صفحهها: 
				65-
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1397/03/24
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1398/02/24
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
قاعدهی ترجیح بلامرجح، یکی از قواعد فلسفی است که بعد از ورود فلسفه یونان به اسلام، مورد توجه بسیاری از متکلمان واقع شده و در موارد مختلفی از آن در مباحث کلامی استفاده شده است. مسئله اصلی آن است که متکلمان مسلمان چه دیدگاهی در مورد بداهت ادلهی امتناع و عدم امتناع اتخاذ کرده اند و در چه مباحثی از این قاعده سود برده اند. هدف این نوشتار آن است که به این مسئله به صورت منسجم پاسخ گوید؛ زیرا با اینکه قاعده مذکور مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده، لکن به صورت مستقل به آن پرداخته نشده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به آثار متکلمان، دیدگاه آنان را در مباحث مذکور مورد بررسی قرار داده است. یافته ها حاکی از آن است که متکلمان برخلاف اغلب فلاسفه که امتناع قاعده را بدیهی می دانند، در بدیهی بودن و امتناع ترجیح بلامرجح اتفاق نظر ندارند و حتی برخی از آنها بر امکان قاعده اصرار دارند و برخی دیگر ترجیح بلامرجح توسط فاعل مختار را ممتنع نمی دانند.
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
		متن کامل مقاله: 
سال بیست و هشتم ـ  شماره سوم، پیاپی 258 (ویژة کلام)
جواد قلی پور/ دانش پژوه دکتری کلام اسلامی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    Gh.javad1392@gmail.com
دریافت: 19/09/97                    پذیرش: 11/02/98
چکیده
قاعدة ترجیح بلامرجح، یکی از قواعد فلسفی است که بعد از ورود فلسفه یونان به اسلام، مورد توجه بسیاری از متکلمان واقع شده و در موارد مختلفی از آن در مباحث کلامی استفاده شده است. مسئله اصلی آن است که متکلمان مسلمان چه دیدگاهی در مورد بداهت ادلة امتناع و عدم امتناع اتخاذ کرده اند و در چه مباحثی از این قاعده سود برده اند. هدف این نوشتار آن است که به این مسئله به صورت منسجم پاسخ گوید؛ زیرا با اینکه قاعده مذکور مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده، لکن به صورت مستقل به آن پرداخته نشده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به آثار متکلمان، دیدگاه آنان را در مباحث مذکور مورد بررسی قرار داده است. یافته ها حاکی از آن است که متکلمان برخلاف اغلب فلاسفه که امتناع قاعده را بدیهی می دانند، در بدیهی بودن و امتناع ترجیح بلامرجح اتفاق نظر ندارند و حتی برخی از آنها بر امکان قاعده اصرار دارند و برخی دیگر ترجیح بلامرجح توسط فاعل مختار را ممتنع نمی دانند.
کلیدواژه ها: قاعدة ترجیح بلامرجح، کلام اسلامی، متکلمان مسلمان، دقیق الکلام، قاعده ترجح بلامرجح.
 			 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
قلی پور، جواد.(1398) بررسی جایگاه قاعدهی ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان. فصلنامه معرفت، 28(3)، 65-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
جواد قلی پور."بررسی جایگاه قاعدهی ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان". فصلنامه معرفت، 28، 3، 1398، 65-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
قلی پور، جواد.(1398) 'بررسی جایگاه قاعدهی ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان'، فصلنامه معرفت، 28(3), pp. 65-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
قلی پور، جواد. بررسی جایگاه قاعدهی ترجیح بلامرجح در میان متکلمان مسلمان. معرفت، 28, 1398؛ 28(3): 65-