سخن آغازین
Article data in English (انگلیسی)
سخن آغازین
یادگیری و روانشناسی
یکی از موهبتهای خداوند متعال بر انسان ـ علاوه بر اعطای نعمت ادراک حسّی و تفکر ـ نوعی استعداد فطری برای یادگیری و کسب معارف، علوم، مهارتها و صنایع گوناگون است که مایه افزایش توان او در تحمّل بار مسئولیت زندگی این جهان، در نتیجه، عمران و آبادانی آن میشود. بهرهمندی از چنین استعدادی به انسان امکان میدهد که تواناییها و مهارتهای خویش را افزایش دهد، اندیشه خود را پویا کند و مجهولات را حل نماید تا بدانچه خداوند بنا به خواست خود، از نیل به کمال و سعادت اخروی و دنیوی برایش تضمین کرده است، دست پیدا کند.
توصیه به یادگیری و آموختن، از نخستین بارش آیات قرآنی بر جان تشنه انسان، مورد توجه بوده است، به گونهای که اولین آیه با «اقْرَأْ»(علق:1)(بخوان) آغاز گردید و اولین مقدّمه یادگیری ـ یعنی خواندن ـ موردعنایت باریتعالیواقع شد.
یکی دیگر از الطاف الهی در حق انسان، حافظه و توانایی نگهداری مطالب یادگرفته شده است. همه یادگیریها نشانی از حافظه دارند. اگر ما تجربهها و مسائل آموخته شدهمان را به طور کلی فراموش میکردیم، نمیتوانستیم چیزی یاد بگیریم. در این صورت، زندگی ما متشکّل از تجربههای گذرایی میشد که هیچگونه پیوندی بین آنها وجود نداشت و حتی از عهده مکالمات ساده نیز برنمیآمدیم. بدون حافظه، ما حتی درباره خودمان نمیتوانیم بیندیشیم و یا به شناخت و انسجام اندیشه و کلّیت روانشناختی، که تعریفی از «شخصیت» است، نایل گردیم. در پرتو یادگیری و حافظه است که انسان قدرت مییابد تا مفاهیم را دریافت کند، تجربههای گذشته را حفظ نماید، بین اندوختههای ذهنی ارتباط منطقی ایجاد کند، با همنوعان خود تعامل صحیح ایجاد نماید و زندگی بالندهای داشته باشد.
روانشناسی به عنوان علمی که رفتارها و فرایندهای شناختی، عاطفی اعم از آگاه و ناآگاه، و امور جسمانی مربوط به آن را بررسی میکند جایگاه ویژهای در یادگیری، تعلیم و تربیت و آموزش هنجارهای اجتماعی دارد. روانشناسی به یک معنا تمام رفتار آدمی را میکاود و قواعد حاکم بر روان را در تمام عرصهها آشکار میسازد. روانشناسی به صورت عام شاخهها و گرایشهای گوناگونی همچون روانشناسی رشد، بالینی، تربیتی، شخصیت، اجتماعی و مانند آن را دربرمیگیرد.
هدف مشترک همه این گرایشها، آشنایی با قواعد حاکم بر ابعاد گوناگون رفتار، از جمله پایههای زیستی رفتار، قواعد حاکم بر شکلگیری و تحوّل شخصیت، شناخت رفتارهای بهنجار و نابهنجار، اصول یادگیری و در نتیجه، کشف شیوههای اصلاح رفتار، آموزش مهارتهای زندگی، روش تربیت فرزندان و... میباشد.
مباحث و اصول مربوط به حافظه و یادگیری گستره عظیمی از آموزههای روانشناختی را به خود اختصاص داده و ساحتهای چندی همچون آموزش و پرورش، کسب علوم و فنون صنعتی و... را زیر چتر خود قرار داده است. در این شماره از مجله معرفت که ویژه روانشناسی است به مباحثی در حوزههای فوق الذکر پرداخته شده است که امیدواریم مورد عنایت ویژه فرهیختگان، مربیان و مراکز آموزش و پرورش قرار گیرد.
دبیر گروه روانشناسی