اشتراک و اختلاف سرشت اولیه انسانها از دیدگاه قرآن کریم


Article data in English (انگلیسی)
- قرآن کریم.
- نهج البلاغه (1379). ترجمة محمد دشتی. قم: مشهور.
- ابناثیر جزری، علی بن محمد (1367). النهایة فی غریب الحدیث و الاثر. قم: اسماعیلیان.
- ابندرید، محمد بن حسن (بیتا). جمهرة اللغة. بیروت: دارالعلم للملایین.
- ابنسیده، علی بن اسماعیل (بیتا). المحکم و المحیط الاعظم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- ابنفارس، احمد بن زکریا (بیتا). معجم مقاییس اللغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
- ابنمنظور، محمد بن مکرم (بیتا). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
- ازدی، عبدالله بن محمد (1387). کتاب الماء. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
- ازهری، محمد بن احمد (بیتا). تهذیب اللغه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- آذرنوش، آذرتاش (1390). فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی. تهران: نشر نی.
- بغوی، حسین بن مسعود (1420ق). تفسیر البغوی المسمی بمعالم التنزیل. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- بقاعى، ابراهیم بن عمر (1427ق). نظم الدرر فى تناسب الآیات و السور. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- توکلی، غلامحسین (1384). سرشت انسان. انجمن معارف اسلامی، 3، 45ـ74.
- ثعلبى، احمد بن محمد (1422ق). الکشف و البیان المعروف بتفسیرالثعلبی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- جوادی آملی، عبدالله (1392). انسان از آغاز تا انجام. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (1392). فطرت در قرآن. قم: اسراء.
- جوهری، اسماعیل بن حماد (بیتا). الصحاح. بیروت: دارالعلم للملایین.
- حسنی، یونس (1402). سرشت مشترک انسانی از منظر قرآن کریم. رسالة دکتری. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- حقانی، ابوالحسن (1395). روانشناسی کاربردی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- خازن، على بن محمد (1415ق). تفسیر الخازن. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- ذاکری، مهدی و غلامی، اصغر (1392). طینت و عدل الهی. تحقیقات کلامی، 3 (1)، 111ـ127.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد (بیتا). مفردات الفاظ القرآن. بیروت: دارالقلم.
- رضوانی، معصومه و ذاکری، مهدی (1395). روایات طینت و اختیار انسان. پژوهشهای فلسفی ـ کلامی، 69 (18)، 47ـ73.
- سعدی شیرازی، مشرفالدین (1384). کلیات سعدی. قم: نگاران قلم.
- سهرابیفر، محمدتقی (1394). چیستی انسان در اسلام. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- شاملو، سعید (1363). مکتبها و نظریهها در روانشناسیشخصیت. تهران: سهامی چهر.
- شولتز، دوان (1389). نظریههای شخصیت. ترجمة یوسف کریمی و دیگران. تهران: اسباران.
- شیبانی، اسحاق بن مرار (بیتا). کتاب الجیم. قاهره: الهیئة العامة لشئون المطابع الامیریه.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
- طبرانى، سلیمان بن احمد (2008). التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم. اردن: دارالکتاب الثقافی.
- طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان. تهران: ناصر خسرو.
- عسکری، حسن بن عبدالله (بیتا). الفروق فی اللغة. بیروت: دارالآفاق الجدیده.
- فخر رازی، محمد بن عمر (1420ق). التفسیر الکبیر. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- فدایی اصفهانی، مرتضی و موسوی، مجتبی (1395). تحلیل احادیث طینت و رابطه آن با اختیار انسان. پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی، 5(3)، 89ـ122.
- فضلالله، سیدمحمدحسین (1419ق). من وحی القرآن. بیروت: دارالملاک.
- فیاضی، غلامرضا (1390). علمالنفس فلسفی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- فیومی، احمد بن محمد (بیتا). المصباح المنیر. قم: هجرت.
- قرطبی، محمد بن احمد (1364). الجامع لاحکام القرآن. تهران: ناصر خسرو.
- کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- گرامی، غلامحسین (1392). انسان در اسلام. قم: دفتر نشر معارف.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1388). پیشنیازهای مدیریت اسلامی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- مصطفوی، حسن (بیتا). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- معرفت، محمدهادی (1387). التفسیر الاثری الجامع. قم: التمهید.
- مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1413ق). الاختصاص. قم: المؤتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید.
- نظام الاعرج، حسن بن محمد (1416ق). تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان. بیروت: دارالکتب العلمیه.
- نوروزی، حمید (1383). سرشت انسان خیر یا شر. معرفت، 78، 68ـ74.
- واعظی، احمد (1387). انسان از دیدگاه اسلام. تهران: سمت.