معرفت، سال بیست و هشتم، شماره نهم، پیاپی 264، آذر 1398، صفحات 77-

    تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    نجمه احمدآبادی آرانی / *دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور / najmeh.ahmadabadi@gmail.com
    حمید احمدی هدایت / *استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان / h-ahmadi@shahed.ac.ir
    مریم نادری / *دکتری - دانشگاه فرهنگیان / Dr.naderi.m@gmail.com
    چکیده: 
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی نل نادینگز و نقد آن بر مبنای نظریات علامه طباطبائی است. این پژوهش، به دنبال پاسخ گویی به دو پرسش اساسی است: نخست ماهیت تربیت اخلاقی نادینگز چگونه است؟ دوم، مهم ترین نقدهای وارده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه طباطبائی چیست؟ با توجه به ماهیت پژوهش، از روش های تحلیلی ـ تطبیقی و انتقادی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد نادینگز با رد جهان شمولی اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی را کسب قابلیت های لازم برای زندگی بهتر در جامعه و ایفای نقش شهروندی می‏داند. نادینگز انسان و طبیعت آن را محور تربیت اخلاقی قرار می دهد و بر نقش انحصاری عواطف، تأکید می کند. از سوی دیگر، علامه طباطبائی با نگاهی متفاوت به تربیت اخلاقی می نگرد. با توجه به تفاوت هایی که در آراء اخلاقی علامه و نادینگز وجود دارد، نظریات اخلاقی این دو مورد مقایسه و نقد قرار گرفت. از مهم ترین نقدهای واردشده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه، می توان به مؤلفه هایی ازجمله: نسبیت گرایی، رویکرد سکولاریستی، غفلت از سیر و سلوک فردی، تأکید افراطی بر عاطفه گرایی و تعاملات بیرونی در تربیت اخلاقی اشاره کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    معرفت شماره 264-آذر 1398

    حمید احمدی هدایت / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد    ahmadi@shahed.ac.ir 
    نجمه احمدآبادی آرانی/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران    najmeh.ahmadabadi@gmail.com
    مریم نادری/ دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا علیها السلام    dr.naderi.m@gmail.com 
    دریافت: 30/2/98                    پذیرش: 24/7/98
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی نل نادینگز و نقد آن بر مبنای نظریات علامه طباطبائی است. این پژوهش، به دنبال پاسخ گویی به دو پرسش اساسی است: نخست ماهیت تربیت اخلاقی نادینگز چگونه است؟ دوم، مهم ترین نقدهای وارده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه طباطبائی چیست؟ با توجه به ماهیت پژوهش، از روش های تحلیلی ـ تطبیقی و انتقادی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد نادینگز با رد جهان شمولی اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی را کسب قابلیت های لازم برای زندگی بهتر در جامعه و ایفای نقش شهروندی می‏داند. نادینگز انسان و طبیعت آن را محور تربیت اخلاقی قرار می دهد و بر نقش انحصاری عواطف، تأکید می کند. از سوی دیگر، علامه طباطبائی با نگاهی متفاوت به تربیت اخلاقی می نگرد. با توجه به تفاوت هایی که در آراء اخلاقی علامه و نادینگز وجود دارد، نظریات اخلاقی این دو مورد مقایسه و نقد قرار گرفت. از مهم ترین نقدهای واردشده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه، می توان به مؤلفه هایی ازجمله: نسبیت گرایی، رویکرد سکولاریستی، غفلت از سیر و سلوک فردی، تأکید افراطی بر عاطفه گرایی و تعاملات بیرونی در تربیت اخلاقی اشاره کرد.
    کلیدواژه ها: نادینگز، علامه طباطبائی، تربیت اخلاقی.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، نادری، مریم.(1398) تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی. ماهنامه معرفت، 28(9)، 77-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجمه احمدآبادی آرانی؛ حمید احمدی هدایت؛ مریم نادری."تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی". ماهنامه معرفت، 28، 9، 1398، 77-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، نادری، مریم.(1398) 'تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی'، ماهنامه معرفت، 28(9), pp. 77-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، نادری، مریم. تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 77-