معرفت، سال بیست و هشتم، شماره اول، پیاپی 256، فروردین 1398، صفحات 35-

    تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد قدرتی / *کارشناس ارشد - فقه و حقوق دانشگاه اردکان / mohamad.ghoodrati1373@gmail.com
    حسین غفوری چرخابی / *استادیار - فقه و حقوق اسلامی دانشگاه اردکان
    چکیده: 
    این مقاله با نگاهی نو به اخلاق و فقه در حوزة تربیت، بین مدارس و والدین پیوند برقرار کرده است، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منبع عظیم اخلاق، یعنی قرآن کریم، و نیز سایر متون اخلاقی، به بررسی تطبیقی قاعدة لاضرر در تربیت اخلاقی والدین و معلمان پرداخته است. برطبق قاعدة لاضرر، هرگونه ضرر رساندن، اعم از مادی و معنوی، و روحی و جسمی، نهی شده است؛ زیرا حیثیت و کرامت انسانی از مهم ترین سرمایه های معنوی دانش آموزان به شمار می رود. هرگونه ضرر روانی و یا خدشه دار کردن کرامت افراد جامعه با قاعدة لاضرر منافات دارد. در خانواده و مدارس نیز باید جسم و روان فرزندان و دانش آموزان از هرگونه لطمه و آزار مصون بماند، و تکریم و رعایت احترام از جمله حقوق مسلم آنان است. معلمان و والدین با متخلق شدن به صفات اخلاقی، مانند: یگانگی ظاهر و باطن، تواضع، مهربانی، عدم تنبیه، می توانند شخصیت فرزندان را حفظ کنند؛ زیرا ضرر رسیدن به شخصیت آنان، موجب عقده های روحی و روانی می گردد، و این امر به جامعه و اطرافیان ضرر وارد می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ شماره اول، پیاپی 256 (ویژة اخلاق)

    محمد قدرتی/ دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه اردکان    mohamad.ghoodrati1373@gmail.com
    حسین غفوری چرخابی/ استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه اردکان     h.ghch@yahoo.com
    دریافت: 24/04/97                    پذیرش: 05/10/97
    چکیده
    این مقاله با نگاهی نو به اخلاق و فقه در حوزة تربیت، بین مدارس و والدین پیوند برقرار کرده است، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منبع عظیم اخلاق، یعنی قرآن کریم، و نیز سایر متون اخلاقی، به بررسی تطبیقی قاعدة لاضرر در تربیت اخلاقی والدین و معلمان پرداخته است. برطبق قاعدة لاضرر، هرگونه ضرر رساندن، اعم از مادی و معنوی، و روحی و جسمی، نهی شده است؛ زیرا حیثیت و کرامت انسانی از مهم ترین سرمایه های معنوی دانش آموزان به شمار می رود. هرگونه ضرر روانی و یا خدشه دار کردن کرامت افراد جامعه با قاعدة لاضرر منافات دارد. در خانواده و مدارس نیز باید جسم و روان فرزندان و دانش آموزان از هرگونه لطمه و آزار مصون بماند، و تکریم و رعایت احترام از جمله حقوق مسلم آنان است. معلمان و والدین با متخلق شدن به صفات اخلاقی، مانند: یگانگی ظاهر و باطن، تواضع، مهربانی، عدم تنبیه، می توانند شخصیت فرزندان را حفظ کنند؛ زیرا ضرر رسیدن به شخصیت آنان، موجب عقده های روحی و روانی می گردد، و این امر به جامعه و اطرافیان ضرر وارد می کند.
    کلیدواژه ها: قاعدة لاضرر، تربیت اخلاقی، ضرر معنوی، معلمان، والدین، خانواده.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قدرتی، محمد، غفوری چرخابی، حسین.(1398) تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر. ماهنامه معرفت، 28(1)، 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد قدرتی؛ حسین غفوری چرخابی."تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر". ماهنامه معرفت، 28، 1، 1398، 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قدرتی، محمد، غفوری چرخابی، حسین.(1398) 'تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر'، ماهنامه معرفت، 28(1), pp. 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قدرتی، محمد، غفوری چرخابی، حسین. تربیت اخلاقی با رویکرد تطبیق بر قاعدة لاضرر. معرفت، 28, 1398؛ 28(1): 35-