامه معرفت، 26، 11، 1396، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهری آکردی، محمدحسین، ولی ابرقویی، محمدباقر.(1396) 'بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع'، فصلنامه معرفت، 26(11), pp. 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهری آکردی، محمدحسین، ولی ابرقویی، محمدباقر. بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع. معرفت، 26, 1396؛ 26(11): 37-