بررسى تأثیر بازى
Article data in English (انگلیسی)
معرفت سال بیستم ـ شماره 163 ـ تیر 1390، 167ـ174
جعفر پویامنش*
راضیه رمضانى**
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسى تأثیر بازى در میزان یادگیرى درس ریاضى دوره ابتدایى است. روش پژوهشى مورد استفاده، روش شبهتجربى از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه آمارى شامل 55 دانشآموز پایه دوم در سال تحصیلى 89ـ88 بود که به شیوه نمونهگیرى خوشهاى از میان دانشآموزان مدرسه ابتدایى دخترانه کوثر شهر قم انتخاب شدند و به طور تصادفى در دو گروه «آزمایش» (25 دانشآموز) و «کنترل» (30 دانشآموز) قرار گرفتند. مباحث «زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد»، در گروه آزمایش به وسیله بازى، و در گروه کنترل، به شیوه معمولى تدریس شدند. از آزمون tبراى تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
نتایج آمارى نشان دادند که روش تدریس مبتنى بر بازى در یادگیرى مسائل ریاضى مؤثرتر است.
کلیدواژهها: آموزش ابتدایى، بازى، مباحث زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد، یادگیرى.
- ··· پی نوشت
* استادیار گروه روانشناسى دانشگاه آزاد اسلامى واحد ابهر. jaffar_puyamanesh@yahoo.com
** کارشناسى ارشد، رشته آموزش ریاضى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد علوم و تحقیقات تهران. ramezani_1388@yahoo.comدریافت: 20/11/89 ـ پذیرش: 12/3/90.