صفحهها:
11-18
تاریخ دریافت: 1400/01/29
تاریخ پذیرش: 1400/05/18
چکیده:
از شیوه های تربیتی مؤثر در فرایند یادگیری و آموزش، روش پرسش و پاسخ است. آیا از این شیوه در قرآن و سیرۀ ائمة اطهار استفاده شده است؟ در این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی با تحلیل آیات و روایات و سیرۀ معصومان به دنبال بررسی جزئیات این روش هستیم. محتوای قرآن و روایات گویای آن است که قرآن، نه تنها شیوۀ پرسیدن را رد نمی کند؛ بلکه مردم را به آن دعوت می کند و با ظرافت بیان می دارد که باید از أهل علم پرسید. در قرآن گاهی مردم می پرسند و گاهی سؤال از ناحیۀ خداوند و به هدف تبلیغ معارف دین، برانگیختن تفکر و... است. روایات متعددی در مورد اهمیت پرسش گری وجود دارد، با مراجعه به روایات در حوزه های فقهی مشخص می شود که پیدایش آنها بر پایۀ پرسش گری بوده است.
پرسیدن، سبب بالا بردن سطح معلومات، کاهش جهل و نادانی، درک بهتر موضوع و... شده؛ با ایجاد انگیزه، فرد را به سمت کشف ناشناخته ها و پیشرفت سوق می دهد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسینی زاده، سیدعلی، زارعی محمودآبادی، زهرا.(1400) بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن. فصلنامه معرفت، 30(6)، 11-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدعلی حسینی زاده؛ زهرا زارعی محمودآبادی."بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن". فصلنامه معرفت، 30، 6، 1400، 11-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسینی زاده، سیدعلی، زارعی محمودآبادی، زهرا.(1400) 'بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن'، فصلنامه معرفت، 30(6), pp. 11-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسینی زاده، سیدعلی، زارعی محمودآبادی، زهرا. بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن. معرفت، 30, 1400؛ 30(6): 11-18