صفحهها:
21-
تاریخ دریافت: 1396/11/02
تاریخ پذیرش: 1398/04/25
چکیده:
مقاله حاضر تلاش میکند، سیر نهضتهای انقلابی ـ اصلاحی و جنبش مقاومت در تاریخ اسلام و مسیحیت را بررسی کرده و زمینههای افراطگرایی و تروریسم در دین اسلام و الهیات مسیحی را تبیین کند. نهضتهای انقلابی و موضوع مقاومت در دو دین، دارای اهمیت هستند؛ همچنین بسترهای افراطگرایی و تروریسم در متون دینی اسلام و الهیات مسیحی، از مباحث مهم و درخور توجه بوده است. پژوهش ضمن بررسی نهضت انقلابی در دین اسلام و مسیحیت، کوشش میکند، با خوانشی از مبانی افراطگرایی و تروریسم در تاریخ اسلام و الهیات مسیحی را نشان دهد. این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی درصدد پاسخ دهی به این سؤال اساسی است که ماهیت نهضتهای انقلابی در تاریخ اسلام و تاریخ مسیحیت چگونه بوده است؟ و افراطگرایی و تروریسم در اسلام و الهیات مسیحی چه فرایندی داشته است؟ نگارنده بر این باور است که این دو، در مبانی دینی و کارکردهای الهیات در این دو موضوع تفاوت مبنایی ندارند؛ یعنی ادیان الهی در فطرت، انقلابی و آزادی خواه بوده و ضدتروریسم هستند؛ زیرا در هر دو دین و دالهای گفتمانی شکل گرفته در تاریخ اسلام و مسیحیت نهضتهای مقاومت را تجربه کردهاند. همچنین اندیشه هر دو دین، با افراطگرایی مخالف بوده و تروریسم ناشی از مسائل سیاسی بوده و ریشه دینی و اندیشه ای ندارد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هشتم ـ شماره پنجم، پیاپی 260 (ویژة ادیان)
بهزاد قاسمی/ استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام ghasemi.b@ihu.ac.ir
دریافت: 04/11/97 پذیرش: 25/03/98
چکیده
مقاله حاضر تلاش میکند، سیر نهضتهای انقلابی ـ اصلاحی و جنبش مقاومت در تاریخ اسلام و مسیحیت را بررسی کرده و زمینههای افراطگرایی و تروریسم در دین اسلام و الهیات مسیحی را تبیین کند. نهضتهای انقلابی و موضوع مقاومت در دو دین، دارای اهمیت هستند؛ همچنین بسترهای افراطگرایی و تروریسم در متون دینی اسلام و الهیات مسیحی، از مباحث مهم و درخور توجه بوده است. پژوهش ضمن بررسی نهضت انقلابی در دین اسلام و مسیحیت، کوشش میکند، با خوانشی از مبانی افراطگرایی و تروریسم در تاریخ اسلام و الهیات مسیحی را نشان دهد. این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی درصدد پاسخ دهی به این سؤال اساسی است که ماهیت نهضتهای انقلابی در تاریخ اسلام و تاریخ مسیحیت چگونه بوده است؟ و افراطگرایی و تروریسم در اسلام و الهیات مسیحی چه فرایندی داشته است؟ نگارنده بر این باور است که این دو، در مبانی دینی و کارکردهای الهیات در این دو موضوع تفاوت مبنایی ندارند؛ یعنی ادیان الهی در فطرت، انقلابی و آزادی خواه بوده و ضدتروریسم هستند؛ زیرا در هر دو دین و دالهای گفتمانی شکل گرفته در تاریخ اسلام و مسیحیت نهضتهای مقاومت را تجربه کردهاند. همچنین اندیشه هر دو دین، با افراطگرایی مخالف بوده و تروریسم ناشی از مسائل سیاسی بوده و ریشه دینی و اندیشه ای ندارد.
کلیدواژه ها: نهضت انقلابی، افراط گرایی، دین اسلام، الهیات مسیحی، جنبش.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قاسمی، بهزاد.(1398) مقایسه تطبیقی ـ تاریخی جنبشهای انقلابی و گروههای افراطگرا در تطورات تاریخ اسلام و مسیحیت. فصلنامه معرفت، 28(5)، 21-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهزاد قاسمی."مقایسه تطبیقی ـ تاریخی جنبشهای انقلابی و گروههای افراطگرا در تطورات تاریخ اسلام و مسیحیت". فصلنامه معرفت، 28، 5، 1398، 21-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قاسمی، بهزاد.(1398) 'مقایسه تطبیقی ـ تاریخی جنبشهای انقلابی و گروههای افراطگرا در تطورات تاریخ اسلام و مسیحیت'، فصلنامه معرفت، 28(5), pp. 21-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قاسمی، بهزاد. مقایسه تطبیقی ـ تاریخی جنبشهای انقلابی و گروههای افراطگرا در تطورات تاریخ اسلام و مسیحیت. معرفت، 28, 1398؛ 28(5): 21-