گفتمان اصولگرایی و نقد و بررسی آن از منظر مقام معظّم رهبری
Article data in English (انگلیسی)
گفتمان اصولگرایی
و نقد و بررسی آن از منظر مقام معظّم رهبری
بهرام اخوان کاظمی 1
چکیده
انقلاب اسلامی ایران دارای گفتمانهای سیاسی متنوعی مانند «گفتمان سازندگی» و «گفتمان اصلاحطلبی» بوده است، همچنانکه با روی کار آمدن دولت نهم، گفتمانی در جمهوری اسلامی در این دولت شکل گرفت که بر اساس تأکید بر اصول و ارزشهای انقلابی و اسلامی و تأکید ویژه بر موضوع عدالت، میتوان آن را «گفتمان اصولگرایی عدالتخواه» نامید. بدیهی است که گفتمان یادشده مانند سایر گفتمانهای قبلی انقلاب اسلامی، دارای نقاط قوت و ضعفی بوده است که تبیین و ارزیابی آنها میتواند به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و افزایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی بینجامد. در این مقاله تلاش شده است تا گفتمان مذکور با ارائه دیدگاههای مقام معظّم رهبری درباره گفتمان اصولگرایی دولت نهم، تأمین شود و علاوه بر نقد و ارزیابی ایشان در اینباره، شاخصههای اصولگرایی و همچنین توصیههای اکید مقام معظم رهبری به دولت نهم، ارائه گردد. مستندات پژوهش نشان میدهد که مقام معظّم رهبری، حمایت گفتمانی ویژهای از گفتمان اصولگرایی عدالتخواه داشته و این گفتمان را احیاگر آرمانها، ارزشها و شعارهای انقلاب دانستهاند، هرچند آن را از نقدها و تذکرات جدی و توصیههای لازم، بیبهره نگذاشتهاند.
کلیدواژهها: گفتمان، تحلیل گفتمانی، مقام معظّم رهبری، اصولگرایی، عدالت، دولت نهم، انقلاب اسلامی.
مقدّمه
مفهوم «گفتمان» 2 در سالهای اخیر، کاربردهایمعنایی متعدد و متفاوتی داشته است که بر حسب رشتههای علمی مانند سیاست، 3 جامعهشناسی، نقد ادبی، زبانشناسی و...، این معانی فرق میکند. معمولاً مراد از گفتمان، متن، زبان، سخن و یک رویداد ارتباطی و صورت زبانی است که بخشی از یک شبکه پیچیده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشکیل میدهد که در حقیقت، در موقعیتهای مختلف، دارای کارکردهای متفاوت در این شبکه است. از سویی، مطالعه گفتمانها و گفتارهای سیاسی و اجتماعی، برای فهم حدود و نحوه تحولات سیاسی، اجتماعی و گستره و میزان ارتباط این تحولات و آتیهنگری آنها بسیار با اهمیت است و به همین دلیل، تحلیل گفتمانی 4 و نظریات گفتمان،دارای مکان ارزشمند و بایستهای در میان علوم و روشهای علمی گشته و تقریبا با گذشت زمان بر اهمیت این حوزه مطالعاتی افزوده شده است.
باید اذعان داشت که تحلیل گفتمانی یا نظریه گفتمان 5 به بررسی نقش اعمال و عقاید اجتماعی معنادار در زندگی سیاسی میپردازد. 6 به عبارت دیگر، شیوه تحلیل گفتمانی با پرداختن روشمند به نظامهای معنایی و آرایش گفتمانها، در واقع، تلاش مینماید تا باورها و اندیشههای مفصلبندی شده، منضبط و معنادار را ـ که در قلمروهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قالبریزی شده، هویت یافته و متمایز شدهاند ـ مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهد و با استفاده از نتایج این روش علمی، به بهینهسازی این گفتمانها و حیات سیاسی ـ اجتماعی جوامع مبادرت ورزد.
1. نظام معنایی و دالهای گفتمان اصولگرایی عدالتخواه
گفتمان اصولگرایی عدالتخواه دارای چهار دال «عدالتگستری»، «مهرورزی»، «پیشرفت و تعالی مادی و معنوی» و «خدمترسانی» است که بر حول محور دال مرکزی «ولایت»، مفصلبندی شدهاند. شایان ذکر است که دولت نهم پس از پیروزی در انتخابات سوم تیر 1384، بلافاصله در مرداد همین سال برنامه تفصیلی خود را به شکل مکتوب و نوین ارائه نمود 7 و به خوبی در این برنامه ساختار و آرایش و دالهای گفتمانی دولت مزبور قابل مشاهده است. در مقدّمه این برنامه با تأکید بر انقلاب اسلامی و ارزشهای آن، ولایت و رهبری الهی امام خمینی قدسسرهعامل توفیق این انقلاب و مایه تمدنسازی آن به شمار آمده و با تأکید بر اصولگرایی انقلابی، دالهای چهارگانه مذکور مورد اشاره قرار گرفته است. در بخشهایی از این مقدّمه چنین آمده است:
سرزمین الهی ایران همواره با دستیابی به رهبرانی تمدنساز مجددا توانسته است خود را بازیابی کند. امام خمینی قدسسره چنین رهبری بود و توانست با دَم مسحیایی خود در یک ربع قرن پیش، روحی دوباره به کالبد بیرمق این ملت بدمد و شایستگی تمدنسازی را دوباره به این سرزمین الهی برگرداند. او عطیه بزرگ خدا به ملت نستوه ایران بود و مردم ایران شمیم حیات طیبه را از انفاس قدسی او استشمام نمودند. انقلاب اسلامی، آغازی دوباره برای تمدن ایرانی ـ اسلامی و نقطه پایانی بر شب ظلمانی گردید. هماینک ایران اسلامی به آرامی در این سوی رخ مینماید تا بر نظام سلطه جهانی خط بطلان بکشد و نور عدالت و معنویت را بپراکند.
ما توسعه به معنای تقلیدی و شاید تحمیلی آن را شجاعانه بایگانی میکنیم. آنچه بالندگی، شکوفایی و در عین حال، سرآمدی جامعه ما را تضمین میکند تنها تعبیر قرآنی «تعالی» است که در سایه حکمت، بصیرت، عدالت و حکومت مبتنی بر اسلام ناب محمّدی صلیاللهعلیهوآله فراچنگ میآید و غایت آن سرآمدی موعود است ... این سرآمدی حق مسلم ملت ما است؛ زیرا ملتی که صراط مستقیم را به بهای خون هزاران شقایق گلگون کفن طی میکند با دلمردگی و سستی میانهای ندارد. او تفرقهها را به وحدت میرساند، برکت را به سفرهها میآورد نشاط را همگانی میکندوردایعدالتوعزتومحبتمیپوشد.
... دولت نهم بر مبنای عقلانیت دینی و در راستای تعهد به اصول و ارزشهای اسلامی و نوگرایی در روشها، همچنین با به کارگیری علوم و فنون برای تحقق کارآمدی نظام اسلامی، سعی خواهد نمود شعار خدمترسانی به مردم را تجلّی بخشد. 8
در برنامه مزبور، در بخش راهبردهای کلان دولت نهم، در ذیل عنوان «ارزشها»، به این موارد اشاره شده است: کسب رضای الهی از طریق عدالتگستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور. همچنین توسعه عدالتمحور، اقامه قسط توأم با مهرورزی، خدمت، و تعالی و پیشرفت به عنوان زیرمجموعه هدف بنیادین این راهبردهای کلان ذکرشده است. 9
نیز در همین برنامه در بخش رئوس برنامههای دولت نهم، دالهای چهارگانه مزبور در ذیل عناوین: «ارزشها» و «هدف بنیادین» مجددا تکرار گردیدهاند. 10
لازم به ذکر است که در بیشتر احکام انتصابات صادره از سوی رئیسجمهور، اشاره به دالها یا شعارهای چهارگانه دولت نهم وجود دارد و در بخش انتهایی این احکام، رئیس جمهور چنین آورده است:
امید فراوان دارم که در عین هماهنگی و همکاری با هیأت وزیران و انجام وظایف قانونی خویش در تحقق کامل برنامههای چهارگانه دولت شامل عدالتگستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفتوتعالی مادیومعنوی کشور توفیق یابید. 11
رئیسجمهور و حتی اعضای کابینه ایشان، به دفعات فراوان گفتمان اصولگرایی و دالهای آن را مورد تبیین و تأکید مستمر قرار دادهاند. یکی از بهترین مستندات، نامه تشکر کابینه دولت نهم در دی ماه 1386 از حمایت رهبر انقلاب از دولت است که ضمن اعلام پایبندی دولت به اصول و ارزشهای انقلاب و خط روشن ولایت فقیه (دال مرکزی)، شعارها و دالهای چهارگانه گفتمان دولت نهم نیز به عنوان اهداف اصلی ذکر گردیدهاند. 12 این مضامین مجددا در نامه تشکر هیأت دولت از رهبر انقلاب در شهریور 1387 تکرار شده است. 13 در نمودار ذیل، دالهای چهارگانه و نظام معنایی گفتمان اصولگرایی عدالتخواه که بر حول دال مرکزی «ولایت» مفصلبندی شدهاند، نشان داده شده است:
2. حمایت مقام معظّم رهبری از گفتمان اصولگرایی
گفتمان اصولگرایی عدالتخواه دولت نهم و دالهای مهم و چهارگانه آن همواره مورد تأیید ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان در تمام نشستهای خود با دولتمردان دولت یادشده تشکر زایدالوصف خود را از رئیسجمهور و سایر دستاندرکاران و همکاران ایشان با ذکر ادلّه این حمایت خاص ابراز نمودهاند. مقام معظم رهبری با ذکرخصوصیاتارزشیوانقلابیدولتنهم،برخورداری از این ویژگیها را علت قدردانی افزونتر خود از این دولت اعلام نموده و اظهار داشتهاند:
خدای متعال دوست دارد که از کارهای خوب افراد تشکر بشود، قدردانی بشود و سپاسگزاری بشود. وظیفه بنده هم این است که قدردانی کنم و به خاطر همین خصوصیات، از دولت حمایت کنم. البته حمایت از دولت، مخصوص این دولت نیست، بنده همیشه از دولتها حمایت کردهام، امام هم ـ رضواناللّه تعالی علیه ـ در هر برههای، از دولتها و رؤسای قوّه مجریه و مسئولین دولتی حمایت میکردند. دلیلش هم واضح است؛ چون عمده بار اداره مدیریت کشور بر عهده قوّه مجریه است و نظام باید از قوّه مجریه، از رئیسجمهور، از مسئولین و از وزراء حمایت کند. امام هم حمایت میکردند، بنده هم در دورههای گذشته همیشه حمایت میکردم. منتها خوب، این خصوصیاتی که عرض کردیم، موجب میشود که انسان گرمتر حمایت کند و در این قدردانی و حمایت، دلگرمتر اقدام کند. 14
مسئولان دولت نهم نیز ضمن ابراز و تأیید این حمایت ویژه، آن را حمایت گفتمانی مقام معظم رهبری از خویش دانسته و اعلام داشتهاند که دیدگاه ایشان نسبت به گفتمانهای قبلی یعنی در دولت سازندگی و دولت اصلاحات، انتقادی بوده است. برای نمونه، غلامحسین الهام (وزیر دادگستری و سخنگوی دولت نهم) در خصوص حمایتهای مقام معظم رهبری از دولت نهم چنین تصریحی دارد:
اگر مقام معظم رهبری امروز از این دولت حمایت میکنند، این حمایت یک حمایت گفتمانی است؛ چراکه مهمترین کارکرد دولت برگشت به گفتمان امام و انقلاب اسلامی است. البته حمایتهای مقام معظم رهبری از دولتها همواره وجود داشته و ایشان از دولتهای سابق نیز حمایت میکردند، اما این حمایتها همواره یک حمایت اجرایی و تقویت برای انجام مأموریتهای این دولتها بوده است و اگر این حمایتها در سیستم اجرایی نباشد، هیچ دولتی توفیق برای کار پیدا نمیکند. پس از رحلت امام قدسسرهرویکرد مقام معظم رهبری، هم نسبت به گفتمان دولت سازندگی و هم نسبت به دولت اصلاحات انتقادی بوده است و ایشان همواره در دوران سازندگی، بحث عدالت را به عنوان اساس و مبنای حکومت و همچنین مبارزه با فقر، فساد و دنیاگرایی مورد تأکید قرار میدادند. 15
به طور کلی، رهبر انقلاب ضمن تأکید گفتمانهای سیاسی و اجتماعی دولت نهم و بیان امتیازات و ویژگیهای آن، توصیههایی نیز به این دولت داشته و نقاط ضعف آن را نیز یادآور شدهاند. در هر حال، برای تبیین بیشتر موضوع ابتدا امتیازات گفتمان اصولگرایی دولت نهم از منظر مقام معظم رهبری بیان میگردد:
1ـ2. گفتمان اصولگرایی احیاگر ارزشها و شعارهای انقلاب
مقام معظم رهبری در بیانات متعددی، اصولگرایی دولت نهم و احیا و بازگشت شعارهای انقلاب اسلامی توسط این دولت را ستوده و یکی از شاخصههای اساسی شرایط استثنایی کشور را «غلبه گفتمان اصولگرایی و احیای ارزشها و شعارهای انقلاب اسلامی» به شمار آوردهاند که از منظر ایشان مایه انسجام کمنظیر در کشور و امیدآفرینی همچون شرایط اوایل انقلاب اسلامی است. در حقیقت، غلبه گفتمان اصولگرایی در دولت نهم، بر خلاف روند مورد انتظار از همه انقلابهاست؛ زیرا در طول زمان، فرسودگی چارچوبها و ضعف مواضع انتظار میرود، اما مردم با رأی خود به این دولت، در واقع به ارزشها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی رأی دادند و باعث شدند دشمنان انقلاب اسلامی در موضع انفعال قرار بگیرند. 16
در ذیل، به بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی که در اینباره بیان شدهاند و دال بر حمایت گفتمانی از دولت نهم به عنوان احیای گفتمان انقلاب اسلامی است اشاره میشود:
این دولت به عنوان یک دولت اصولگرا شناخته شده و رفتار و تلاشی هم که تا امروز نشان میدهد که انشاء اللّه خود همین برای کشور شما برکاتی خواهد داشت ... 17 امروز به همت ملت ایران، با انتخاب ملت ایران، دولتی سر کار آمده که شعارهای اصلی انقلاب، شعارهای اساسی و اصولی اوست. گفتمان مفاهیم انقلاب اسلامی، امروز گفتمان رایج و غالب است. این خیلی اهمیت دارد. من البته این را پیشبینی میکردم. من شاید هفت سال، هشت سال قبل از این، در جلسه کار گزاران نظام اسلامی که در همین حسینیه تشکیل شده، دلایلی آوردم بر اینکه دشمنان انقلاب که خیال میکنند میتوانند انقلاب را به فراموشی بسپرند و قربانی کنند و از آن عبور کنند، اشتباه میکنند؛ گفتم نمیتوانند، میدانستیم اشتباه میکنند. بحمداللّه ملت ایران همت کردند و آنچه که میخواستیم شد. این هم یک فرصت است. پس مسئولیت کنونی شما را در یک چنین موقعیتی است که شعارهای انقلاب، اصول اساسی برنامهریزی در این دولت اعلام میشود، این هم خیلی مهم است. پس مسئولیتها را مغتنم بشمرید. 18
شرایط کنونی کشور به لحاظ اینکه شعارهای اساسی انقلاب محور برنامهریزیها و سیاستهای دولت قرار گرفته، شرایط استثنایی است و با انتخاب ملت ایران، دولتی بر سر کار آمده که گفتمان مفاهیم انقلاب، گفتمان غالب و رایج آن است. 19
از منظر مقام معظم رهبری، ظهور گفتمان اصولگرا، حاصل و ادامه روند موفقیتها و شکستهای گفتمانهای قبلی و برآیند بهینه آنهاست. به ویژه شکست طرح براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی و تهاجم فرهنگی از عوامل مهم پیدایش گفتمان اصولگرایی میباشد؛ همچنانکه اظهار داشتهاند:
جنگ ما را مصمم و استوار کرد، تحریم اقتصادی، ما را به فکر اتکای به خود انداخت و همه این برکات را برای ما آورد. در دوره بعد، براندازی نرم را دنبال کردند ـ تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی ـ که آن هم به جایی نرسید و بعد از سالهای متمادی نتیجه این شد که حالا یک دولت متکی به اصول و با شعار اصول سر کار میآید که پیداست تهاجم فرهنگی نتوانسته آن کاری که آنها میخواستند، بکند، بعد از این هم توطئههای دیگر در راه است، که مابایدخودمانرا مصون بکنیم. 20
آیتاللّه خامنهای بر این باور است که گفتمان اصولگرایی دولت نهم ضمن مطابقت با مبانی انقلاب و آراء امام خمینی قدسسرهگفتمانی کمنظیر، مسلط، زنده و با قوتی روزافزون در جامعه بوده و به طور محسوسی در بین مردم زنده است:
فرصت این روز و روزگاری که شما بر سر کار هستید، بسیار فرصت استثنایی و مغتنمی است؛ حقیقتا از دورههایی است که ما نظیر آن را در گذشته دوران انقلاب تا امروز کم داشتهایم. اولاً، شعارهای دولت و مسئولان و اهداف تعیین شده آنان کاملاً با مبانی انقلاب و مبانی اعلام شده امام عزیز ما منطبق است. ثانیا، این گفتمان در بین مردم به طور محسوسی زنده است و وجود دارد، که وجود این گفتمان میان مردم هم، عامل عمده و اصلی گرایش آنها به این دولت و این رئیسجمهور محترم بود. مردم تشنه عدالت، تشنه مبارزه با فساد و تشنه تمسک به اصول انقلاب بودند، که وقتی دیدند یک نفر صادقانه این شعارها را سر دست گرفته و مطرح میکند، حول محور او جمع شدند. خود این نعمت بزرگی است که این تفکر به صورت یک گفتمان مسلط در جامعه درآمد و همچنان ادامه دارد و بعد از روی کار آمدن این دولت، بحمداللّه تقویت هم شده است. 21
به اعتقاد رهبر انقلاب، دولت نهم هم در قول و شعار و هم در عمل نشان میدهد که به اصول انقلاب و ارزشهای انقلاب پایبند است و شعارهای این دولت، فضای اصولگرایی و فضای ارزشهای انقلابی و فضای وفاداری به مبانی امام و انقلاب را بر جامعه حاکم کرده و این خصیصه، اولین و مهمترین شاخصه دولت نهم است. 22 ایشان یکی از نعمتهای بزرگ شایان سپاس و شکر الهی را، روی کار آمدن دولت نهم با شعارهای اصولی میدانند 23 و به مجلس و نمایندگان مجلس توصیه مینمایند: اکنون که بحمداللّه دولت و مجلس را مردمی مؤمن و انقلابی و وفادار به ارزشها و اصول اسلامی، انباشتهاند باید این تعامل برادرانه با رعایت حقوق قانونی از هر دو سو، بیش از همیشه دیده شود و نمایندگان در کنار دولت انقلابی و مؤمن پیشاهنگ این حرکت شجاعانه و مدبّرانه باشند، از مجلس و دولت سخن واحدی شنیده شده و این دو نهاد، تبلور عزم ملی در حرف و عمل باشند. 24
مقام معظم رهبری، از ریاست دولت نهم، به عنوان رئیسجمهور انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع یاد نموده و ضمن تقدیر از شجاعت، جسارت و جرئت ایشان، ادامه حیات جمهوری اسلامی را وابسته به جسارت مدیران و مسئولان آن میدانند و روی کار آمدن «شاه سلطان حسینهای ضعیف» را مساوی با اتمام کار نظام جمهوری اسلامی به حساب میآورند:
آن روزی که شهر اصفهان در دوره شاه سلطان حسین مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حکومت با عظمت صفوی نابود شد، خیلی از افراد غیور بودند که حاضر بودند مبارزه و مقاومت کنند، اما شاه سلطان حسین ضعیف بود. اگر جمهوری اسلامی دچار شاه سلطان حسینها بشود، دچار مدیران و مسئولانی بشود که جرئت و جسارت ندارند، در خود احساس قدرت نمیکنند، در مردم احساس توانایی و قدرت نمیکنند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد بود. 25
مقام معظم رهبری در مناسبتهای مختلف، ویژگیهای اصولگرایانه این دولت را ستوده و برای تقویت حرکت دولتمردان در مسیر اصول و آرمانهای انقلاب، به تبیین بیشتر اصولگرایی پرداختهاند. برای نمونه، در خرداد سال 1385، دولت نهم را دولتی تازه نفس، مصمم، پرکار و مایه دمیدن روح امید و نشاط به مردم حساب آورده و ابراز داشتهاند که در طول حیات این دولت، وجهه و جایگاه بینالمللی ایران، عزتمند و برجسته شده، آرامش سیاسی در کشور حکمفرما گردیده و پیشرفتهای علمی گستردهای به وجود آمده است. همچنین هماهنگی قوا با یکدیگر از جمله بزرگترین نقاط مثبت این دولت به شمار آمده است. مقام معظم رهبری یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند را در این دوره اینگونه دانستهاند که ارکان تصمیمگیری کشور (مجلس شورای اسلامی، دولت، و قوّه قضائیه) با مدیریت تفکر اصولی اسلام و به تعبیر رایج، با اصولگرایی، اداره میشود. مقام معظم رهبری در این مقطع مهمترین شاخصههای اصولگرایی را شامل موارد ذیل دانستهاند:
1. ایمان و هویت اسلامی و انقلابی و پایبندی به آن و تلاش در جهت برجسته و شفافسازی هویت اسلامی در جهان اسلام؛
2. عدالت به عنوان فلسفه وجودی نظام اسلامی؛
3. حفظ استقلال سیاسی؛
4. تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی؛
5. جهاد علمی؛
6. تثبیت و تأمین آزادی و آزاداندیشی؛
7. اصلاح و تصحیح روشها و انجام اصلاحات مبتنی بر ارزشها و خطمشیهای اسلامی و ایرانی و با معیار قانون اساسی و نه با معیار آمریکایی؛
8. شکوفایی اقتصادی و رسیدگی به معشیت اقتصادی مردم و کشور. 26
مقام معظم رهبری در ششم شهریور ماه سال 1385 با تأیید اینکه دولت نهم در قول و عمل دولتی اصولگرا بوده است، به تبیین شاخصههای اصولگرایی پرداخته و از دولت خواستهاند مجموعه شاخصههای زیر را ـ که به بخشهای مهمی از آنها نیز متصفند ـ در برنامه دولت بگنجاند تا اصولگرایی دولت نهم به معنای حقیقی کلمه محقق گردد:
1. عدالتخواهی و عدالتگستری؛
2. فسادستیزی؛
3. سلامت اعتقادی و اخلاقی مسئولان کشور؛
4. اعتزاز به اسلام؛
5. سادهزیستی و مردمگرایی؛
6. تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور؛
7. اجتناب از اسراف و ریخت و پاش؛
8. خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیمگیری و عمل؛
9. مسئولیتپذیری و پاسخگویی؛
10. اهتمام به علم و پیشرفت علمی؛
11. برخورداری از سعه صدر و تحمل مخالف؛
12. اجتناب از هوای نفس و عدم وابستگی به گروهها، دستجات و باندهای سیاسی؛
13. شایستهسالاری؛
14. نظارت بر عملکرد زیر مجموعه؛
15. تلاش بیوقفه برای ارائه خدمات؛
16. انس با خدا، انس با قرآن و استمداد دایمی از خدا. 27
مقام معظم رهبری در چهارم شهریور سال 1386، برداشت خود و اکثریت قریب به اتفاق مردم را از دو سال رفتار دولت نهم، شامل ویژگیها و خصوصیات ذیل میدانند:
1. پایبندی به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی چه در قول و چه در عمل و حاکم نمودن فضای اصولگرایی و ارزشهای انقلابی؛
2. پایبندی به عدالت؛
3. پایبندی به خدمت و ارائه چهرهای پرکار و پرتلاش؛
4. شجاعت و قاطعیت؛
5. برخورداری از روحیه تحولگرایی و نوآوری و اصلاح؛
6. عدم انفعال در برابر زیادهخواهی استکبار و ایستادگی عزتمندانه در مقابل آن؛
7. خدمترسانی به افراد محروم. 28
ارزیابی مقام معظم رهبری از عملکرد سه ساله دولت نهم نیز تأییدی بر گفتمان اصولگرایی عدالتخواه آن است. ایشان در دوم شهریور سال 1387 ضمن قدردانی ویژه از زحمات دستاندرکاران دولت نهم، علت این تکریم و قدردانی را در سه ویژگی مهم این دولت و گفتمان آن میدانند:
اول. دولت نهم به معنای واقعی دولت کار، حرکت و اقدام است و انرژی و نشاط کار آن امری برجسته است.
دوم. شعار و گفتمان کلی دولت نهم منطبق بر شعاروگفتماناماموشعارهاوگفتمانهایانقلاباست.
سوم. دولت نهم و به ویژه رئیسجمهور، برخوردار از روحیه مردمی و خاکی و سادهزیستی و مخالف تجمل، اشرافیگری و اسراف است. 29
در این بیان، آیتاللّه خامنهای گفتمان عمومی دولت را به طور خلاصه چنین تبیین نمودهاند:
گفتمان عمومی دولت اینهاست: به طور خلاصه، زنده کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام، و مقابله با کسانی که میخواستند این ارزشها و این مفاهیم اساسی را منسوخکننده، یا از بین ببرند، یا ادعا میکردند که منسوخ شده و از بین رفته، این چیز با ارزشی است. 30
مقام معظم رهبری، دیگر خصوصیات گفتمان اصولگرا و انقلابی دولت نهم را در همین بیانات اینچنین ذکر کردهاند:
الف. عدالتخواهی؛
ب. استکبارستیزی؛
ج. اعاده عزت ملی و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیادهطلبی سیاستهای دیگران و ترک شرمندگی در مقابل غرب و غربزدگی.
د. مقابله با زورگویی، تحمیل و افزونطلبی قدرتهای زورگو، که یکی از مظاهر آن پافشاری بر برخورداری از فناوری هستهای است.
ه . مقابله با روند نفوذ غرب و باور غربزدگی به ویژه در بدنه مجموعههای دولتی؛
و. مقابله با روند نفوذ گرایشهای سکولاریستی به ویژه در بدنه مجموعه مدیران کشور؛
ز. برخورداری از جرئت در مقابله با فساد؛
ح. برخورداری از روحیه تهاجم در مقابله با زورگویان بینالمللی. 31
بسیاری از این ویژگیهای مثبت، از منظر مقام معظم رهبری در گفتمان پیش از دولت نهم یا وجود نداشته و یا فاقد قوت لازم بوده است. از جمله، ایشان با تأسف ابراز میدارند که شرمندگی از گفتمان انقلاب در برخی مسئولان و وابستگان آنها در گفتمان قبلی وجود داشته است. ازاینرو، خطاب به رئیسجمهور و اعضایهیأتدولتنهمابرازمیدارند:
ما متأسفانه در برخی از اوقات گذشته، میدیدیم که بعضی از کسانی که مرتبط با مسئولین بودند یا حتی خودشان مسئول یک بخشی بودند، کانّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمندهاند و خجالت میکشند که حقایق انقلاب را بر زبان جاری کنند یا آنها را پیگیری کنند یا به آنها اهمیت بدهند. این برای یک جامعه خیلی بلای بزرگی است، این را شما ندارید. 32
2ـ2. تبیین دالهای چهارگانه گفتمان اصولگرایی
همانگونه که پیشتر اشاره گردید، گفتمان اصولگرایی عدالتخواه دولت نهم شامل دالهای چهارگانه عدالتگستری، مهرورزی، خدمترسانی، و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی میباشد. مقام معظم رهبری ضمن تأیید این دالهای چهارگانه به عنوان یک برنامه راهبردی دولت و نظام جمهوری اسلامی، تا حد مقدور نیز موارد مزبور را در بیاناتشان مورد تصریح و تبیین قرار دادهاند. در ذیل به اهمّ این رهنمودها و بیانات اشاره میشود:
الف. دال «عدالتگستری»: مقام معظم رهبری، امید و عدالت را دو نقطه برجسته در انتظار فرج حضرت مهدی (عج) به شمار آورده و در عصر حکومت پر نوید مهدوی، برجستهترین نقطه را عدالت میدانند؛ چون بشر تشنه عدالت است و بزرگترین خلأ دنیای امروز، خلأ عدالت میباشد. ایشان با اعلان «عدالت» به عنوان اصلیترین و مهمترین شاخص اصولگرایی، از دولت نهم به خاطر طرح شعار عدالت به عنوان اصلیترین سرلوحه عملکرد و شعار دولت تقدیر به عمل آورده و جهان امروز و کشور ایران را تشنه عدالت میدانند و اساسا سرچشمه و سرمنشأ همه کمبودها، توقعات، انتظارات و آرزوهای بلند مردم را با تأمین عدالت، قابل حل و ترمیم به شمار میآورند و معتقدند: نفس رویکرد دولت نهم به عدالت، چیز بسیار باارزشی است و هر مقداری که میتوانند بایستی در این مسیر حرکت نمایند. 33 از منظر رهبر انقلاب، «امروز بیش از گذشته هم حتی گفتمان عدالتطلبی و رفع تبعیض و مبارزه با فساد در کشور مستقر و حاکم است.» 34 به باور ایشان، عدالت بدون معنویت و بدون عقلانیت قابل تحقق نیست و این دو در تحقق عدالت شرط هستند. 35
آیتاللّه خامنهای به طور دقیق و مستوفا دال عدالت را به عنوان شاخص اول اصولگرایی، اینگونه تبیین نمودهاند:
شاخصه اول، عدالتخواهی و عدالتگستری است. به زبانْ آسان است، اما در عمل بسیار کار دشواری است و مقدمات بسیاری لازم دارد. باید خیلی کار کرد تا اینکه عدالت تحقق پیدا کند، عدالت جغرافیایی، عدالت طبقاتی، عدالت در زمینههای مسائل اقتصادی، عدالت در زمینههای مسائل فرهنگی، عدالت در جایگزین شدن و جای گرفتن در مسئولیتها و مناصب و عدالت در قضاوتهای ما ـ نه فقط قضاوتی که قاضی در دادگاه میکند، بلکه داوریهایی که ما نسبت به اشخاص و قضایا میکنیم ـ اینها همه عدالت است و عدالت در آنها نقش دارد. عدالتخواهی و عدالتگستری به معنای همه اینهاست. البته امروز کشور ما بیش از هر چیز، تشنه عدالت اقتصادی است. علت هم این است که واقعا یک شکافی به صورت میراث معیوبی از گذشته بود و این شکاف باید پر میشد که نشده است. البته به شکل معقولی باید پر شود. ما پر کردن این شکاف را به همان شکلی میگوییم که اسلام توصیه میکند، حرفهای غیرمنطقی و ناممکن و نامعقول را نمیخواهیم به میان بیاوریم. همانطوری که اسلام میگوید فرصتها در مقابل همه باشد و امکانات عمومی مورد استفاده همه قرار گیرد. 36
مقام معظم رهبری، فلسفه وجودی نظام اسلامی را، عدالت به شمار میآورند و بر این باورند که رشد اقتصادی باید همپای عدالت پیش رفته و در برنامههای توسعه و رشد اقتصادی به طور منطقی، عدالت ملحوظ گردد. 37 ایشان با قبول اختلاف نظر در معانی عدالت، قدر مسلم مفهوم این واژه را اینچنین بیان نموده و پیش شرطهای آن را به صورت زیر ذکر کردهاند:
البته ممکن است در معنا کردن عدالت، افرادی، کسانی با گروههایی اختلافنظر داشته باشند، اما یک قدر مسلمهایی وجود دارد: کم کردن فاصلهها، دادن فرصتهای برابر، تشویق درستکار و مهار متجاوزان به ثروت ملی، عدالت را در بدنه حاکمیتی رایج کردن ـ عزل و نصبها، قضاوتها، اظهارنظرها ـ مناطق دور دست کشور و مناطق فقیر را مثل مرکز کشور زیرنظر آوردن، منابع مالی کشور را به همه رساندن، همه را صاحب و مالک این منابع دانستن، از قدر مسلمها و مورد اتفاقهای عدالت است که باید انجام بگیرد. بنابراین، عدالت یک اصل است و نیازمند قاطعیت.
... عدالت، با تعارف درست نمیشود؛ اولاً، قاطعیت می خواهد، ثانیا، ارتباط با مردم میخواهد، ثالثا، سادهزیستی و مردمی بودن لازم دارد و بالاتر از همه، خودسازی و تهذیب میخواهد، این هم جزو پیششرطها و پیشنیازهای اجرای عدالت است. اول، باید خودمان را درست کنیم تا بتوانیم عدالت را اجرا کنیم. وظیفه من و شما اینهاست. واقعا باید با ویژهخواران و فساد مبارزه کنیم... . 38
عدالت را باید در برنامههای گوناگون معنا کنید،... که از جمله آنها تقویت پول ملی، مهار تورم و گرانی، کم کردن شکاف و فاصله بین دهکهای بالا و پایین جامعه از این قبیل است. این سیاستها باید به برنامه تبدیل شود، و الاّ خود عنوان عدالت یک هدف آرمانی است. 39
آیتاللّه خامنهای از راهکارهای اقتصادی توزیع سهام عدالت، صندوق مهر رضا و ارائه عادلانه تسهیلات بانکی توسط دولت نهم نیز به نیکی یاد کرده و خواهان اطلاعرسانی و تبیین آنها از سوی کارگزاران برای مردم شدهاند:
یک نکته دیگر هم کارهای خوبی است که در زمینه اقتصاد انجام گرفته ـ مثل این سهام عدالت، ادامه طرحهای نیمهتمام، نوع عدالت در ارائه تسهیلات بانکی، صندوق مهر رضا و امثال اینها ـ محتوا و فواید این کارها را با شکل صحیح برای مردم بیان کنید تا معلوم شود این کارها انجام گرفته است. 40
ب. دال «مهرورزی»: در دیدار ریاستجمهور و جمعی از مدیران و کارگزاران سراسر کشور با مقام معظم رهبری (تیر 1386)، آقای احمدینژاد با اشاره به سفرهای استانی هیأت دولت، از جمله اهداف آن را تحقق شعار مهرورزی، ارتباط نزدیک مسئولان با مردم و ترویج فضای همدلی در کشور برشمرد. 41 در این دیدار، مقام معظم رهبری با تمجید از سفرهای استانی رئیسجمهور و هیأت دولت، این اقدام را بسیار برجسته، لازم و خوب ارزیابی کردند و تشکیک برخی در چنین اقدام خوب و ارزشمندی را مایه تعجب دانستند. ایشان انجام سفرهای استانی را موجب آشنایی دقیق کارگزاران دولتی با حقایق و مشکلات مختلفکشوربه شمارآورده و تأکید کردند:
اینکه در برخی از شهرها مردم که تا آن زمان یک مدیر کل را هم ندیده بودند، از نزدیک با رئیسجمهور دیدار کنند کار مهمی است. بنابراین، باید این حرکت مبارک به درستی تا انتها ادامه یابد و نتایج آن را مردم لمس کنند. 42
بدیهی است این تلقّی و تمجید مقام معظم رهبری از سفرهای استانی، به معنای تأیید دال و شعار مهرورزی در دولت نهم است، همچنانکه ایشان، تحقق این شعار در روابط میان ملت و دولت را مایه افزایش اقتدار ملت و دولت و دستیابی به اهداف و پیشرفت نظام به حساب میآورند:
اگر بخواهیم در صحنه قدرتیابی ملت ایران پیش برویم و به هدفهای خود دست پیدا کنیم، ملت و دولت باید به یکدیگر دست دوستی و همکاری بدهند، همچنانکه بحمداللّه ملت همواره پشتیبان مسئولان بوده است، باید این پشتیبانی هر چه بیشتر ادامه پیدا کند و ملت و دولت با یکدیگر همکاری کنند. 43
ج. دال «پیشرفت و تعالی مادی و معنوی»: آیتاللّه خامنهای در بیانات متعددی، اذعان داشتهاند که در دهه چهارم انقلاب، گفتمان اصلی انقلاب، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همهجانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی. به اعتقاد ایشان، عنصر پیشرفت باید نگاه ما را به استعدادهای بیشمار و پراکنده در میان ملت معطوف سازد و ظرفیتهای تولید و خلاقیت و درخشش تواناییهای کشور را، از این مواهب الهی و عمومی برخوردار سازد. 44
شایان ذکر است که تأکید مقام معظم رهبری بر استمرار گفتمان انقلاب با مبانی «پیشرفت» و «عدالت» در دهه چهارم انقلاب، به معنای ضرورت استمرار و بقای مستحکم گفتمان اصولگرایی و دالهای آن است.
از منظر مقام معظم رهبری یکی از نقاط مثبت دولت نهم، وجود و گسترش پیشرفتهای علمی در بخشهای مختلف، و زیرساختهای توسعه در کشور است. 45 ایشان بر این باورند که عزت ملی و ایستادگی در مقابل زیادهخواهی دشمنان، در گرو کسب پیشرفت و اقتدار مادی و معنوی ـ به ویژه با اتکال به خداوند ـ است و این مطالبه پیشرفت، تکلیفی الهی و مردمی و بر عهده دولتمردان و سپس همه اقشار اجتماع است؛ از اینرو، در پیام نوروزی 1387 اظهار داشتهاند:
خوشبختانه مسئولین کشور، عزت ملی را کاملاً در نظر دارند و میدانند که در مقابل زیادهخواهی دشمنان، راه نجات تسلیم شدن و عقبنشینی کردن نیست. اگر دشمن زورگویی و زورگیری میکند، باید در مقابل دشمن ایستاد و پیشرفت کرد. علاج ملت ایران در کسب اقتدار است. این اقتدار فقط به معنای اقتدار نظامی نیست، باید اقتدار علمی، اقتدار اقتصادی، به دست آورد. به دست آوردن قدرت اخلاقی و اجتماعی و بالاتر از همه اینها اقتدار معنوی و روحی ـ که از اتکال به خداوند متعال برای یک ملت حاصل میشود ـ هم کسب کنیم. قشرهای گوناگون ملت ایران، قشر عالمان و فرزانگان و محققان، قشر دانشجویان، قشر کارگران و کشاورزان، قشر سرمایهگذاران و کسانی که قادرند با سرمایهگذاری خود، ملت را به پیش ببرند، مدیران بخشهای گوناگون مؤسسات دولتی و غیر دولتی، همه اینها باید احساس بکنند که بار سنگین پیشرفت کشور بر دوش آنهاست و تکلیفی است الهی و مردمی و نتایج انجام این تکلیف عاید همه خواهد شد. 46
مقام معظم رهبری، تعالی معنوی و افزایش آن را از ثمرات گفتمان اصولگرایی و معجزه انقلاب به شمار آورده، پیشرفتِ حرکت عمیق فرهنگی را قابل تحقق دانستهاند. ایشان گرایش روزافزون آحاد جامعه به ویژه جوانان به مسائل معنوی و ارزشهای انقلاب اسلامی را بعد از 28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از معجزات انقلاب و واقعیتی انکارناپذیر دانستند و تأکید کردند:
اقبال نسل جوان امروز به تضرع و عبادت، و عمق دینی آنان یک پدیده الهی و از رویشهای انقلاب اسلامی است که باید در جهت نهادینه کردن آنها در نسلهای آیندهتلاشبیشتر وجدیتریانجامشود. 47
مقام معظم رهبری با اشاره به جهتگیری ارزشی و انقلابی دولت نهم تصریح مینمایند:
با روی کار بودن یک دولت حزباللّهی و رئیسجمهور مکتبی زمینه برای حرکت عمیق فرهنگی بیش از پیش فراهم است و همه دستگاههای مسئول باید در جهت ارتقای ارزشهای اخلاقی و ایمانی جامعه به طور جدی تلاش کنند. 48
با وجود این، ایشان به دولت نهم و شخص رئیسجمهور سفارش اکید نمودهاند که از بخش فرهنگ رفع مظلومیت شود؛ زیرا بسیاری از مشکلات جامعه با فرهنگسازی حل میشود و عمده قوای دشمنان در جبهه فرهنگی به کار گرفته شده است. مقام معظم رهبری، فرهنگ سالم را با هوای سالم و قابل استنشاق مقایسه کردهاند که باید غیرمسموم باشد و با تأکید به دستاندرکاران دولت نهم سفارش مینمایند که فرهنگ کشور با سرمایهگذاری وقت و امکانات لازم، دارای تحرک و جهتگیری ارزشی شود. 49 از اینرو، با توصیه پیشرفت و تعالی به ویژه با ابزار فرهنگی، چنین ادغان نمودهاند:
فرهنگ را دستکم نگیرید، خیلی مهم است. بنابراین، صرف وقت کنید و در بودجه هم برایش پول و فصول قابل توجهی بگذارید تا جهت ارزشی به فرهنگ بدهید. از جمله کارهایی که مسئولین فرهنگی دولت خیلی باید به آن بپردازند و واقعا یک دقیقه در آن فروگذار نکنند اینکه به فرهنگ عمومی جامعه و ابزارها و وسایل فرهنگی، جهت ارزشی بدهند؛ چون تلاش زیادی شده تا جریانهای فرهنگی و عاملهای فرهنگی هنر و ادبیات و شعر و سینما و بقیه در جهت غیرارزشی حرکت کنند و راه بیفتند. شما باید کمک کنید و همه تلاشتان را بکنید که به تحرکات فرهنگی کشور در جهت ارزشی جهت بدهید. 50
توصیه مقام معظم رهبری به دولت نهم، تحقق پیشرفت و جلو بردن قافله علم و جبران عقبماندگیها از طریق میانبرها و پیشرفتهای علمی است. از منظر ایشان، کشف راههای جدید با طی مقدمات علمی و گسترش علم و دانش و تعلیم در میان مردم، از ابزارهای مهم جبران این عقبماندگی ناشی از دوران ماقبل از انقلاب است 51 و باید تلاش شود تا «علمگرایی و علممحوری» در همه بخشها، گفتمان مسلط جامعه بشود. 52 دولت اسلامی علاوه بر تأمین نیازهای مادی مردم و حل مشکلات معشیتی، توجه به مسائل فرهنگی، اخلاقی و رشد علمی جامعه را نیز باید مدنظر قرار دهد و بسترهای لازم برای جریان اندیشه صحیح و اخلاق فاضلهدرجامعهرا به وجود آورد. 53
د. دال «خدمترسانی»: آیتاللّه خامنهای بارها خاطرنشان نمودهاند که «دولت نهم حقا و انصافا به طور خستگیناپذیر مشغول کار و تلاش است و علاوه بر خدمات مادی و عمرانی و رسیدگی به مشکلات مردم، با سربلندی و افتخار، شعارها و ارزشهای انقلاب را مطرح میکند.» 54 به باور ایشان «شعار خدمترسانی که چند سال است در کشور مطرح شده، الان به یک گفتمان تبدیل شده و دولت کنونی هم بر اساس این گفتمان، وسط میدان آمده و زمام کار را به دست گرفته است.» 55
در همین زمینه، مقام معظم رهبری خطاب به رئیسجمهور و هیأت دولت وی اظهار داشتهاند:
پایبندی به خدمت هم، یکی از شاخصههای این دولت است که قابل ارجگذاری و ذکر است. پرکاری این دولت هم انصافا چیز برجستهای است؛ حتی بعضیهایی که مخالف هستند، این را نمیتوانند انکار کنند؛ یعنی بیانصافیها هرچه هم زیاد باشد، نمیتواند بر این حقیقت غلبه پیدا کند که دولت شما انصافا دولت پرکاری است و تلاشتان و تحرکتان خیلی زیاد است. این بسیار جای خرسندی دارد. 56
آیتاللّه خامنهای همچنین مسئولان دولتی را از ورود به بگومگوهای متداول سیاسی و جناحی و تلف کردن وقت خود،برحذر داشته و خاطرنشان کردهاند:
باید از فرصت کنونی که فرصت خدمتگزاری به مردم فراهم شده و در واقع، سرنوشت کشور و همچنین دنیای اسلام در دست مجموعه کنونی قرار گرفته کمال استفاده به عمل آید؛ ضمن آنکه با نیت الهی و خدمت صادقانه به مردم، ذخیرهای برای آخرت فراهم شود. 57
ایشان با اشاره به روی کار آمدن «دولت کار و تلاش» بر این نکته تأکید نمودهاند که «عناصر اصلی دولت به طور دایم در تلاش و تحرک برای کارهای باارزش و پراهمیت هستند و اعضای اصلی دولت به معنای حقیقی کلمه کارگری میکنند.» 58
2ـ3. توصیهها و تذکرات مقام معظم رهبری به دولت نهم
مقام معظم رهبری، همواره در کنار تأیید گفتمان اصولگرایی عدالتخواهِ دولت نهم و تبیین امتیازات آن، به ضعفهای این دولت نیز اشاره نموده و توصیهها و تذکرات لازم را نیز گوشزد نمودهاند. برای نمونه، ایشان در شهریور سال 1387 پس از ذکر و تمجید ویژگیها و برجستگیهای گفتمان مزبور، اذعان میدارند:
البته این به معنای چشم بستن بر ضعفهای دولت هم نیست. بالاخره شما هم بشرید، نقص دارید، ضعفهایی هم دارید، کارهایی را میخواستهاید انجام بدهید ولی انجام نگرفته، کارهایی را به فکر نبودهاید و به ذهنتان بوده، باید متوجه آنها بشوید و انجام بدهید؛ که در جلسات خصوصی با آقای رئیسجمهور و با بعضی مسئولین دیگر و در بسیاری از جلسات عمومی ـ مثل همین دیدارهای دولت و غیره ـ گفته شده، البته آن حمایت هم به جای خودش محفوظ است و هست. 59
ایشان ضمن تأیید ضرورت انتقاد از دولت، با تبیین مرز انتقاد و تخریب، برخی انتقادهای وارد شده نسبت به دولت نهم را دارای رویکرد و صبغه تخریبی میدانند که چون گفتمان این دولت، گفتمان انقلاب است، بدان دامن میزنند:
معنای انتقاد، ارزشیابی منصفانه است... آدم متأسفانه میبیند چیزهایی که به نام انتقاد از دولت و نقادی دولت، امروز گفته میشود، شکل همین تخریب را دارد؛ یعنی انکار امتیازات، قبول نکردن برجستگیها و کارهای خوب، و درشت کردن ضعفها. بله ضعف هست. هر دولتی بالاخره ضعف دارد، انسانها ضعف دارند دیگر؛ ضعفها را بگویند، قوتها را بگویند. جمعبندی کار یک دولت، آن وقتی است که ضعفها و قوتها را منصفانه پهلوی همدیگر قرار دهند؛ آن وقت میشود جمعبندی کرد، نه اینکه بیایند یکسره بنا کنند به بدگویی کردن و انکار همه خصوصیات. اما از خبرهایی که به ما میرسد و از نوع تحرک و تعاملی که وجود دارد و از حرفهایی که زده میشود، میفهمیم که چطور مجموعه دولت آماج حملات است. علتش هم همین است که گفتمان این دولت، گفتمان انقلاب است و در جهت انقلاب حرکت میکند. این خط خارجی است. 60
با تمام این اوصاف، مقام معظم رهبری به کرّات، وضع موجود کشور در دولت نهم را خالی از آفت و مشکل ندانسته و معتقد به وجود نیازهای فوری، خلأهای خطرناک و نقاط منفی و مشکلات اساسی در کشور میباشند که در مسائلی مانند: اشتغال، تورم و گرانی، وجود مناطق محروم، فساد، نیاز به امنیت سرمایهگذاری، نیاز به تثبیت جایگاه بینالمللی، و ضرورت پیرایش چهره فرهنگی کشور، نمود دارد. 61
مقام معظم رهبری در موارد متعددی، سفارشها، توصیهها و تذکرات لازم را به دولت نهم و کارگزاران آن به صورت شفاهی و کتبی ایفاد نمودهاند که به برخی از آنها در مبحث شاخصههای اصولگرایی اشاره شد. برخی دیگر از این توصیهها و سفارشها به شرح زیر است:
1. جدی گرفتن سند چشمانداز 20 ساله به عنوان یک میثاق و مبنای عمل و نقشه راه؛
2. تقویت کارشناسی به ویژه در کارهای مبنایی و بنیانی؛
3. تعامل نظاممند با نخبگان و اهل نظر؛
4. روحیه سازگاری و تعامل منطقی و صحیح با دیگر قوا؛
5. اطلاعرسانی صحیح به مردم؛
6. ضرورت جدی گرفتن بخش فرهنگ و رفع مظلومیت از این بخش؛
7. انتقادپذیری، عدم رنجش از انتقاد و استقبال از آن با سعه صدر؛
8. توجه بسیار جدی به نهضت علمی در کشور و جبران عقبماندگیها و افزایش بودجههای تحقیقاتی؛
9. توجه به سیاستهای اصل 44 قانون اساسی؛
10. توجه به موضوع گرانیها و لزوم مهار علمی تورم و عوامل تحریککننده آن؛ 62
11. ضرورت رعایت قوانین؛
12. ضرورت پیگیری مصوبات، به ویژه مصوبات سفرهای استانی؛
13. اهمیت وافر به نظارت بر زیرمجموعهها؛
14. توجه به عدم افزایش نابجای توقعات مردم؛
15. عزم در تحقق بدون شتابزدگی طرح تحول اقتصادی و مقابله با جوانب اجتنابناپذیر تورمی آن؛
16. عدم بهانهسازی برای مسئلهسازان و جنجالآفرینان و پرهیز از مواضع تهمت؛ 63
17. اجرای طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی؛
18. مبارزه قاطعانه و درایتآمیز با فساد اقتصادی؛
19. پرهیز از ورود به مجادلات متداول سیاسی و جناحی و اتلاف وقت؛ 64
20. ارزیابی و تقویم عملکردها و داوری بدون تعصب در مورد نقاط قوت و ضعف؛
21. برخورداری از سرعت عمل و دقت در انجام بدون شتابزدگی امور؛
22. تنظیم تعهدات با مقدورات و دامن نزدن به مطالبات و توقعات ناممکن؛
23. لحاظ کامل تدبیر و درایت در تصمیمگیریها و اجرا؛
24. سالمسازی و آسیبزدایی دستگاه دولت و اجتناب از تصدیگری دولت در غیر وظایف حاکمیتی؛
25. توجه به موضوع تمرکززدایی و لحاظ خصوصیات اقلیمی و قومی در تمرکززداییها و واگذاری مسئولیت به استانها؛
26. توجه جدی به حفظ سرمایههای ملی و مقابله با تعدی به منابع طبیعی؛
27. توجه به تحرک دیپلماسی جهتدار، برنامهدار، پخته و نافذ. 65
همچنین، رهبر انقلاب در تبیین ویژگیهای اصولگرایی، اصل شکوفایی اقتصادی را برای مسئولان دولت نهم چنین تشریح نمودهاند:
اصل شکوفایی اقتصادی به معنای رسیدگی به زندگی مردم و اقتصاد کشور است. ما احتیاج داریم که از سرمایهگذاری حمایت بشود، کارآفرینی بشود، تولید داخلی ترویج بشود، با قاچاق و فساد مجدانه مبارزه بشود، اشتغال به عنوان یک مبنای اصلی و یک هدف مهم دنبال بشود، ثبات و شفافیت و انسجام سیاستها و مقرّرات اقتصادی انجام بشود؛ مقرّرات اقتصادیای که امروز یک چیزی بگوییم فردا عوضش بکنیم، فایدهای ندارد. مقرّرات اقتصادی و قوانین ما، هم باید ثبات داشته باشند که مردم بتوانند روی آن برنامهریزی کنند، هم باید منسجم باشد و با هم بخواند و شفاف باشد. بازاریابی جهانی، یکی از مهمترین وظایف برای رونق اقتصادی کشور است ـ که ما نکردهایم و جزو کمکاریهای ماست ـ و اطلاعرسانی کامل از فعالیتها و برنامهها. ما بایستی اینها را مدنظر داشته باشیم. البته برنامههای راهبردی اساسی کشور نباید از نظر دور بماند. مسئله ذخایر ارزی مطمئن که کشور بتواند با شوکهای اقتصادی و ارزی مقابله کند، تأمین منابع تولید و سرمایهگذاری، برنامههای راهبردی تولید و انتقال آب و انرژی در کشور، جزو مسائلی است که ما در چند سال آینده به شدت نیازمان به آنها محسوس خواهد شد. اینها بایستی با جدیت دنبال بشود، اینها جزو همان مقوله رونق اقتصادی کشور است. پرداختن به همکاریهای منطقهای... چیزهای لازمی است. ما این چیزها را باید با جدیت دنبال کنیم و همت بگماریم. از نفت هم باید استفاده بهینه کنیم. 66
نتیجهگیری
گفتمان اصولگرایی عدالتخواه، در امتداد سایر گفتمانهای قبلی انقلاب اسلامی و با هدف تکمیل و بهینهسازی آنها، با احیای ارزشها و آرمانهای انقلاب، بر محور دال مرکزی «ولایت»، دالهای چهارگانه «عدالت»، «مهرورزی»، «پیشرفت و تعالی مادی و معنوی» و «خدمترسانی» را مفصلبندی و چینش کرده است.
در این نوشتار بر اساس شاخص دیدگاههای مقام معظم رهبری، محاسن، نقاط قوت و ضعفهای این گفتمان، مورد اشاره و امعاننظر قرار گرفت و در این زمینه شاخصههای گفتمان اصولگرایی واقعی از منظر ایشان، تبیین گردید.
در هر حال، هیچکدام از گفتمانهای انقلاب اسلامی، نمونه کامل و آرمانی اجرای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و منویات بلند امام راحل قدسسره و مقام معظم رهبری نبودهاند؛ ولی همه این گفتمانها در تعاقب و تکامل یکدیگر و جبران نقایص هم مطرح گشته و به گونهای مقطعی تثبیت شدهاند. به همین خاطر، همه گفتمانهای مزبور، اعم از سازندگی، اصلاحطلبی، و اصولگرایی عدالتخواه، دارای تأثیرات عملی و ایجابی گستردهای در حوزههای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بودهاند و میتوان گفت: هر کدام از آنها که در مرحله زمانی پسینیتر و کاملتر از گفتمان قبلی بوده، دارای مزیتهای بیشتری نسبت به گفتمان قبلی بوده است؛ چراکه تلاش نموده تا معایب گفتمان قبلی را از خود پیرایش نماید و به اهداف و آرمانهای بلند و متعالی انقلاب اسلامی و دیدگاههای امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب جامعیت عمل بیشتری بپوشاند و این موضوع درباره گفتمان اصولگرایی عدالتخواه دستکم از حیث آرایش گفتمانی از نمود بسیار بیشتری برخوردار بوده است.
به همین دلیل، میتوان گفتمان اصولگرایی عدالتخواه را دستکم در حوزه مفصلبندی و ارائه دالهای خود، از دو گفتمان قبلی کمعیبتر دانست؛ 67 هرچند که این گفتمان نیز در زمینه اجرا و تحقق دالهای سیاسی و اجتماعی خود با ناکارآمدیهایی مواجه بوده است و تذکرات و توصیههای مکرر مقام معظم رهبری نیز اشعار بر اهمیت رفع این معایب دارد.
-
پى نوشت ها
- 1 استادیار دانشگاه شیراز. دریافت: 20/12/87 ـ پذیرش: 17/2/88.
-
2. discourse.
- 3ـ برای اطلاع بیشتر از مباحث مطرح شده پیرامون تعاملات گفتمان با سیاست و اجتماع، ر.ک: محمدرضا تاجیک، «گفتمان، سیاست و اجتماع»، گفتمان، ش 8، ص 51ـ65 / پاول شیلتون، کریستینا شفنو، «گفتمان و سیاست»، ترجمه مصطفی یونسی، گفتمان، ش 2، ص 59ـ71.
-
4. Discourse analysis.
- 5ـ برای اطلاع بیشتر در اینباره، ر.ک: دایان مک دانل، مقدمهای بر نظریههای گفتمان، ترجمه حسینعلی نوذری.
- 6ـ دیوید هوارث، «نظریه گفتمان»، ترجمه سید علیاصغر سلطانی، علوم سیاسی، ش 2، ص 156.
- 7ـ ر.ک: برنامه دولت نهم، مرداد 1384.
- 8ـ ر.ک: همان، ص 7ـ9.
- 9ـ ر.ک: همان، ص 11.
- 10ـ ر.ک: همان، ص 45.
- 11ـ برای نمونه، ر.ک: احکام انتصابات سیدمهدی هاشمی به عنوان سرپرست وزارت کشور 28/2/1387، علی احمدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش (7/12/86)، حمید بهبهانی به عنوان وزیر راه ترابری، سید شمسالدین حسینی به عنوان وزیر اقتصاد دارایی (22/5/1387) (ر.ک: قسمت احکام و دستورالعملها، در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران: http://www.president.ir/fa).
- 12ـ «تشکر کابینه از حمایت رهبر انقلاب از دولت»، پایگاه تحلیلی خبری فردا (http://www.fatdanews.com)، مورخ 17 دی 1386، کد خبر 43664.
- 13ـ نامه تشکر هیأت دولت به محضر رهبر معظم انقلاب، مورخ 11 شهریور 1387، (ر.ک: پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، بخش آرشیو، پیامها و نامهها: (http://wwww.president.ir.fa).
- 14ـ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، مورخ 2/6/1387 (ر.ک: پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظّم رهبری: http://www.leader.ir).
- 15ـ ر.ک: غلامحسین الهام، «سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام»، روزنامه خبر، ش 7988، 4 دی 1387، ص 38.
- 16ـ ر.ک: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 7/3/1385 (ر.ک: پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، http://www.leader.ir).
- 17ـ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیسجمهور و هیأت دولت، 6/6/1385.
- 18ـ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیسجمهور، مسئولان و کارگزاران نظام، 9/4/1386.
- 19ـ همان.
- 20ـ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 21ـ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 6/6/1385.
- 22ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رئیسجمهور و هیأت دولت، 4/6/1387.
- 23ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 24ـ ر.ک: پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، 7/3/1387.
- 25ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار استادان و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت، 24/9/1387.
- 26ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 27ـ ر.ک: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 6/6/1385.
- 28ـ ر.ک: همان، 4/6/1386.
- 29ـ ر.ک: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 2/6/1387.
- 30ـ ر.ک: همان.
- 31ـ ر.ک: همان.
- 32ـ همان.
- 33ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 4/6/1386.
- 34ـ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم گرمسار، 21/8/1385.
- 35ـ ر.ک: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 2/6/1387.
- 36ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 6/6/1385.
- 37ـ ر.ک: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 38ـ همان.
- 39ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران، 8/8/1384.
- 40ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 6/6/1385.
- 41ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و جمعی از مدیران اجرایی و کارگزاران سراسر کشور، 9/4/1386.
- 42ـ همان.
- 43ـ پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت تحویل سال نو، 1/1/1387.
- 44ـ ر.ک: پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، 7/3/1383.
- 45ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 46ـ پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت تحویل سال، 1/1/1387.
- 47ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 15/7/1386.
- 48ـ ر.ک: همان.
- 49ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و هیأت وزیران، 4/6/1386.
- 50ـ همان.
- 51ـ ر.ک: همان.
- 52ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی، 23/5/1385.
- 53ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مدیران اجرایی و کارگزاران کشور، 9/4/1386.
- 54ـ بیانات رهبر انقلاب در جمع مردم شهرستان ابرکوه، 16/10/1386.
- 55ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار استانداران کشور، 8/12/1384.
- 56ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و هیأت دولت، 4/6/1386.
- 57ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مدیران و کارگزاران سراسر کشور، 9/4/1386.
- 58ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران نمونه و مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی، 4/2/1387.
- 59ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 2/6/1387.
- 60ـ همان.
- 61ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 62ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و هیأت دولت، 4/6/1386.
- 63ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب با رئیسجمهور و هیأت دولت، 2/6/1387.
- 64ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیسجمهور و جمعی از مدیران اجرایی و کارگزاران سراسر کشور، 9/4/1386.
- 65ـ ر.ک: بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 6/6/1385.
- 66ـ بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 29/3/1385.
- 67ـ ر.ک: بهرام اخوان کاظمی، نقد و ارزیابی گفتمانهای سیاسی و اجتماعی مطرح در جمهوری اسلامی از 2 خرداد 1376 تا 22 خرداد 1388.
-
··· منابع
- ـ اخوان کاظمی، بهرام، نقد و ارزیابی گفتمانهای سیاسی و اجتماعی مطرح در جمهوری اسلامی (از 2 خرداد 1376 تا 22 خرداد 1388)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در دست چاپ.
- ـ الهام، غلامحسین، «سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع)»، رونامه خبر، ش 7988، 4 دی 1387، ص 38.
- ـ برنامه دولت نهم، تهران، دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت، مرداد 1384.
- ـ پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: http://www.leader.ir.
- ـ پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران، بخش آرشیو، پیامها و نامهها:http://wwww.president.ir.fa .
- ـ تاجیک، محمدرضا، «گفتمان، سیاست و اجتماع»، گفتمان، ش 8، تابستان 1382، ص 51ـ65.
- ـ شیلوت، پاول و کریستینا شفنو، «گفتمان و سیاست»، ترجمه مصطفی یونسی، گفتمان، ش 2، پاییز 1377، ص 59ـ71.
- ـ مک دانل، دایان، مقدمهای بر نظریههای گفتمان، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران، فرهنگ گفتمان، 1380.
- ـ هوارث، دیوید، «نظریه گفتمان»، ترجمه سید علیاصغر سلطانی، علوم سیاسی، ش 2، پاییز 1377.