معرفت، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 321، تابستان 1404، صفحات -

    تحلیل ابعاد تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نامه 31 نهج البلاغه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    فاطمه مرضیه حسینی کاشانی / دکتری مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه / fama.hosseini@yahoo.com
    ✍️ نفیسه ثقفی / کارشناس ارشد موسسه معصومیه خواهران / saghafi.nn@gmail.com
    doi 10.22034/marifat.2024.5000361
    چکیده: 
    بنابر اهمیت تربیت در طول تاریخ، منابع اسلامی اعم از قرآن، روایات و آثار اندیشمندان مباحث گسترده‌ای را به این مهم اختصاص داده‌اند و در مباحث مربوط به تربیت اجتماعی توصیه‌های متعددی به مربیان داشته‌اند اما با توجه به اینکه اصطلاح تربیت اجتماعی قدمت چندانی ندارد در تراث مکتوب اسلامی، داده‌های موجود در این قالب بیان نشده‌اند، لذا در این نوشتار سعی شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در نامه ۳۱ نهج البلاغه که دیدگاه اسلام نسبت به تربیت اجتماعی را به بیان حضرت علی علیه السلام روایت می‌کند، ابعاد تربیت اجتماعی با روش توصیفی تحلیلی بیان گردد و به مستندات قرآنی آن اشاره شود. یافته ها بیانگر آن است که در نامه 31 نهج البلاغه، مسائل ناظر به تربیت اجتماعی کودک در سه ساحت مسئولیت اجتماعی، عدالت اجتماعی و احسان وسازندگی و تنظیم روابط و مقررات اجتماعی و سایر ساحتهای اجتماعی مانند ساحت سیاسی، اقتصادی، نظامی و مدیریتی تبیین شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Analysis of the dimensions of social education of children based on the Quran and letter 31 of Nahj al-Balaghe
    Abstract: 
    According to the importance of education throughout history, Islamic sources, including the Qur'an, traditions and works of thinkers, have devoted extensive discussions to this issue and have given numerous recommendations to educators in the discussions related to social education, but considering that the term social education is not very old in the tradition In the Islamic text, the available data have not been expressed in this format, therefore, in this article, it has been tried to take advantage of the capacities available in letter 31 of Nahj al-Balagheh, which narrates the Islamic view of social education according to the words of Hazrat Ali, peace be upon him, and the dimensions of social education with Descriptive analytical method should be stated and its Quranic documents should be mentioned. The findings show that in letter 31 of Nahj al-Balagheh, the issues related to social education of children are explained in three areas of social responsibility, social justice and benevolence and constructiveness and regulation of social relations and regulations and other social areas such as political, economic, military and managerial areas. Is.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی کاشانی، فاطمه مرضیه ، ثقفی، نفیسه.(1404) تحلیل ابعاد تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نامه 31 نهج البلاغه. فصلنامه معرفت، 4(2)، - https://doi.org/10.22034/marifat.2024.5000361

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاطمه مرضیه حسینی کاشانی؛ نفیسه ثقفی."تحلیل ابعاد تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نامه 31 نهج البلاغه". فصلنامه معرفت، 4، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی کاشانی، فاطمه مرضیه ، ثقفی، نفیسه.(1404) 'تحلیل ابعاد تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نامه 31 نهج البلاغه'، فصلنامه معرفت، 4(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی کاشانی، فاطمه مرضیه ، ثقفی، نفیسه. تحلیل ابعاد تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نامه 31 نهج البلاغه. معرفت، 4, 1404؛ 4(2): -