معرفت، سال بیست و هفتم، شماره اول، پیاپی 244، فروردین 1397، صفحات 81-

    سلفی‌گری در رویکرد کلامی ابن‌کثیر دمشقی با محوریت واکاوی آراء وی در امور ماورائی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حمید ایماندار / *استادیار - گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شیراز / hamidimandar@yahoo.com
    چکیده: 
    هستی شناسی حس گرایانه و انکار تفصیلی مجردات از سوی سلفیه تأثیر بسزایی در تلقی ایشان از لوازم توحید همچون مباحث توسل و استغاثه داشته است. در این زمینه، بررسی آراء مفسران منتسب به جریان سلفیه در حوزة مسائل ماورائی موضوعیت می یابد. نوشتار حاضر متکفل بررسی رویکرد تفسیری ابن کثیر به عنوان یکی از مفسران سلفی در این موضوع گردیده و آراء ابن تیمیه به عنوان بنیانگذار سلفیه و قاطبة منتسبان به این مکتب را بر رویکرد تفسیری ابن کثیر در خلال تألیف «تفسیر القرآن العظیم» تطبیق داده است تا صحت انتساب ابن کثیر به مکتب تفسیری سلفیه معلوم گردد. در نهایت، باید گفت: ابن کثیر در مباحث مهمی همچون «سماع موتی» و به ویژه مسئلة «عرضة اعمال» به نحوی عمیق آراء خود را از باور سلفیان متمایز ساخته است. وی در مبحث «مغیبات تلویحاً» به آراء سلفیه تمایل داشته ولی صراحت تامی در دفاع از موضع سلفیه ارائه نداده است. ازاین رو، شکاف های جدی ابن کثیر با نظریات سلفی ها در تبیین امور ماورائی به عنوان یکی از مؤلفه های معرف جریان سلفی گری، تزلزلی جدی در این فرقه ایجاد نموده، پیش فرض های سلفیه در رد مفاهیمی همچون توسل به اموات را سست می گرداند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 244 (ویژة کلام)

    حمید ایماندار / دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد                                               hamidimandar@yahoo.com

    رضا ملازاده / دانشجوی دکتری علوم  قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد                         reza.mollazadeh110@gmail.com

    دریافت: 14/9/96                         پذیرش: 7/12/96

    چکیده

    هستی شناسی حس گرایانه و انکار تفصیلی مجردات از سوی سلفیه تأثیر بسزایی در تلقی ایشان از لوازم توحید همچون مباحث توسل و استغاثه داشته است. در این زمینه، بررسی آراء مفسران منتسب به جریان سلفیه در حوزة مسائل ماورائی موضوعیت می یابد. نوشتار حاضر متکفل بررسی رویکرد تفسیری ابن کثیر به عنوان یکی از مفسران سلفی در این موضوع گردیده و آراء ابن تیمیه به عنوان بنیانگذار سلفیه و قاطبة منتسبان به این مکتب را بر رویکرد تفسیری ابن کثیر در خلال تألیف «تفسیر القرآن العظیم» تطبیق داده است تا صحت انتساب ابن کثیر به مکتب تفسیری سلفیه معلوم گردد. در نهایت، باید گفت: ابن کثیر در مباحث مهمی همچون «سماع موتی» و به ویژه مسئلة «عرضة اعمال» به نحوی عمیق آراء خود را از باور سلفیان متمایز ساخته است. وی در مبحث «مغیبات تلویحاً» به آراء سلفیه تمایل داشته ولی صراحت تامی در دفاع از موضع سلفیه ارائه نداده است. ازاین رو، شکاف های جدی ابن کثیر با نظریات سلفی ها در تبیین امور ماورائی به عنوان یکی از مؤلفه های معرف جریان سلفی گری، تزلزلی جدی در این فرقه ایجاد نموده، پیش فرض های سلفیه در رد مفاهیمی همچون توسل به اموات را سست می گرداند.

    کلیدواژه ها: ابن تیمیه، ابن کثیر، امور ماورائی، سلفیه، تفسیر القران العظیم.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایماندار، حمید.(1397) سلفی‌گری در رویکرد کلامی ابن‌کثیر دمشقی با محوریت واکاوی آراء وی در امور ماورائی. ماهنامه معرفت، 27(1)، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید ایماندار."سلفی‌گری در رویکرد کلامی ابن‌کثیر دمشقی با محوریت واکاوی آراء وی در امور ماورائی". ماهنامه معرفت، 27، 1، 1397، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایماندار، حمید.(1397) 'سلفی‌گری در رویکرد کلامی ابن‌کثیر دمشقی با محوریت واکاوی آراء وی در امور ماورائی'، ماهنامه معرفت، 27(1), pp. 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایماندار، حمید. سلفی‌گری در رویکرد کلامی ابن‌کثیر دمشقی با محوریت واکاوی آراء وی در امور ماورائی. معرفت، 27, 1397؛ 27(1): 81-