معرفت، سال بیستم، شماره چهارم، پیاپی 163، تیر 1390، صفحات 167-

    بررسى تأثیر بازى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ابراهیم اخلاصی / *دانشیار - گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی / eb.ekhlasi@gmail.com
    راضیه رمضانی / *کارشناس ارشد - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران / ramezani_1388@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف از پژوهش حاضر، بررسى تأثیر بازى در میزان یادگیرى درس ریاضى دوره ابتدایى است. روش پژوهشى مورد استفاده، روش شبه‏تجربى از نوع پیش‏آزمون، پس‏آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه آمارى شامل 55 دانش‏آموز پایه دوم در سال تحصیلى 89ـ88 بود که به شیوه نمونه‏گیرى خوشه‏اى از میان دانش‏آموزان مدرسه ابتدایى دخترانه کوثر شهر قم انتخاب شدند و به طور تصادفى در دو گروه «آزمایش» (25 دانش‏آموز) و «کنترل» (30 دانش‏آموز) قرار گرفتند. مباحث «زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد»، در گروه آزمایش به وسیله بازى، و در گروه کنترل، به شیوه معمولى تدریس شدند. از آزمون  tبراى تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.      نتایج آمارى نشان دادند که روش تدریس مبتنى بر بازى در یادگیرى مسائل ریاضى مؤثرتر است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    معرفت سال بیستم ـ شماره 163 ـ تیر 1390، 167ـ174

    جعفر پویامنش*

    راضیه رمضانى**

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر، بررسى تأثیر بازى در میزان یادگیرى درس ریاضى دوره ابتدایى است. روش پژوهشى مورد استفاده، روش شبه‏تجربى از نوع پیش‏آزمون، پس‏آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه آمارى شامل 55 دانش‏آموز پایه دوم در سال تحصیلى 89ـ88 بود که به شیوه نمونه‏گیرى خوشه‏اى از میان دانش‏آموزان مدرسه ابتدایى دخترانه کوثر شهر قم انتخاب شدند و به طور تصادفى در دو گروه «آزمایش» (25 دانش‏آموز) و «کنترل» (30 دانش‏آموز) قرار گرفتند. مباحث «زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد»، در گروه آزمایش به وسیله بازى، و در گروه کنترل، به شیوه معمولى تدریس شدند. از آزمون  tبراى تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.

         نتایج آمارى نشان دادند که روش تدریس مبتنى بر بازى در یادگیرى مسائل ریاضى مؤثرتر است.

    کلیدواژه‏ها: آموزش ابتدایى، بازى، مباحث زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد، یادگیرى.


    • ··· پی نوشت

      * استادیار گروه روان‏شناسى دانشگاه آزاد اسلامى واحد ابهر. jaffar_puyamanesh@yahoo.com

      ** کارشناسى ارشد، رشته آموزش ریاضى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد علوم و تحقیقات تهران. ramezani_1388@yahoo.comدریافت: 20/11/89 ـ  پذیرش: 12/3/90.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاصی، ابراهیم، رمضانی، راضیه.(1390) بررسى تأثیر بازى. ماهنامه معرفت، 20(4)، 167-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیم اخلاصی؛ راضیه رمضانی."بررسى تأثیر بازى". ماهنامه معرفت، 20، 4، 1390، 167-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاصی، ابراهیم، رمضانی، راضیه.(1390) 'بررسى تأثیر بازى'، ماهنامه معرفت، 20(4), pp. 167-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اخلاصی، ابراهیم، رمضانی، راضیه. بررسى تأثیر بازى. معرفت، 20, 1390؛ 20(4): 167-