معرفت، سال بیست و چهارم، شماره یازدهم، پیاپی 218، بهمن 1394، صفحات 47-

    اصول حاکم بر اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    روح الله ملائی / *کارشناس ارشد - اقتصاد - مؤسسه امام خمینی (ره) / ruhmol@gmail.com
    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه / *دانشیار - گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rajaii@iki.ac.ir
    چکیده: 
    حکومت ها براى انجام وظایف خود، ثروت ها و منابعِ درآمدزایى در اختیار دارند که منابع طبیعى از جمله آنهاست. حکومت اسلامى نیز بخشى از ثروت و درآمدِ خود را از طریق منابع طبیعى کسب مى کند. منابع طبیعى در یک تقسیم بندى، به سه بخش کلى تقسیم مى شود: 1. انفال که تحت مالکیت حکومت اسلامى قرار دارد؛ 2. زمین هاى مفتوحه العنوة که اگرچه به عموم مسلمانان تعلق دارد، ولى حاکم اسلامى مى تواند بر نحوه توزیع و استفاده از آنها دخالت نماید؛ 3. مباحات عامه که با وجود نداشتن مالک خاص، در صورت تزاحم بین استفاده کنندگان، حاکم اسلامى بر نحوه توزیع آنها نظارت مى کند.      حال با توجه به اینکه تصمیم گیرى درباره بخش عمده اى از منابع طبیعى، بر عهده حاکم اسلامى مى باشد، این پرسش مطرح مى شود که آیا اقدامات حاکم اسلامى در تصرف مالکانه، دخالت و یا نظارت بر میزان و نحوه توزیعِ این ثروت عظیم و درآمدهاى حاصل از آن، بدون حد و مرز است یا اینکه اصول و ضوابطى بر آن حاکم است؟ این مقاله با روش تحلیلى ـ توصیفى به دنبال «اصول حاکم بر اختیاراتِ حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى» مى باشد. نتیجه این نوشتار نشان مى دهد که اصولى همچون رعایت مصالح مسلمین، عدالت، کارایى و حفظ محیط زیست، تحدیدکننده اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى مى باشند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى بهمن 1394

    روح اللّه ملایى / کارشناس ارشد اقتصاد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره              rumol@gmail.com

    سیدمحمدکاظم رجایى / دانشیار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                      smk_rajaee@yahoo.com

    دریافت: 11/11/93               پذیرش: 29/10/94

     

    چکیده

    حکومت ها براى انجام وظایف خود، ثروت ها و منابعِ درآمدزایى در اختیار دارند که منابع طبیعى از جمله آنهاست. حکومت اسلامى نیز بخشى از ثروت و درآمدِ خود را از طریق منابع طبیعى کسب مى کند. منابع طبیعى در یک تقسیم بندى، به سه بخش کلى تقسیم مى شود: 1. انفال که تحت مالکیت حکومت اسلامى قرار دارد؛ 2. زمین هاى مفتوحه العنوة که اگرچه به عموم مسلمانان تعلق دارد، ولى حاکم اسلامى مى تواند بر نحوه توزیع و استفاده از آنها دخالت نماید؛ 3. مباحات عامه که با وجود نداشتن مالک خاص، در صورت تزاحم بین استفاده کنندگان، حاکم اسلامى بر نحوه توزیع آنها نظارت مى کند.

         حال با توجه به اینکه تصمیم گیرى درباره بخش عمده اى از منابع طبیعى، بر عهده حاکم اسلامى مى باشد، این پرسش مطرح مى شود که آیا اقدامات حاکم اسلامى در تصرف مالکانه، دخالت و یا نظارت بر میزان و نحوه توزیعِ این ثروت عظیم و درآمدهاى حاصل از آن، بدون حد و مرز است یا اینکه اصول و ضوابطى بر آن حاکم است؟ این مقاله با روش تحلیلى ـ توصیفى به دنبال «اصول حاکم بر اختیاراتِ حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى» مى باشد. نتیجه این نوشتار نشان مى دهد که اصولى همچون رعایت مصالح مسلمین، عدالت، کارایى و حفظ محیط زیست، تحدیدکننده اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى مى باشند.

     

    کلیدواژه ها: اختیارات حاکم، توزیع منابع طبیعى، عدالت، کارایى، محیط زیست.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ملائی، روح الله، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1394) اصول حاکم بر اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى. ماهنامه معرفت، 24(11)، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    روح الله ملائی؛ سیدمحمدکاظم رجائی رامشه."اصول حاکم بر اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى". ماهنامه معرفت، 24، 11، 1394، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ملائی، روح الله، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1394) 'اصول حاکم بر اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى'، ماهنامه معرفت، 24(11), pp. 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ملائی، روح الله، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم. اصول حاکم بر اختیارات حاکم اسلامى در توزیع منابع طبیعى. معرفت، 24, 1394؛ 24(11): 47-