معرفت، سال بیست و هشتم، شماره دهم، پیاپی 265، دی 1398، صفحات 35-

    نقش اعتباری بودن مالکیت و امانی بودن اموال انسان در بازتوزیع ثروت از منظر قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسین ناگهی / *دانشجوی دکتری - علوم قرآن و تفسیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hng1364@gmail.com
    مصطفی کریمی / *استادیار - گروه علوم قرآن و تفسیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / karimi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    توزیع مجدد ثروت به سیاست هایی گفته می شود که برای کاهش نابرابری درآمدی و فرصت های اقتصادی و به منظور پیشبرد «توسعه» پیش بینی شده است. این مقاله درصدد است به روش تحلیلی ـ توصیفی نقش اعتباری بودن مالکیت انسان و امانی بودن اموال برای توزیع مجدد ثروت را بررسی نماید. مالکیت رابطه ای خاص میان مالک و مِلک است که امکان تصرف مالک در مِلک به سبب آن مهیا می شود. هدف از این بررسی نشان دادن ایجاد زمینه برای از میان رفتن فقر در جامعه از طریق ایجاد باور به اعتباری بودن مالکیت انسان و امانی بودن ثروت در دست وی هست. روش ارائه مباحث توصیفی ـ تحلیلی، به شیوة تفسیر موضوعی، با بررسی دلالت آیات است. نتیجه به دست آمده این است که باور به اعتباری بودن مالکیت انسان و امانت الهی دانستن ثروت، موجب می شود ثروتمندان به نیاز افراد کم درآمد توجه کرده و برای رفع نیازهای معیشتی آنها اقدام کنند که آن را عمل بازتوزیع ثروت می نامند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره دهم، پیاپی 265 (ویژة علوم قرآنی)

    حسین ناگهی/ کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآن مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     Hng1364@Gmail.com
    مصطفی کریمی/ استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     karimi@qabas.net
    دریافت: 23/3/98                    پذیرش: 8/7/98
    چکیده
    توزیع مجدد ثروت به سیاست هایی گفته می شود که برای کاهش نابرابری درآمدی و فرصت های اقتصادی و به منظور پیشبرد «توسعه» پیش بینی شده است. این مقاله درصدد است به روش تحلیلی ـ توصیفی نقش اعتباری بودن مالکیت انسان و امانی بودن اموال برای توزیع مجدد ثروت را بررسی نماید. مالکیت رابطه ای خاص میان مالک و مِلک است که امکان تصرف مالک در مِلک به سبب آن مهیا می شود. هدف از این بررسی نشان دادن ایجاد زمینه برای از میان رفتن فقر در جامعه از طریق ایجاد باور به اعتباری بودن مالکیت انسان و امانی بودن ثروت در دست وی هست. روش ارائه مباحث توصیفی ـ تحلیلی، به شیوة تفسیر موضوعی، با بررسی دلالت آیات است. نتیجه به دست آمده این است که باور به اعتباری بودن مالکیت انسان و امانت الهی دانستن ثروت، موجب می شود ثروتمندان به نیاز افراد کم درآمد توجه کرده و برای رفع نیازهای معیشتی آنها اقدام کنند که آن را عمل بازتوزیع ثروت می نامند.
    کلیدواژه ها: قرآن، توزیع مجدد ثروت، مالکیت اعتباری، مالکیت حقیقی، امانت.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناگهی، حسین، کریمی، مصطفی.(1398) نقش اعتباری بودن مالکیت و امانی بودن اموال انسان در بازتوزیع ثروت از منظر قرآن. ماهنامه معرفت، 28(10)، 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین ناگهی؛ مصطفی کریمی."نقش اعتباری بودن مالکیت و امانی بودن اموال انسان در بازتوزیع ثروت از منظر قرآن". ماهنامه معرفت، 28، 10، 1398، 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناگهی، حسین، کریمی، مصطفی.(1398) 'نقش اعتباری بودن مالکیت و امانی بودن اموال انسان در بازتوزیع ثروت از منظر قرآن'، ماهنامه معرفت، 28(10), pp. 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناگهی، حسین، کریمی، مصطفی. نقش اعتباری بودن مالکیت و امانی بودن اموال انسان در بازتوزیع ثروت از منظر قرآن. معرفت، 28, 1398؛ 28(10): 35-