بررسی تأثیر چندرسانهایهای تعاملی بر یادگیری روخوانی قرآن کریم
/ *دانشجوی دکتری - علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان / f.gholaminejad@student.alzahra.ac.irArticle data in English (انگلیسی)
سال بیست و هفتم ـ شماره 246 (ویژة علوم تربیتی)
فاطمه علایی رحمانی / دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراء علیه السلام تهران f.alaee@alzahra.ac.ir
فهیمه غلامی نژاد / کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراء علیه السلام تهران f.gholaminejad@student.alzahra.ac.ir
هانیه کاظمی / کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه الزهراء علیه السلام تهران kazemi92h@yahoo.com
محمدحسن افشار / کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران afsharhasan58@yahoo.com
دریافت: 29/8/96 پذیرش: 25/1/97
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری نرم افزار چندرسانه ای تعاملی آموزش روخوانی قرآن بر میزان یادگیری دانش آموزان دوة ابتدایی و مقایسه آن با روش آموزش سنتی صورت گرفته است. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و روش تحقیق شبه آزمایشی است. جامعة آماری، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از فرم ارزیابی روخوانی محقق ساخت استفاده شد. در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی، و در تعیین روایی ابزار گردآوری اطلاعات از نظر استادان و متخصصان دانشگاهی استفاده گردید و پایایی آزمون با روش ضریب آلفای کرونباخ 80 درصد محاسبه شد. یافته های حاصل از آزمونt مستقل، نشان داد که بین آزمون یادگیری از طریق چندرسانه ای تعاملی با روش سنتی در توانایی خواندن قرآن در دو مؤلفه صحیح خوانی و روان خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. به گونه ای که تأثیر مثبت چندرسانه ای های تعاملی در روخوانی قرآن را تأیید کرد.
کلیدواژه ها: قرآن کریم، نرم افزار چندرسانه ای تعاملی، یادگیری، صحیح خوانی و روان خوانی.


