معرفت، سال بیست و پنجم، شماره نهم، پیاپی 228، آذر 1395، صفحات 101-

    تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    اکبر رهنما / *دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / rahnama_akbar43@yahoo.com
    محسن فرمهینی فراهانی / *دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / farmahinifar@yahoo.com
    سیدعبدالکریم مشکوتی تروجنی / *کارشناس ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شاهد / meshkati66@hotmail.com
    چکیده: 
    علّامه محمداقبال لاهورى به عنوان یکى از چهره هاى درخشان تاریخ مشرق زمین و دنیاى اسلام، کوشید تا اندیشه هاى اصلاح گرایانه، آگاه کننده و هدایتگر خویش را براساس آموزه هاى دین مبین اسلام بنا نهد. در آثار وى، به موضوعات گوناگونى از جمله «تعلیم و تربیت» برمى خوریم. ویژگى اصلى آراء تربیتى اقبال این است که علاوه بر اسلامى بودن، بر مفهوم فلسفى خاصى به نام «خودى»، به معناى انسان کامل بنا شده و در خصوص چگونگى تکامل ارزشى و اخلاقى «خودى» به تفصیل بحث کرده است. بر این اساس، هر کسى باید ابتدا به خود توجه داشته باشد، ارزش وجودى خود را بشناسد و سپس به امور دیگر بپردازد. این خودى مى تواند محک اعمال نیک و بد انسان باشد. این تحقیق نظرى است و سعى دارد با روش توصیفى ـ تحلیلى، مهم ترین اهداف و روش هاى تربیتى مدنظر علامه اقبال لاهورى را بررسى کند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 228 (ویژه علوم تربیتى)

    اکبر رهنما / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه شاهد تهران Rahnama_albar43@yahoo.com

    محسن فرمهینى فراهانى / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه شاهد تهران farmahinifar@yahoo.com

    سیدعبدالکریم مشکوتى تروجنى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران meshkati66@hotmail.com

    دریافت: 29/9/94               پذیرش: 19/7/95

     

    چکیده

    علّامه محمداقبال لاهورى به عنوان یکى از چهره هاى درخشان تاریخ مشرق زمین و دنیاى اسلام، کوشید تا اندیشه هاى اصلاح گرایانه، آگاه کننده و هدایتگر خویش را براساس آموزه هاى دین مبین اسلام بنا نهد. در آثار وى، به موضوعات گوناگونى از جمله «تعلیم و تربیت» برمى خوریم. ویژگى اصلى آراء تربیتى اقبال این است که علاوه بر اسلامى بودن، بر مفهوم فلسفى خاصى به نام «خودى»، به معناى انسان کامل بنا شده و در خصوص چگونگى تکامل ارزشى و اخلاقى «خودى» به تفصیل بحث کرده است. بر این اساس، هر کسى باید ابتدا به خود توجه داشته باشد، ارزش وجودى خود را بشناسد و سپس به امور دیگر بپردازد. این خودى مى تواند محک اعمال نیک و بد انسان باشد. این تحقیق نظرى است و سعى دارد با روش توصیفى ـ تحلیلى، مهم ترین اهداف و روش هاى تربیتى مدنظر علامه اقبال لاهورى را بررسى کند.

     

    کلیدواژه ها: تعلیم و تربیت، اقبال لاهورى، خودى، اهداف و روش هاى تعلیم و تربیت.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنما، اکبر، فرمهینی فراهانی، محسن، مشکوتی تروجنی، سیدعبدالکریم.(1395) تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها. ماهنامه معرفت، 25(9)، 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبر رهنما؛ محسن فرمهینی فراهانی؛ سیدعبدالکریم مشکوتی تروجنی."تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها". ماهنامه معرفت، 25، 9، 1395، 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنما، اکبر، فرمهینی فراهانی، محسن، مشکوتی تروجنی، سیدعبدالکریم.(1395) 'تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها'، ماهنامه معرفت، 25(9), pp. 101-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رهنما، اکبر، فرمهینی فراهانی، محسن، مشکوتی تروجنی، سیدعبدالکریم. تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها. معرفت، 25, 1395؛ 25(9): 101-