معرفت، سال بیست و هفتم، شماره هفتم، پیاپی 250، مهر 1397، صفحات 15-

    پیامبران الهی، خاستگاه اصلی فلسفه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    اکبر میرسپاه / *دانشیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mirsepah@qabas.net
    حمید محسنی / *دانشجوی دکتری - حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / h.mohseni1297@mailfa.com
    چکیده: 
    در این مقاله می خواهیم اثبات کنیم که پیامبران الهی، بخصوص حضرت ادریس، اولین کسانی هستند که به مباحث عقلی و استدلالی در مورد حقایق عالم پرداخته اند و آنها خاستگاه اصلی تفکرات عقلانی و فلسفی هستند و اینکه برخی مورخان فلسفه، طالس ایونی و به تبع آن، فلاسفة یونانی را خاستگاه تفکرات عقلانی و فلسفی معرفی می کنند، صحیح نیست. روش ما در این تحقیق، توصیفی ـ تبیینی است. در این مقاله، نخست اقوال و دیدگاه های اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان را در این زمینه مطرح می کنیم. پس از آن، آیات و روایاتی را که می توانند مؤید این دیدگاه باشند، بیان خواهیم کرد. در نهایت، دیدگاه برخی مورخان و فلاسفة غربی را دربارة خاستگاه فلسفه بررسی می کنیم، که برخی از آنها منصافانه پذیرفته اند فلسفه خاستگاه شرقی دارد. اهداف مقاله ارائه پاسخ به برخی منتقدان مسلمان فلسفه می باشد که به دلیل خاستگاه یونانی و غیراسلامی فلسفه با آن به مخالفت پرداخته اند و پاسخ مناسب به برخی مورخان غربی فلسفه است که منکر وجود مباحث عقلی و فلسفی پیش از یونانیان شده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 250 (ویژة فلسفه)

    حمید محسنی / دانشجوی دکتری حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    h.mohseni1297@mailfa.com
    اکبر میرسپاه / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    mirsepah@qabas.net
    دریافت: 26/1/97                    پذیرش: 11/6/97

    چکیده
    در این مقاله می خواهیم اثبات کنیم که پیامبران الهی، بخصوص حضرت ادریس، اولین کسانی هستند که به مباحث عقلی و استدلالی در مورد حقایق عالم پرداخته اند و آنها خاستگاه اصلی تفکرات عقلانی و فلسفی هستند و اینکه برخی مورخان فلسفه، طالس ایونی و به تبع آن، فلاسفة یونانی را خاستگاه تفکرات عقلانی و فلسفی معرفی می کنند، صحیح نیست. روش ما در این تحقیق، توصیفی ـ تبیینی است. در این مقاله، نخست اقوال و دیدگاه های اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان را در این زمینه مطرح می کنیم. پس از آن، آیات و روایاتی را که می توانند مؤید این دیدگاه باشند، بیان خواهیم کرد. در نهایت، دیدگاه برخی مورخان و فلاسفة غربی را دربارة خاستگاه فلسفه بررسی می کنیم، که برخی از آنها منصافانه پذیرفته اند فلسفه خاستگاه شرقی دارد. اهداف مقاله ارائه پاسخ به برخی منتقدان مسلمان فلسفه می باشد که به دلیل خاستگاه یونانی و غیراسلامی فلسفه با آن به مخالفت پرداخته اند و پاسخ مناسب به برخی مورخان غربی فلسفه است که منکر وجود مباحث عقلی و فلسفی پیش از یونانیان شده اند.
    کلید واژه ها: خاستگاه، فلسفه، حکمت، یونان، طالس، پیامبران، ادریس.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرسپاه، اکبر، محسنی، حمید.(1397) پیامبران الهی، خاستگاه اصلی فلسفه. ماهنامه معرفت، 27(7)، 15-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبر میرسپاه؛ حمید محسنی."پیامبران الهی، خاستگاه اصلی فلسفه". ماهنامه معرفت، 27، 7، 1397، 15-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرسپاه، اکبر، محسنی، حمید.(1397) 'پیامبران الهی، خاستگاه اصلی فلسفه'، ماهنامه معرفت، 27(7), pp. 15-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرسپاه، اکبر، محسنی، حمید. پیامبران الهی، خاستگاه اصلی فلسفه. معرفت، 27, 1397؛ 27(7): 15-