معرفت، سال بیست و ششم، شماره سوم، پیاپی 234، خرداد 1396، صفحات 49-

    سهم انسان در ایجاد افعال(بررسى نظریه کسب)

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    یزدان محمدی / *کارشناس ارشد - اخلاق اسلامی دانشگاه قم / yazdan6008@gmail.com
    چکیده: 
    اندیشمندان اسلامى درباره سهم انسان در ایجاد افعالش، آراء متفاوتى ارائه داده اند. از متکلمان اسلامى، معتزله قایل به تفویض اند و جبریان اختیار انسان را نفى مى کنند، اما اشاعره نظریه «کسب» را ابداع کرده اند. در مقاله حاضر، با تحقیق در کتاب ها و مقالات کلامى، به انگیزه اشاعره براى بیان نظریه «کسب» و مهم ترین ادله عقلى و نقلى ایشان اشاره و عدم کفایت ادله شان اثبات شده است. همچنین تقریرات مختلف اشاعره از کسب، تبیین و نقد و بررسى گردیده است. اما افزون بر آنکه ادله اشاعره در اثبات مدعاى ایشان ناکافى است، تقریرهاى متعددشان از کسب نیز مفهوم صحیحى به دست نمى دهد. ازاین رو، نظریه «کسب» اسمى است بدون مسماى صحیح. در نتیجه، تلاش اشاعره براى مقابله با جبر به نتیجه نرسید؛ زیرا بازگشت نظریه «کسب» به نظریه «جبر» است. ازاین رو، همه اشکالاتى که متوجه جبریه است، بر کسبیه نیز وارد است، مگر برخى از اشاعره مانند جوینى و تفتازانى که تقریر ایشان از کسب به نظریه امامیه (الامر بین الامرین) بازمى گردد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 234 (ویژه کلام)

    یزدان محمدى / کارشناس ارشد اخلاق اسلامى دانشگاه قم     yazdan6008@gmail.com

    دریافت: 22/7/95               پذیرش: 17/2/96

     

    چکیده

    اندیشمندان اسلامى درباره سهم انسان در ایجاد افعالش، آراء متفاوتى ارائه داده اند. از متکلمان اسلامى، معتزله قایل به تفویض اند و جبریان اختیار انسان را نفى مى کنند، اما اشاعره نظریه «کسب» را ابداع کرده اند. در مقاله حاضر، با تحقیق در کتاب ها و مقالات کلامى، به انگیزه اشاعره براى بیان نظریه «کسب» و مهم ترین ادله عقلى و نقلى ایشان اشاره و عدم کفایت ادله شان اثبات شده است. همچنین تقریرات مختلف اشاعره از کسب، تبیین و نقد و بررسى گردیده است. اما افزون بر آنکه ادله اشاعره در اثبات مدعاى ایشان ناکافى است، تقریرهاى متعددشان از کسب نیز مفهوم صحیحى به دست نمى دهد. ازاین رو، نظریه «کسب» اسمى است بدون مسماى صحیح. در نتیجه، تلاش اشاعره براى مقابله با جبر به نتیجه نرسید؛ زیرا بازگشت نظریه «کسب» به نظریه «جبر» است. ازاین رو، همه اشکالاتى که متوجه جبریه است، بر کسبیه نیز وارد است، مگر برخى از اشاعره مانند جوینى و تفتازانى که تقریر ایشان از کسب به نظریه امامیه (الامر بین الامرین) بازمى گردد.

     

    کلیدواژه ها: اشاعره، نظریه کسب، جبر، اختیار.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، یزدان.(1396) سهم انسان در ایجاد افعال(بررسى نظریه کسب). ماهنامه معرفت، 26(3)، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یزدان محمدی."سهم انسان در ایجاد افعال(بررسى نظریه کسب)". ماهنامه معرفت، 26، 3، 1396، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، یزدان.(1396) 'سهم انسان در ایجاد افعال(بررسى نظریه کسب)'، ماهنامه معرفت، 26(3), pp. 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، یزدان. سهم انسان در ایجاد افعال(بررسى نظریه کسب). معرفت، 26, 1396؛ 26(3): 49-