معرفت، سال بیست و پنجم، شماره چهارم، پیاپی 223، تیر 1395، صفحات 95-

    آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مهدی مردانی گلستانی / *استادیار - پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی / mahdi_mardani@islamic-rf.ir
    سمیه عابدی / *کارشناس ارشد - علوم حدیث/نهج البلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث / sobhzohour14@gmail.com
    چکیده: 
    یکى از حوزه هاى مطالعاتى نهج البلاغه که به تفکر در آن بسیار تأکید شده، تاریخ است که با توجه به شأن هدایتگرى امیرمؤمنان على علیه السلاممى تواند یکى از روش هاى تربیتى ایشان به شمار آید. از نگاه نهج البلاغه، تاریخ یکى از منابع غنى تربیت در اسلام است که هدف از مطالعه آن تصدیق عملى یعنى تربیت در سایه توجه به حقایق گذشتگان است. این مقاله با رویکرد اکتشافى ـ تحلیلى کوشیده است تا با بررسى سخنان امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه، آثار تربیتى مطالعه تاریخ را کشف نماید، به علل تأثیرگذارى تاریخ در زندگى و نحوه تأثیرپذیرى صحیح از تاریخ بپردازد و رابطه تاریخ با تربیت را تبیین نماید. نتیجه این پژوهش که با کشف، تحلیل و اثبات آثار تربیتى مطالعه تاریخ به دست آمده است، نشان مى دهد که مطالعه تاریخ آثارى همچون پرورش فکرى و عقلانى، بیدارى از غفلت، مرگ آگاهى، تقوا، اخلاق عملى، حیا، زهد، محاسبه، ارائه الگوهاى نمونه خواهد داشت.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 223 (ویژه علوم تربیتى)

    مهدى مردانى (گلستانى) / عضو هیئت علمى دانشگاه قرآن و حدیث                  Mardani.m@qhu.ac.ir

    سمیه عابدى / کارشناس ارشد علوم حدیث گرایش نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث              sobhzohour14@gmail.com

    دریافت: 7/9/94               پذیرش: 29/2/95

    چکیده

    یکى از حوزه هاى مطالعاتى نهج البلاغه که به تفکر در آن بسیار تأکید شده، تاریخ است که با توجه به شأن هدایتگرى امیرمؤمنان على علیه السلاممى تواند یکى از روش هاى تربیتى ایشان به شمار آید. از نگاه نهج البلاغه، تاریخ یکى از منابع غنى تربیت در اسلام است که هدف از مطالعه آن تصدیق عملى یعنى تربیت در سایه توجه به حقایق گذشتگان است. این مقاله با رویکرد اکتشافى ـ تحلیلى کوشیده است تا با بررسى سخنان امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه، آثار تربیتى مطالعه تاریخ را کشف نماید، به علل تأثیرگذارى تاریخ در زندگى و نحوه تأثیرپذیرى صحیح از تاریخ بپردازد و رابطه تاریخ با تربیت را تبیین نماید. نتیجه این پژوهش که با کشف، تحلیل و اثبات آثار تربیتى مطالعه تاریخ به دست آمده است، نشان مى دهد که مطالعه تاریخ آثارى همچون پرورش فکرى و عقلانى، بیدارى از غفلت، مرگ آگاهى، تقوا، اخلاق عملى، حیا، زهد، محاسبه، ارائه الگوهاى نمونه خواهد داشت.

     

    کلیدواژه ها: تأثیرگذارى تاریخ، نتایج تربیتى تاریخ، تاریخ و تربیت، تاریخ در نهج البلاغه، اهمیت تاریخ.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مردانی گلستانی، مهدی، عابدی، سمیه.(1395) آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه. ماهنامه معرفت، 25(4)، 95-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی مردانی گلستانی؛ سمیه عابدی."آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه". ماهنامه معرفت، 25، 4، 1395، 95-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مردانی گلستانی، مهدی، عابدی، سمیه.(1395) 'آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه'، ماهنامه معرفت، 25(4), pp. 95-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مردانی گلستانی، مهدی، عابدی، سمیه. آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه. معرفت، 25, 1395؛ 25(4): 95-