معرفت، سال بیست و هفتم، شماره هفتم، پیاپی 250، مهر 1397، صفحات 27-

    تقریر بنیان‌گرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد سربخشی / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / msarbakhshi@gmail.com
    چکیده: 
    در فلسفه و معرفت شناسی اسلامی، علم حضوری پایه و اساس همة معرفت هاست. در یک تقسیم بندی کلی، علم به حضوری و حصولی تقسیم می شود. به سبب یکی بودن وجود علمی و عینی معلوم در علم حضوری، خطا در آن راه ندارد. علم حصولی نیز با اینکه وجود علمی و عینی در آن یکی نیست، اما می توان نشان داد بخش عمده ای از علوم حصولی بازگشت به علم حضوری دارند. بازگشت علوم نظری به بدیهی، و بازگشت همة تصورات و تصدیقاتِ بدیهی به علم حضوری باعث می شود علم حضوری را خاستگاه همة دانش ها بدانیم. کلی بودن علوم حصولی با شخصی بودن خاستگاه آنها (علم حضوری) سازگار است؛ زیرا حکایتگری از مصادیق متعدد، ذاتی علم بوده و از مرتبة بالای کمال علم ناشی می شود. علاوه بر آن، درستیِ کلی بودن حکایتگریِ علم حصولی به صورت حضوری قابل درک است. به این ترتیب، کاخ معرفت جزمی در اندیشة فلاسفه و معرفت شناسان اسلامی ساخته می شود. این شیوه از بازسازی کاخ معرفت، بنیان گرایی معرفت شناختی نامیده می شود که پایة اصلی آن در حکمت متعالیه، علم حضوری است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 250 (ویژة فلسفه)

    محمد سربخشی / استادیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    sarbakhshi50@yahoo.com
    دریافت: 15/2/97                    پذیرش: 7/6/97
    چکیده
    در فلسفه و معرفت شناسی اسلامی، علم حضوری پایه و اساس همة معرفت هاست. در یک تقسیم بندی کلی، علم به حضوری و حصولی تقسیم می شود. به سبب یکی بودن وجود علمی و عینی معلوم در علم حضوری، خطا در آن راه ندارد. علم حصولی نیز با اینکه وجود علمی و عینی در آن یکی نیست، اما می توان نشان داد بخش عمده ای از علوم حصولی بازگشت به علم حضوری دارند. بازگشت علوم نظری به بدیهی، و بازگشت همة تصورات و تصدیقاتِ بدیهی به علم حضوری باعث می شود علم حضوری را خاستگاه همة دانش ها بدانیم. کلی بودن علوم حصولی با شخصی بودن خاستگاه آنها (علم حضوری) سازگار است؛ زیرا حکایتگری از مصادیق متعدد، ذاتی علم بوده و از مرتبة بالای کمال علم ناشی می شود. علاوه بر آن، درستیِ کلی بودن حکایتگریِ علم حصولی به صورت حضوری قابل درک است. به این ترتیب، کاخ معرفت جزمی در اندیشة فلاسفه و معرفت شناسان اسلامی ساخته می شود. این شیوه از بازسازی کاخ معرفت، بنیان گرایی معرفت شناختی نامیده می شود که پایة اصلی آن در حکمت متعالیه، علم حضوری است.

    کلیدواژه ها: علم، بنیان گرایی، بدیهی، نظری، معقولات، صدق.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد.(1397) تقریر بنیان‌گرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه. ماهنامه معرفت، 27(7)، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد سربخشی."تقریر بنیان‌گرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه". ماهنامه معرفت، 27، 7، 1397، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد.(1397) 'تقریر بنیان‌گرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه'، ماهنامه معرفت، 27(7), pp. 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد. تقریر بنیان‌گرایی معرفتی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه. معرفت، 27, 1397؛ 27(7): 27-