ABSTRACTS
Article data in English (انگلیسی)
التوضیح الاجمالی للمطالب
ندوه الاسلام و الدیمقراطیه فی حوار مع حجه الاسلام و المسلمین عمید زنجانی و الدکتور محمد جواد لاریجانی هناک طریقتان لتفسیر الحکومه الدینقراطیه:
الحکومه الدیمقراطیه هی الحکومه التی تقام علی اساس دیمقراطیه هی خصیصه ذاتیه فی احکومه. او ان الحکومه تصبح دیمقراطیه علی اساس سلوکها. اتعریق الاول هو تعریف ذاتی للدیمقراطیه, و التعریف الثانی هو تعریف للسلوک والاسلوب و یستخدم هذا التعریف للدیمقراطیه فی مقام التشریع و التنفیذ. و تعتبر حقوق الانسان من علامات الدیمقراطیه.
ان مشروعیه الحکومه الاسلامیه برای الدکتور لاریجانی لاتقوم علی اساس اتفاق اجتماعی, و انما علی اساس قاعده شرعیه معقوله و للحکومه رکنان: المشروعیه و الفاعلیه. فمن الناحیه النظریه جعل دستور الجمهوریه الاسلامیه المشروعیه هی الاساس
, و من ناحیه التنفیذ و الفاعلیه جعل الرای العام موضع احترام و تقدیر اما الاستاذ عمید زنجانی فیعتقد ان الدستور اکد علی ان ولایه الفقیه ملازمه للرای العام, و لا یمکن فصل کل منها عن الاخر. و قد دار الحوار فی هذا الندوه حول هذا الموضوع الهم.
الاسلام و النظریات الغربیه حول حقوق النسان
د. محمد لکنهاوزن
استبدل مایسمی «تساوی الحقوق » و « حقوق الانسان »الی مجرد شعارات سیاسیه بید من هو بعید عن العدل و العداله. و من الباطل ان نتصور ان القیم الا سلامیه و الغربیه هی علی النقیض من بعضها تماماً, بل توجد نقاط مشترکه کثیره بین القیم الاسلامیه و الغربیه. الخطا الول هو استخدام المسلمین الحقوق المتساویه بصوره غیر انتقادیه فی مقام مطالبتهم بالعداله, و الخطا من الضروری طرح النظریات الاخلاقیه و الفلسفات الاسلامیه.
و لفهم النظریات المعاصره حول تساوی الحقوق لامفر من مراجعه افکار ارسطو, فهو یقسم العداله الی توزیعیه و اطلاحیه. و مهما تعقد تفسیر مبدا التساوی الذاتی للبشر, فان الکثیر من المنظرین الجدد اعتبروه امرا بدیهیاً. و بافول الفلسفات القائمه علی الدین فی الغرب ترکزت طرق القرن العشرین للدفاع عن مبدا التساوی الذابی علی الفطره الانسانیه.
و قد طبق المنرون الحقوقیون العداله التوزیعیه عند ارسطو علی الحقوق, و افترضوا الحقوق سلعه توزع بین اعضا المجتمع بواسطه الموسسات السیاسیه و الاجتماعیه. و شمل الاستخدام المعاصر لمصطلح «الحق» کل اطار الفلسفه السیاسیه و الحقوق.
الاخلاق و العرفان الاسلامی
الاستاد مصباح یزدی
محور البحث فی المقال هو السیر و السلوک فی الاسلام. و ما حقیقه السیر و السلوک الی الله لا العبودیه. اماالمراحل المختلفه للسیر و السلوک التی قالی بها رجال هذا الفن فهی الاترج عن کونها تعریفاً بالمقاطع المختلفه للعبودیه. و تبدأالعبودیه. و تبدأ العبودیه لله حینما یعلم الانسان علی اطاعه الله تعالی، و افتاء اراده فی اراده الله تعالی. و من اسباب النجاح فی هذا السبیل المشارطه و المراه المحاسیه.
اعتبار الادراک و اشهود العرفانی من منظار الکتاب و السنه علی شیروانی
یبین الکتاب فی هذا المقال معانی الکشف و الشهود العرفانی، ثم یشیر الی حاجه الکشف و الشهود... و لابد لساک طریق الحقیقه من وسیله لتمییز الحق من الباطل، هذه الوسیله هی العلوم البرهانیه و النظریه التی تستحصل بعد تزکیه النفس. و توجد فی القرآن الکریم آیات کثره تبنی عن نوع خاص من المعرفه لاتکسب بطریق البحث و الدراسه، و لا بطریق التفکر و التأمل الفلسفی، و لابطریق التجربه و المشاهده، بل تنال عن طریق العمل باشریعه و السیر و السلوک نحو الحق، و هی غایه الخلق البشری و ذروه الکمال الانسانی... یبین الکاتب باتفصیل حالات عدیده مستله من الایات القرآنیه فی هذا المجال.
ابعاد احج فی القرآن ناصر شکریان
للعبادات باعتبارها هدفاً لخلق الانسان اسرار باطنیه هی غیر الاداب و الحکام الظاهریه. و قد شرعت الفرائض الالهیه لتقویه الیعد الروحی و النفسی فی الانسان و سیره و سلوکه لیتکامل من العوالم الجسمیه الی العالم الروحانی، و لهذا السبب و شرع الحج و خاصه فی أبعاده المعنویه.
فضلاً عن الجانب المعنوی، یعد موسم الحج احد أنسب املواسم للتبادل اثقافی و انتقال القیم بین مسلمی العالم، و یعود علی الاسلام و المسلمین بآثار و برکات کبیره، و یودی الی تکامل الحجاج و نضجهم. و مضافاً الی الابعاد املعنویه و العرفانیه و العمیقه، للحج، فقیه ابعاد اخری منها مادیه و اقتصادیه، رغم ان البعض حاول نفی هذا الجانب فی الحج، لکن الله سبحانه و تعالی قال فی کتابه المجید و فی الرد علی هوالاء: «لیس علیکم جناح ان تبتغوا فضلاً من ربکم.... » و استشهد الکاتب باآیات عدید لاثبات تقدم الیعد المعنوی للحج علی سواه.
الاستقراء و التجربه محمد فنایی
بعد بیان قضایا الاولیات و الوجدانیات و معدن اعتبار لکل منهما، یتناول کاتب المقال حدود اتجربه و انواع الاستقراء منها الاستقراء المستند علی اتعلیل و المماثلات التامه و الا ستقراء المستند علی طبایع الاشیاء.
ثم پنتقد کل نوع باتفصیل. کما تطرق المقال بحثاً و نقداً الی المراحل الرباعیه فی کشف القانون التجربی بأی جان استوارات میل، و اسلوب الاحتمالات فی حل مشکل الاستقراء عند الشهید الصدر، و التجریه فی مدرسه بوبر.
برهان الصدیقین فی رأی حکماء المشاء والاشراق و الحکمه المتعالیه. ع. علی زمانی
بجری برهان الصدیقین فی حکمه المشاء علی اساس التوجه الی الماهیه و امکانها الذاتی، و حاجتها الی العله، و بالتالی علی اساس بطلان الدور و التسلسل. و المقصود من الامکان الذاتی فی هذا االبرهان هو الماهیه المتساویه بنی الوجود و العدم. و بجری هذا البرهان فی حکمه الاشراق علی اساس التشکیک فی مراتب النور و احیتاج بعض مراتب النور الی الغیر و لزوم التناهی فی الامور المحتجبه و... فی الحکمه المتعالیه فان برهان الصدیقین یصل الی نهایته بالنظر الی حقیقه الوجود باعتبارها امراً اصیلاً و منشأ للاثر، و بالاستفاده من الامکان الفقری او الفقر الوجودی و لذا فلا یحتاج هذا التقریر الی بطلان الدور و التسلسل. اننا نعتمد و فی اتم تقریر لهذا البرهان علی وجود اصل الحقیقه و انکار اسفسطه حتی دون الحاجه الی افتراض اصول مسبقاً.
دور الحضاره الاسلامیه فی الیقظه الاوربیه
د. علی بیکدلی.
یعتقد الثیر من المستشرقین المعروفین و علماء الغرب ان الحضاره الغربیه ولدت بتأثیر الانتفاع من فقات کنوز العلم و المعرفه التی کانت تمتلکها بلدان شرق المتوسط. و کان البابلیون اول قوم قد اعلنوا بان للنجوم دور کبیراً فی تحدید مصیر الانسان. عین الکدانیون لاول مره و بشکل محدد مکان النجوم و سمائها و حرکتها و اظاهریه غیر المنتظمه. و المدار الذی تطویه الشمس علی مدی عمام واحد. و فی مصر تطور علم الطب اضافه الی الحساب و الهندسه. انتقلت هذه الکنوز و غیرها و من الکنوز العلمیه فی العالم الاسلامی من الشرق الی الغرب عن طریق الیونانیین الذین انقطعوا عن اوربا و سکنوا آسیا الصغری، و عن طریق التجار ایضاً و قد رافقت حمله الاسکند الذی اتجه الی اشرق بتراث من العلم و الفلسفه الیونانیه اول مواجهه بین الشرق و الغرب.
و تبلورت حرکه الترجمه فی العمالم الاسلامی فی عهد الخلفاء العباسین من خلال جمع اوثائق و الکتب العمیه. و اخیراً تطرق الکاتب بالتفصیل الی اسباب یقظه اوربا مشیراً الی الحوادث الداخلیه و الخارجیه فی اوربا.
التشیع و التعصب و فی تاریخ افغانستان عبد المجید ناصری
تشهد تاریخ التشیع فی افغانستان طوال وجوده فی هذا البلد حوادث مریره. و قد انتشر اتشیع فی هذا البلد و استمر فی النتشار حتی سقوط الدوله الصفویه فی ایران، و صعود سلسله «هوتکیان» و کان الشیعه یتمتعون بالحکم الذاتی و الاستقلال. و تعرضوا للظلم و الضغوط وا تعصب منذ حکم هو تکیان حتی تسلم عبد الرحمن للسلطه، بتریحک من الاستعمار العجوز انکلترا، الاضعاف الشعب الفغانی، و بث بذور العداء بین افغانستان و ایران، لکن هذا المحاولات واجهت مقماومه شدیده من قبل علماء الدین الواعین و الشعب المظلوم الذی قدم عداً کبیراً من الشهداء و الجرحی.
ABSTRACTS
“Islam and democracy roundtable: a talk with hojjat al-islam amid zanjani and Dr. larijani”
there are two methods to comment on democratic government: the democratic government is a govemment of some sort which becomes democoratic on the basis of something essential in it. The concept of being a democtatic government is related to the nature and essential characteristic of the government, or else it becomes democratic according to the sort of its behaviour. The former definition is an essential definition and the latter functional.
The latter is applicable in both legislation and execution. «human rights» is one of the features attributed to democracy. The rights essential to all men are neither affirmable nor negational. The legitimacy of lslamic govemment, according to Dr. larijani, is not based on social contract; rather it is of canonical base and it is quite rational. The government is of two elements: legitimacy and executability (or applicability).
The constitution of the Islamic Repulic of iran, in its theoretical aspect, considers the legitimacy as its basis, and in its executive aspect, values public opinion. Amid zanjani holds thaj the policy of iran’s constitution is that it considers the public opinion and the authority of the jurisconsult concomitant and inseparable. The explanatipn of these two elements froms the basis of the roundtable.
By: Dr. legenhausen
“ Islamic and western views on human rights”
“ equal rights” and “human rights”have been turned into political mottos and they have fallen into the hands of those people who don’t do justice themselves nowadays. It is a false belief that Islamic and western values are on different extremes as long as many common points are shared by both. The first fault is that Moslems employ the term “equal rights” uncritically. The second arises from the fact that any claim by the west about “rights” can be discarded on the supposition that they are non-islamic. To avoid these faults, it seems quite necessary to present moral theories and Islamic philosophy.
To understand the concurrent view on «equality of rights», we can not help referring to aristotle’s works. According to Aristotle, justice is of two kinds: rectificatory and distributive. The interpretation of the term “natural equality of men”, however complex it may be, is considered to be self-evident by many of the modern theorists. with the collapse of the relijion – based philosophies in the west, the twenieth centurys approaches have focused mainly on defending te doctrine of natural equality which is based on human nature.
Law heorists have taken the arisotles «distributive justice» and adapted it with law and considered it as a commodity which can be distributed among the members of a society by social and political institutions. the modern usage of the term “right” can be seen throughout the realm of philosophy of politics and law.
By: aystollah mesbah yazdi
Ethics and Islamic mysticism
The basis of discussion in this article in “spiritual journey” in islam. The truth of spiritual journey to god is nothing but serving god. Several stages which hve been imagined for spiritual journey, or the great mystics themselveshave spoken of, are nothing but different stages of devotion or servitude.
Serving god. Several stages which have been imagined for spiritual journey, or the great mystics themselves have spoken of, are nothing but different stages of devotion or servitude.
Serving god commences when man decides to obey sod the exalted, and when his will is faded away in gods will. The realization of serving god rests upon three factors: self – conditioning (moshartah), self – meditation (moragqebah) and self – reckoning (mohsebah). Cordial attention to god in worshipping and in all the other affairs and forming intimate friendship with god, being head over heels in love with god are among ways to become intimately familiar with god the almighty.
By: nasir shokrian
“Dimensions of the pilgrimage (hajj) in the quran”
religious practice and servitudes (rituals), when regarded as acts of worshipping and as the goal of mans creation, have some depth (mysteries) and they are not merely apparent ceremonies.
Typically, obligatory duties to god lead to the strengthening of humans spiritual journey safely and then to make an advance from the earthly life to the spiritual life. The divine legislation of the pilgrimage, particularly regarding spiritual aspect, has been laid down for this purpose.
The pilgrimage season, in addition to spiritual matters is a very excellent occasion for Moslems to exchange thoughts, and it results in good advantages and graces for the pilgrims and Moslems in general. It can also give rise to the pilgrims maturity and advancement. The pilgrimage, along with its profound spiritual aspect, benefits from material or economical advantages to which god the exalled in the in the quran refers: “there is no fault in you, that you should seek bounty from your lord …” (1- 194)
The same verse includes good evidence for those who seek to deny the material aspect of the pilgrimage. Dt the same time, the author, making use of various verses of the quran, has sought to establish the idea of priority of non – mmaterial aspect of hajj over the material aspect.
By: ali shirvani
“ the validity of perception and intuition in mysticism from the quran and sunnah “
having given definitions of intuition in mysticism, the author in his article points out the need of mystical intuition in terms of its truth. The traveler upon the right oath will inevitably be in need of a means to attain his destination, and so the very demonstrable and theoretical knowledge which can be obtained through spiritual purification is the means. Many verses of the quran demonstrate that knowledge of a special kind is not something to be acquired through investigation, discussion. Philosophical thinking and contemplation or observation and experience, but only through practicing the divine lawe of islam (shariah) and spiritual journey to “ the truth”. This is the ultimate purpose pf mans creation and the cugmination of human perfection. The author explains in detail some verses of the quran in this regard.
By: dr. ali bigdeli
“the role of Islamic civilization in awakening Europe”
many of the orientalists and western scientists hold that the formation pf western civilization has been obtained only through the trinkets of the treasure of knowledge and sciences compiled in the east Mediterranean countries. Babylonians were the first people who set forth that stars have a powerful role in determining mans destiny. For the first time, chaldeans distinctly determined the positions, names and the irregular movements of the stars. Moreover, they determined the orbit in which the sun traverses during a year. In Egypt. In addition to mathematics, geometry and medical sciences made progress.
These treasures and other treasures of Islamic world were handed down from the east to the west by greeks who had emigrated from Europe and inhabited in asia minor and also by merchants. The first phase of contact between the east and the west was initiated by alexanders invasion who started a journey to the east with the greek inheritance of sciences and philosophy.
Translation movement was formed by collecting scientific documents and books at the time of Abbasids caliphate and mansor davanigqi. The author eventually points out in detail some causes for Europe awakening including the dvents in and out of Europe.
By: mohammad fanaei
“induction and experience”
having stated such propositions as primary premises, intuidions (vijdaniyyat) and the extent of their validity. The author discusses limitations of experience. He thoroughly explains the types of inductions, including causal inductions, complete similarities and essential induction. The four phases pf discovering the empirical rule from john stuart mills viewpoint. The method of applying possibilities for the solution of the problem of induction in martyr sadrs theory, and finally the content of “empiricism” in poppers school of thought are among the points which the anthor deals with and explains in this article.
By: hamid ghaffari
“Ludwig Wittgenstein, philosopher and cultural critic”
in this article, the author first porvids us with an introduction concerning “Wittgenstein” and his scientific works, along with the study of his thoughts and beliefs. Then wittgenstens short biography from the beginning of his life until 1920, and his philosophical views in “tractatus” are discussed. His recenr philosophy, certain philosophical subjects, his introduction as a cultural critic and finally the goals of his philosophy are among the points which gunnar svensson discusses.
By: abdulmajid naseri
“shiism and summits of prejudice in thehistory of Afghanistan”
through the courses of the ups and downs of the history of Afghanistan, shiism has witnessed many tragedies. From the outset of shiism in Afghanistan to the coming of hutkian dynasty into power which was concurrent with the downfall of safavids in iran, the power of shiism constantly expanded. As a result, the shiitds enjoyed interior indepdndencd and autonomy. Howerer, with the appearance pf hutkian until abdulrahmans reign, people were subject to injustice, pressure, and prejudice which was essentially induced by the old british colonial rule as an attampt to undermind the whole nation aid to establish hostility between afghanstan and iran as well. This attempt was met with the high national resistance of attentive clergymen, the oppressed people and Shiites who, at their struggle against the ruthless rulers, experienced martyrdom and vagrancy and consequently their country was occupied and usurped by the enemies.