معرفت، سال بیست و چهارم، شماره دوم، پیاپی 209، اردیبهشت 1394، صفحات 73-

    روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدحمیدرضا علوی / *استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    مژده علیزاده / *فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان / malizadeh1229@gmail.com
    چکیده: 
    اهمیت روزافزون روش هاى آموزشى همچون دیگر دانش ها در میدان توسعه دانش و فناورى هاى امروز بر کسى پوشیده نیست. ازاین رو، شناسایى این روش ها از منظر قرآن کریم به عنوان کامل ترین منبع الهى که برنامه تعلیم و تربیت جهانى بشر را در خود جاى داده است و همچنین به منظور نیل بیشتر متعلمان به رشد و تعالى امرى ضرورى است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسى روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم مى باشد. به منظور وصول به هدف فوق، از روش توصیفى ـ تحلیلى و از منابع اسنادى استفاده گردیده است. نتایج تحقیق مبیّن آن است که روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم را مى توان به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نمود. روش هاى آموزشى مستقیم عبارتند از: روش پرسش و پاسخ و سخنرانى. روش هاى آموزشى غیرمستقیم نیز عبارتند از: الف. روش هاى غیرمستقیم کلامى (شامل مباحثه، گفت وگو به منظور کشف حقایق، روشن سازى نگرش ها)؛ ب. روش هاى مشاهده اى (شامل: مشاهده عینى، و ایفاى نقش)؛ ج. روش هاى مبتنى بر کاوشگرى (شامل: حل مسئله، تفکر استقرایى و تفکر قیاسى). از دیگر روش هاى غیرمستقیم مى توان روش تصویرسازى ذهنى را نام برد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و چهارم ـ شماره 209 (ویژه علوم تربیتى)

    مژده علیزاده / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامى دانشگاه شهید باهنر کرمان

    malizadeh@ens.uk.ac.ir

    سیدحمیدرضا علوى / استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان Hamidreza-alavi@yahoo.com  

    دریافت: 20/5/93               پذیرش: 13/12/93

     

    چکیده

    اهمیت روزافزون روش هاى آموزشى همچون دیگر دانش ها در میدان توسعه دانش و فناورى هاى امروز بر کسى پوشیده نیست. ازاین رو، شناسایى این روش ها از منظر قرآن کریم به عنوان کامل ترین منبع الهى که برنامه تعلیم و تربیت جهانى بشر را در خود جاى داده است و همچنین به منظور نیل بیشتر متعلمان به رشد و تعالى امرى ضرورى است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسى روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم مى باشد. به منظور وصول به هدف فوق، از روش توصیفى ـ تحلیلى و از منابع اسنادى استفاده گردیده است. نتایج تحقیق مبیّن آن است که روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم را مى توان به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نمود. روش هاى آموزشى مستقیم عبارتند از: روش پرسش و پاسخ و سخنرانى. روش هاى آموزشى غیرمستقیم نیز عبارتند از: الف. روش هاى غیرمستقیم کلامى (شامل مباحثه، گفت وگو به منظور کشف حقایق، روشن سازى نگرش ها)؛ ب. روش هاى مشاهده اى (شامل: مشاهده عینى، و ایفاى نقش)؛ ج. روش هاى مبتنى بر کاوشگرى (شامل: حل مسئله، تفکر استقرایى و تفکر قیاسى). از دیگر روش هاى غیرمستقیم مى توان روش تصویرسازى ذهنى را نام برد.

     

    کلیدواژه ها: تعلیم و تربیت، قرآن، روش هاى آموزشى.

     

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، علیزاده، مژده.(1394) روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم. ماهنامه معرفت، 24(2)، 73-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدحمیدرضا علوی؛ مژده علیزاده."روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم". ماهنامه معرفت، 24، 2، 1394، 73-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، علیزاده، مژده.(1394) 'روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم'، ماهنامه معرفت، 24(2), pp. 73-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، علیزاده، مژده. روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم. معرفت، 24, 1394؛ 24(2): 73-