معرفت، سال سی‌ام، شماره ششم، پیاپی 285، شهریور 1400، صفحات 11-18

    بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدعلی حسینی زاده / دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / ali_hosseini@rihu.ac.ir
    ✍️ زهرا زارعی محمودآبادی / طلبه سطح 4 حوزة علمیة حضرت زهرا سلام الله علیها میبد / z.zarei52@yahoo.com
    چکیده: 
    از شیوه های تربیتی مؤثر در فرایند یادگیری و آموزش، روش پرسش و پاسخ است. آیا از این شیوه در قرآن و سیرۀ ائمة اطهار استفاده شده است؟ در این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی با تحلیل آیات و روایات و سیرۀ معصومان به دنبال بررسی جزئیات این روش هستیم. محتوای قرآن و روایات گویای آن است که قرآن، نه تنها شیوۀ پرسیدن را رد نمی کند؛ بلکه مردم را به آن دعوت می کند و با ظرافت بیان می دارد که باید از أهل علم پرسید. در قرآن گاهی مردم می پرسند و گاهی سؤال از ناحیۀ خداوند و به هدف تبلیغ معارف دین، برانگیختن تفکر و... است. روایات متعددی در مورد اهمیت پرسش گری وجود دارد، با مراجعه به روایات در حوزه های فقهی مشخص می شود که پیدایش آنها بر پایۀ پرسش گری بوده است. پرسیدن، سبب بالا بردن سطح معلومات، کاهش جهل و نادانی، درک بهتر موضوع و... شده؛ با ایجاد انگیزه، فرد را به سمت کشف ناشناخته ها و پیشرفت سوق می دهد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی زاده، سیدعلی، زارعی محمودآبادی، زهرا.(1400) بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن. فصلنامه معرفت، 30(6)، 11-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدعلی حسینی زاده؛ زهرا زارعی محمودآبادی."بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن". فصلنامه معرفت، 30، 6، 1400، 11-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی زاده، سیدعلی، زارعی محمودآبادی، زهرا.(1400) 'بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن'، فصلنامه معرفت، 30(6), pp. 11-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی زاده، سیدعلی، زارعی محمودآبادی، زهرا. بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن. معرفت، 30, 1400؛ 30(6): 11-18