معرفت، سال بیست و چهارم، شماره هشتم، پیاپی 215، آبان 1394، صفحات 93-

    نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن رحمان نیا / *کارشناس ارشد - علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rahmannia88@gmail.com
    سیداحمد فقیهی / *استادیار - گروه تفسیر و علوم قرآن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / Faghihi@qabas.net
    چکیده: 
    پرورش کرامت انسانى را مى توان به عنوان یکى از مهم ترین اهداف در نظام تربیتى اسلام در نظر گرفت. منظور، نه کرامت ذاتى انسان، بلکه کرامت اکتسابى مراد است. شاید بتوان ادعا نمود که غایت همه فعالیت هاى تربیتى شکوفا ساختن و بالفعل رساندن این نوع کرامت در ساحت وجودى انسان مى باشد.      این نوشتار با روش توصیفى ـ تحلیلى، از بین عوامل گوناگون تأثیرگذار بر پرورش کرامت، عاملیت «خانواده» و «مدرسه» را مورد بررسى قرار داده است که نقشى ویژه در پرورش کرامت اخلاقى آنها ایفا مى نمایند. برهمین اساس در یک سو، «توجه به جنبه الگویى والدین»، «رابطه عاطفى والدین و فرزندان» و «اعتدال در محبت ورزى» در خانواده؛ و در سوى دیگر، «توجه به اهداف تربیت» و «الزامات اخلاقى مربیان و رابطه آنها با متربیان» و نیز عامل «دوستان و همسالان» در مدرسه، از جمله مؤلفه هایى هستند که متناسب با ویژگى هاى خانواده و مدرسه، محوریت یافته و در شکوفایى و پروراندن کرامت اخلاقى فرد اثرگذار خواهند بود.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 215 (ویژه تعلیم و تربیت ارزش ها)

    حسن رحمان نیا / کارشناس ارشد علوم تربیتى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره

    rahmannia88@gmail.com                    

    سیداحمد فقیهى / استادیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره

    دریافت: 29/6/93               پذیرش: 26/2/94

     

    چکیده

    پرورش کرامت انسانى را مى توان به عنوان یکى از مهم ترین اهداف در نظام تربیتى اسلام در نظر گرفت. منظور، نه کرامت ذاتى انسان، بلکه کرامت اکتسابى مراد است. شاید بتوان ادعا نمود که غایت همه فعالیت هاى تربیتى شکوفا ساختن و بالفعل رساندن این نوع کرامت در ساحت وجودى انسان مى باشد.

         این نوشتار با روش توصیفى ـ تحلیلى، از بین عوامل گوناگون تأثیرگذار بر پرورش کرامت، عاملیت «خانواده» و «مدرسه» را مورد بررسى قرار داده است که نقشى ویژه در پرورش کرامت اخلاقى آنها ایفا مى نمایند. برهمین اساس در یک سو، «توجه به جنبه الگویى والدین»، «رابطه عاطفى والدین و فرزندان» و «اعتدال در محبت ورزى» در خانواده؛ و در سوى دیگر، «توجه به اهداف تربیت» و «الزامات اخلاقى مربیان و رابطه آنها با متربیان» و نیز عامل «دوستان و همسالان» در مدرسه، از جمله مؤلفه هایى هستند که متناسب با ویژگى هاى خانواده و مدرسه، محوریت یافته و در شکوفایى و پروراندن کرامت اخلاقى فرد اثرگذار خواهند بود.

     

    کلیدواژه ها: خانواده، مدسه، پرورش، کرامت اخلاقى.

    Marifat____________________________________________________________ Vol. 24, No 8, Aban 1394

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمان نیا، حسن، فقیهی، سیداحمد.(1394) نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى. ماهنامه معرفت، 24(8)، 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن رحمان نیا؛ سیداحمد فقیهی."نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى". ماهنامه معرفت، 24، 8، 1394، 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمان نیا، حسن، فقیهی، سیداحمد.(1394) 'نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى'، ماهنامه معرفت، 24(8), pp. 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمان نیا، حسن، فقیهی، سیداحمد. نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى. معرفت، 24, 1394؛ 24(8): 93-