صفحهها: 37-
تاریخ دریافت: 1397/10/22تاریخ پذیرش: 1398/09/24
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی آموزه های تربیتی آیات 23 تا 28 سورة «قصص» است که در ضمن آن به ویژگی های زن و مرد در هنگام ازدواج، فرهنگ روابط دختر و پسر، فرهنگ خواستگاری، مهریه و ازدواج نیز پرداخته شده است. در میان داستان های قرآنی، داستان ازدواج حضرت موسی علیه السلام که در آیات 23 تا 28 سورة «قصص» بیان شده، می تواند الگوی مطلوبی برای جوانان در انتخاب همسر و نحوه خواستگاری باشد. برهمین اساس در این پژوهش، در قالب تحقیق کیفی و نظری با استفاده از روش استنتاجی، آموزه های تربیتی از آیات 23 تا 28 سورة «قصص» استخراج شده و مورد تحلیل و استنتاج قرار گرفته اند. در این مقاله مباحث کاربردی مورد بررسی قرار گرفته و آموزه های تربیتی در پنج ساحت تربیتی، شامل: تربیت اجتماعی، تربیت عقلانی، تربیت جنسی، تربیت اخلاقی ـ عاطفی و تربیت اقتصادی مورد پژوهش قرار گرفته است.
منظور از آموزة تربیتی، دستورالعمل و راه کارهایی است که می تواند به عنوان الگو و راهنما در زندگی مورد استفاده قرار گیرد، تا فرایند تربیت بهتر محقق گردد.
محدثه برهانی نژاد/ دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان @yahoo.com mohadese_borhani عباسعلی رستمی نسب/ استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان rostaminasab@uk.ac.ir دریافت: 1/11/97 پذیرش: 11/6/98 چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی آموزه های تربیتی آیات 23 تا 28 سورة «قصص» است که در ضمن آن به ویژگی های زن و مرد در هنگام ازدواج، فرهنگ روابط دختر و پسر، فرهنگ خواستگاری، مهریه و ازدواج نیز پرداخته شده است. در میان داستان های قرآنی، داستان ازدواج حضرت موسی علیه السلام که در آیات 23 تا 28 سورة «قصص» بیان شده، می تواند الگوی مطلوبی برای جوانان در انتخاب همسر و نحوه خواستگاری باشد. برهمین اساس در این پژوهش، در قالب تحقیق کیفی و نظری با استفاده از روش استنتاجی، آموزه های تربیتی از آیات 23 تا 28 سورة «قصص» استخراج شده و مورد تحلیل و استنتاج قرار گرفته اند. در این مقاله مباحث کاربردی مورد بررسی قرار گرفته و آموزه های تربیتی در پنج ساحت تربیتی، شامل: تربیت اجتماعی، تربیت عقلانی، تربیت جنسی، تربیت اخلاقی ـ عاطفی و تربیت اقتصادی مورد پژوهش قرار گرفته است.
منظور از آموزة تربیتی، دستورالعمل و راه کارهایی است که می تواند به عنوان الگو و راهنما در زندگی مورد استفاده قرار گیرد، تا فرایند تربیت بهتر محقق گردد. کلیدواژه ها: ویژگی های زن و مرد، ساحت های تربیت، آموزه های تربیتی، روابط دختر و پسر، روابط اجتماعی.