صفحهها:
47-
تاریخ دریافت: 1396/11/04
تاریخ پذیرش: 1398/02/24
چکیده:
در نگاه شیعه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت فاطمه زهرا علیه السلام، امیرمؤمنان علی علیه السلام و یازده تن فرزندان ایشان علیهم السلام، از هرگونه رجس و آلودگی مطهرند و از خطا و خطیئه معصوم اند؛ ولی در عین حال، در مقام مناجات با خدا، به گناهان بزرگ اعتراف کرده اند و به ناله و التماس مغفرت طلبیده اند. آیا اعتراف به گناه با مقام عصمت سازگار است؟ این پژوهش به روش اسنادی درصدد حل این مسئله و کشف وجه یا وجوه جمع میان مقام عصمت و اعتراف به گناه است.
در این مقاله از احتمالات مختلفی برای فهم و تفسیر این سخنان بحث شده که ضمن رفع استبعاد، سازگاری میان آنها را نشان می دهد. این احتمالات معلوم می کند که صدور این ادعیهی و اعتراف به گناه از ناحیهی امامان معصوم علیهم السلام هرگز دلالت بر گناهکاری واقعی آنان ندارد. برخی از این احتمالات عبارتند از انشاء در مقام آموزش، استغفار از زبان امت، نظر به مراتب گذشته سیر کمالی خود، تجربهی انواع عبادت، ادب متناسب با مقام مقربان، نظر به فقر ذاتی و سرافکندگی از نهایت کوچکی در مقابل عظمت باری تعالی.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هشتم ـ شماره سوم، پیاپی 258 (ویژة کلام)
محمد عالم زاده نوری / استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی m.noori@isca.ac.ir
دریافت: 25/10/97 پذیرش: 19/02/98
چکیده
در نگاه شیعه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت فاطمه زهرا علیه السلام، امیرمؤمنان علی علیه السلام و یازده تن فرزندان ایشان علیهم السلام، از هرگونه رجس و آلودگی مطهرند و از خطا و خطیئه معصوم اند؛ ولی در عین حال، در مقام مناجات با خدا، به گناهان بزرگ اعتراف کرده اند و به ناله و التماس مغفرت طلبیده اند. آیا اعتراف به گناه با مقام عصمت سازگار است؟ این پژوهش به روش اسنادی درصدد حل این مسئله و کشف وجه یا وجوه جمع میان مقام عصمت و اعتراف به گناه است.
در این مقاله از احتمالات مختلفی برای فهم و تفسیر این سخنان بحث شده که ضمن رفع استبعاد، سازگاری میان آنها را نشان می دهد. این احتمالات معلوم می کند که صدور این ادعیة و اعتراف به گناه از ناحیة امامان معصوم علیهم السلام هرگز دلالت بر گناهکاری واقعی آنان ندارد. برخی از این احتمالات عبارتند از انشاء در مقام آموزش، استغفار از زبان امت، نظر به مراتب گذشته سیر کمالی خود، تجربة انواع عبادت، ادب متناسب با مقام مقربان، نظر به فقر ذاتی و سرافکندگی از نهایت کوچکی در مقابل عظمت باری تعالی.
کلیدواژه ها: عصمت انبیا و ائمه، اعتراف به گناه، ادب عبودی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عالم زاده نوری، محمد.(1398) امام معصوم علیه السلام و اعتراف به گناه در مقام دعا. فصلنامه معرفت، 28(3)، 47-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد عالم زاده نوری."امام معصوم علیه السلام و اعتراف به گناه در مقام دعا". فصلنامه معرفت، 28، 3، 1398، 47-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عالم زاده نوری، محمد.(1398) 'امام معصوم علیه السلام و اعتراف به گناه در مقام دعا'، فصلنامه معرفت، 28(3), pp. 47-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عالم زاده نوری، محمد. امام معصوم علیه السلام و اعتراف به گناه در مقام دعا. معرفت، 28, 1398؛ 28(3): 47-