صفحهها:
35-
تاریخ دریافت: 1397/04/23
تاریخ پذیرش: 1397/09/12
چکیده:
این مقاله با نگاهی نو به اخلاق و فقه در حوزهی تربیت، بین مدارس و والدین پیوند برقرار کرده است، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منبع عظیم اخلاق، یعنی قرآن کریم، و نیز سایر متون اخلاقی، به بررسی تطبیقی قاعدهی لاضرر در تربیت اخلاقی والدین و معلمان پرداخته است. برطبق قاعدهی لاضرر، هرگونه ضرر رساندن، اعم از مادی و معنوی، و روحی و جسمی، نهی شده است؛ زیرا حیثیت و کرامت انسانی از مهم ترین سرمایه های معنوی دانش آموزان به شمار می رود. هرگونه ضرر روانی و یا خدشه دار کردن کرامت افراد جامعه با قاعدهی لاضرر منافات دارد. در خانواده و مدارس نیز باید جسم و روان فرزندان و دانش آموزان از هرگونه لطمه و آزار مصون بماند، و تکریم و رعایت احترام از جمله حقوق مسلم آنان است. معلمان و والدین با متخلق شدن به صفات اخلاقی، مانند: یگانگی ظاهر و باطن، تواضع، مهربانی، عدم تنبیه، می توانند شخصیت فرزندان را حفظ کنند؛ زیرا ضرر رسیدن به شخصیت آنان، موجب عقده های روحی و روانی می گردد، و این امر به جامعه و اطرافیان ضرر وارد می کند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هشتم ـ شماره اول، پیاپی 256 (ویژة اخلاق)
محمد قدرتی/ دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه اردکان mohamad.ghoodrati1373@gmail.com
حسین غفوری چرخابی/ استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه اردکان h.ghch@yahoo.com
دریافت: 24/04/97 پذیرش: 05/10/97
چکیده
این مقاله با نگاهی نو به اخلاق و فقه در حوزة تربیت، بین مدارس و والدین پیوند برقرار کرده است، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منبع عظیم اخلاق، یعنی قرآن کریم، و نیز سایر متون اخلاقی، به بررسی تطبیقی قاعدة لاضرر در تربیت اخلاقی والدین و معلمان پرداخته است. برطبق قاعدة لاضرر، هرگونه ضرر رساندن، اعم از مادی و معنوی، و روحی و جسمی، نهی شده است؛ زیرا حیثیت و کرامت انسانی از مهم ترین سرمایه های معنوی دانش آموزان به شمار می رود. هرگونه ضرر روانی و یا خدشه دار کردن کرامت افراد جامعه با قاعدة لاضرر منافات دارد. در خانواده و مدارس نیز باید جسم و روان فرزندان و دانش آموزان از هرگونه لطمه و آزار مصون بماند، و تکریم و رعایت احترام از جمله حقوق مسلم آنان است. معلمان و والدین با متخلق شدن به صفات اخلاقی، مانند: یگانگی ظاهر و باطن، تواضع، مهربانی، عدم تنبیه، می توانند شخصیت فرزندان را حفظ کنند؛ زیرا ضرر رسیدن به شخصیت آنان، موجب عقده های روحی و روانی می گردد، و این امر به جامعه و اطرافیان ضرر وارد می کند.
کلیدواژه ها: قاعدة لاضرر، تربیت اخلاقی، ضرر معنوی، معلمان، والدین، خانواده.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قدرتی، محمد، غفوری چرخابی، حسین.(1398) تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدهی لاضرر. فصلنامه معرفت، 28(1)، 35-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد قدرتی؛ حسین غفوری چرخابی."تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدهی لاضرر". فصلنامه معرفت، 28، 1، 1398، 35-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قدرتی، محمد، غفوری چرخابی، حسین.(1398) 'تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدهی لاضرر'، فصلنامه معرفت، 28(1), pp. 35-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قدرتی، محمد، غفوری چرخابی، حسین. تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدهی لاضرر. معرفت، 28, 1398؛ 28(1): 35-