معرفت، سال بیست و هفتم، شماره سوم، پیاپی 246، خرداد 1397، صفحات 89-

    بررسی تأثیر چندرسانه‌ای‌های تعاملی بر یادگیری روخوانی قرآن کریم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    فاطمه علایی رحمانی / *دانشیار - گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) / f.alaee@alzahra.ac.ir
    فهیمه غلامی نژاد / *دانشجوی دکتری - علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان / f.gholaminejad@student.alzahra.ac.ir
    هانیه کاظمی / *دانشجوی کارشناسی ارشد - علوم قرآن و حدیث.دانشگاه الزهرا(س) / kazemi92h@yahoo.com
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری نرم افزار چندرسانه ای تعاملی آموزش روخوانی قرآن بر میزان یادگیری دانش آموزان دوه‌ی ابتدایی و مقایسه آن با روش آموزش سنتی صورت گرفته است. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و روش تحقیق شبه آزمایشی است. جامعه‌ی آماری، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از فرم ارزیابی روخوانی محقق ساخت استفاده شد. در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی، و در تعیین روایی ابزار گردآوری اطلاعات از نظر استادان و متخصصان دانشگاهی استفاده گردید و پایایی آزمون با روش ضریب آلفای کرونباخ 80 درصد محاسبه شد. یافته های حاصل از آزمونt  مستقل، نشان داد که بین آزمون یادگیری از طریق چندرسانه ای تعاملی با روش سنتی در توانایی خواندن قرآن در دو مؤلفه صحیح خوانی و روان خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. به گونه ای که تأثیر مثبت چندرسانه ای های تعاملی در روخوانی قرآن را تأیید کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)

    فاطمه علایی رحمانی / دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراء علیه السلام تهران     f.alaee@alzahra.ac.ir
    فهیمه غلامی نژاد / کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراء علیه السلام تهران      f.gholaminejad@student.alzahra.ac.ir
    هانیه کاظمی / کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراء علیه السلام تهران     kazemi92h@yahoo.com
    محمدحسن افشار / کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران     afsharhasan58@yahoo.com
    دریافت: 29/8/96                    پذیرش: 25/1/97

    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری نرم افزار چندرسانه ای تعاملی آموزش روخوانی قرآن بر میزان یادگیری دانش آموزان دوة ابتدایی و مقایسه آن با روش آموزش سنتی صورت گرفته است. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و روش تحقیق شبه آزمایشی است. جامعة آماری، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از فرم ارزیابی روخوانی محقق ساخت استفاده شد. در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی، و در تعیین روایی ابزار گردآوری اطلاعات از نظر استادان و متخصصان دانشگاهی استفاده گردید و پایایی آزمون با روش ضریب آلفای کرونباخ 80 درصد محاسبه شد. یافته های حاصل از آزمونt  مستقل، نشان داد که بین آزمون یادگیری از طریق چندرسانه ای تعاملی با روش سنتی در توانایی خواندن قرآن در دو مؤلفه صحیح خوانی و روان خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. به گونه ای که تأثیر مثبت چندرسانه ای های تعاملی در روخوانی قرآن را تأیید کرد.

    کلیدواژه ها: قرآن کریم، نرم افزار چندرسانه ای تعاملی، یادگیری، صحیح خوانی و روان خوانی.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علایی رحمانی، فاطمه، غلامی نژاد، فهیمه، کاظمی، هانیه، افشار، محمد حسن.(1397) بررسی تأثیر چندرسانه‌ای‌های تعاملی بر یادگیری روخوانی قرآن کریم. فصلنامه معرفت، 27(3)، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاطمه علایی رحمانی؛ فهیمه غلامی نژاد؛ هانیه کاظمی؛ محمد حسن افشار."بررسی تأثیر چندرسانه‌ای‌های تعاملی بر یادگیری روخوانی قرآن کریم". فصلنامه معرفت، 27، 3، 1397، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علایی رحمانی، فاطمه، غلامی نژاد، فهیمه، کاظمی، هانیه، افشار، محمد حسن.(1397) 'بررسی تأثیر چندرسانه‌ای‌های تعاملی بر یادگیری روخوانی قرآن کریم'، فصلنامه معرفت، 27(3), pp. 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علایی رحمانی، فاطمه، غلامی نژاد، فهیمه، کاظمی، هانیه، افشار، محمد حسن. بررسی تأثیر چندرسانه‌ای‌های تعاملی بر یادگیری روخوانی قرآن کریم. معرفت، 27, 1397؛ 27(3): 89-