معرفت، سال سی و یکم، شماره دوازدهم، پیاپی 303، اسفند 1401، صفحات 33-42

    درگیری تحصیلی در روان‌شناسی معاصر و مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ سیدمرتضی سعادتمند ایوری / دانشجوی دکتری روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / 1370tuv@gmail.com
    ابوالحسن حقانی خاوه / استادیار گروه روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / haghani@qabas.net
    حمید رفیعی هنر / استادیار گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / hamidrafii2@gmail.com
    چکیده: 
    مطالعة درگیری تحصیلی به عنوان سازه ای که در موقعیت پیش گیرانه در افت تحصیلی و شکست آموزشی قرار دارد، توجه روان شاسنان تربیتی را به خود جلب کرده است. مطالعات روشمند پیرامون درگیری تحصیلی نشان دهندۀ آن است که این مفهوم از حیثیتی چندبعدی برخوردار است و شامل ابعاد رفتاری، شناختی، عاطفی و عاملیت است. هدف مطالعه پیش رو، بررسی درگیری تحصیلی در روان شناسی معاصر و بررسی مفاهیم متناظر با درگیری تحصیلی در منابع اسلامی است. بدین منظور نویسندگان با رویکردی کیفی به روش تحلیل اَسنادی، به مطالعۀ منابع اسلامی پرداخته اند. حدود شصت مفهوم مرتبط با درگیری تحصیلی یافت شد. مفاهیم شناسایی شده مطابق ملاک های تعیین شده غربال گری و سپس توسط چند تن از کارشناسان حوزۀ دین و روان شناسی اعتبارسنجی شد. یافته های پژوهش نشان داد می توان از پنج مفهوم آمده در منابع اسلامی که عبارتند از: طلبُ العلم؛ تعلُّم؛ مذاکرة العلم؛ مبادرة العلم و مفهوم الحرص علی العلم به عنوان مفاهیم متناظر با درگیری تحصیلی. نتیجه آنکه در منابع اسلامی مفاهیم متناظر با درگیری تحصیلی در روان شناسی معاصر باشد، یافت می‏شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعادتمند ایوری، سیدمرتضی، حقانی خاوه، ابوالحسن، رفیعی هنر، حمید.(1401) درگیری تحصیلی در روان‌شناسی معاصر و مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی. ماهنامه معرفت، 31(12)، 33-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمرتضی سعادتمند ایوری؛ ابوالحسن حقانی خاوه؛ حمید رفیعی هنر."درگیری تحصیلی در روان‌شناسی معاصر و مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی". ماهنامه معرفت، 31، 12، 1401، 33-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعادتمند ایوری، سیدمرتضی، حقانی خاوه، ابوالحسن، رفیعی هنر، حمید.(1401) 'درگیری تحصیلی در روان‌شناسی معاصر و مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی'، ماهنامه معرفت، 31(12), pp. 33-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعادتمند ایوری، سیدمرتضی، حقانی خاوه، ابوالحسن، رفیعی هنر، حمید. درگیری تحصیلی در روان‌شناسی معاصر و مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی. معرفت، 31, 1401؛ 31(12): 33-42