معرفت، سال بیست و هشتم، شماره سوم، پیاپی 258، خرداد 1398، صفحات 65-

    بررسی جایگاه قاعدة ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    جواد قلی پور / *دکتری - کلام اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / gh.javad1392@gmail.com
    چکیده: 
    قاعدة ترجیح بلامرجح، یکی از قواعد فلسفی است که بعد از ورود فلسفه یونان به اسلام، مورد توجه بسیاری از متکلمان واقع شده و در موارد مختلفی از آن در مباحث کلامی استفاده شده است. مسئله اصلی آن است که متکلمان مسلمان چه دیدگاهی در مورد بداهت ادلة امتناع و عدم امتناع اتخاذ کرده اند و در چه مباحثی از این قاعده سود برده اند. هدف این نوشتار آن است که به این مسئله به صورت منسجم پاسخ گوید؛ زیرا با اینکه قاعده مذکور مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده، لکن به صورت مستقل به آن پرداخته نشده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به آثار متکلمان، دیدگاه آنان را در مباحث مذکور مورد بررسی قرار داده است. یافته ها حاکی از آن است که متکلمان برخلاف اغلب فلاسفه که امتناع قاعده را بدیهی می دانند، در بدیهی بودن و امتناع ترجیح بلامرجح اتفاق نظر ندارند و حتی برخی از آنها بر امکان قاعده اصرار دارند و برخی دیگر ترجیح بلامرجح توسط فاعل مختار را ممتنع نمی دانند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره سوم، پیاپی 258 (ویژة کلام)

    جواد قلی پور/ دانش پژوه دکتری کلام اسلامی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    Gh.javad1392@gmail.com
    دریافت: 19/09/97                    پذیرش: 11/02/98
    چکیده
    قاعدة ترجیح بلامرجح، یکی از قواعد فلسفی است که بعد از ورود فلسفه یونان به اسلام، مورد توجه بسیاری از متکلمان واقع شده و در موارد مختلفی از آن در مباحث کلامی استفاده شده است. مسئله اصلی آن است که متکلمان مسلمان چه دیدگاهی در مورد بداهت ادلة امتناع و عدم امتناع اتخاذ کرده اند و در چه مباحثی از این قاعده سود برده اند. هدف این نوشتار آن است که به این مسئله به صورت منسجم پاسخ گوید؛ زیرا با اینکه قاعده مذکور مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده، لکن به صورت مستقل به آن پرداخته نشده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به آثار متکلمان، دیدگاه آنان را در مباحث مذکور مورد بررسی قرار داده است. یافته ها حاکی از آن است که متکلمان برخلاف اغلب فلاسفه که امتناع قاعده را بدیهی می دانند، در بدیهی بودن و امتناع ترجیح بلامرجح اتفاق نظر ندارند و حتی برخی از آنها بر امکان قاعده اصرار دارند و برخی دیگر ترجیح بلامرجح توسط فاعل مختار را ممتنع نمی دانند.
    کلیدواژه ها: قاعدة ترجیح بلامرجح، کلام اسلامی، متکلمان مسلمان، دقیق الکلام، قاعده ترجح بلامرجح.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قلی پور، جواد.(1398) بررسی جایگاه قاعدة ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان. ماهنامه معرفت، 28(3)، 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جواد قلی پور."بررسی جایگاه قاعدة ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان". ماهنامه معرفت، 28، 3، 1398، 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قلی پور، جواد.(1398) 'بررسی جایگاه قاعدة ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان'، ماهنامه معرفت، 28(3), pp. 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قلی پور، جواد. بررسی جایگاه قاعدة ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان. معرفت، 28, 1398؛ 28(3): 65-